NYHET13 september 2018

Ingen kan tycka att upphovsrättens problem är lösta

Det är få frågor inom immaterialrätten som väcker så heta känslor som förändringar i det upphovsrättsliga skyddet. Diskussionen kring den omröstning som skedde i EU-parlamentet den 12 september visar detta med önskvärd tydlighet.

Inte nog med att parlamentarikerna uttryckt att de har fått tusentals mail om direktivet, kändisar gav sig också in i debatten. På ena sidan Paul McCartney som ville att parlamentet skulle rösta ja. På andra sidan Wyclef Jean som ville att parlamentet skulle rösta nej.

Förslaget om direktivet om upphovsrätt i den digitala inre marknaden fick tillräckligt antal röster i parlamentet, vilket ledde till en mängd protester inte minst i sociala medier. Avsikten med direktivet är att harmonisera upphovsrätten ytterligare inom EU. När det talas om harmonisering av rättsregler innebär det att reglerna blir mer lika. Om upphovsrättsliga regler skiljer sig åt mellan olika länder kan en rättighetshavare till exempel blockera import. Olika regler i medlemsstaterna blir som murar mitt i den inre marknaden.

När upphovsrätten kritiseras och reformer föreslås brukar det framhållas att lagstiftarens utrymme är begränsat. Detta beror på att upphovsrättens grund är internationella åtaganden i form av allt från Bernkonventionen till artikel 27 i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. Att kliva av från dessa internationella åtaganden görs inte i en handvändning.

Det finns dock utrymme för nationella lösningar. Detta har, även inom EU, lett till att det finns avgörande skillnader. Vi har domar i svensk rätt där aktörer fällts för upphovsrättsintrång där exakt samma sak skulle varit tillåten i exempelvis Tyskland. För att kunna nå en digital inre marknad måste digitala produkter som bilder, musik och filmer omfattas av åtminstone likartade regler i hela unionen. Det är helt enkelt en nödvändighet om den digitala inre marknaden ska kunna bli verklighet.

Oavsett var man står i frågan om de omdiskuterade artikel 11 och artikel 13 har direktivet helt avgörande brister, vilket blir tydligt inte minst om man jämför med hur EU arbetat med regler kring varumärken. På varumärkesrättens område har harmoniseringen täckt alla väsentliga delar av rättsområdet, allt från vad som kan vara ett varumärke till vad skyddet innebär.

På upphovsrättens område har EU däremot kommit med ett stort antal olika direktiv. Det finns direktiv om datorprogram och databaser. Om herrelösa verk och kollektiv rättighetsförvaltning. Vad som gäller mellan dessa öar av harmonisering är en blandning av tolkning av de internationella åtagandena och den nationella lagstiftarens egen påhittighet.

Direktivets pompösa titel om upphovsrätt på den digitala inre marknaden ger en signal om att nu löses alla problem i ett slag. I praktiken löser det väldigt lite, oavsett om man tillhör team Paul McCartney eller team Wyclef Jean.

Reglering av digitala plattformarEu/Emu/Euro
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist