NYHET18 augusti 2016

Splittrad EU-marknad begränsar e-handel

För att handelsföretaget Stadium ska kunna ta till vara på den europeiska marknadens potential behövs en förenklad lagstiftning kring digital handel. Idag behöver företaget blocka konsumenter från andra EU-länder. Ett steg i rätt riktning är dataskyddsförordningen som harmoniserar lagstiftningen kring integritetsskydd i Europa. Samtidigt lämnar den många företagare i ovisshet, eftersom man inte vet hur regelverket kommer tolkas.

Sedan 2007 har Fredrik Person, onlinechef, sett Stadiums e-handel öka stadigt varje år. Sociala medier och andra plattformar medför data som ger möjligheter till bättre marknadsanalys.

– Digitaliseringen har framförallt förändrat kundbeteenden, konsumenterna är mer informerade. Det ska gå snabbt och enkelt, därmed ökar kraven på vår tillgänglighet och informationssäkerhet. Med fler uppkopplade konsumenter kan vi också möta dem på ett sätt som vi inte kunde tidigare. Kunddatabaserna blir bara större och större. I den digitala utvecklingen samlar företag information om allt från beställningar till demografi, vilket skapar möjlighet till skarpare analyser, säger Fredrik Persson.

– Vi i näringslivet måste förstå hur mycket som hela tiden händer, hur mycket det påverkar oss och hur lite vi egentligen vet. Om vi inte är med från början så är loppet kört. Det finns positiva effekter att ta vara på, men då måste det finnas en medvetenhet om hur fort det går, menar Fredrik Persson.

Geografisk blockering – Begränsad e-handel

Stadiums e-handel begränsas idag till det land som konsumenten vistas i. Är du utanför Sverige kan du inte handla på den svenska sajten. Det är inte tekniken kring e-handel som är det krångliga i sammanhanget, utan det är skillnader i nationell lagstiftning i EU:s medlemsländer som komplicerar digital handel.

– Allt från frakter, moms och betalningar tillsammans med olik lagstiftning, försvårar obegränsad online-handel i hela Europa. Vi är i behov av en lagharmoniserad marknad som främjar gränsöverskridande handel, säger Fredrik Persson.

Ny förordning skapar passivitet

I maj 2018 träder den nya dataskyddsförordningen i kraft. Integritet och personuppgiftsskydd är fokus i den nya förordningen. Det kommer bli kostsamt och komplicerat för företagen att implementera de nya reglerna.

– Tanken med förordningen är bra, men den kan bli hämmande åtminstone inledningsvis, speciellt för företag i en tillväxtfas. Det kan bli svårt för företag att agera innan de vet hur lagen kommer tillämpas. Jag tror att många kommer sitta lugnt och bara vänta på vad som ska hända. Det är viktigt att lagstiftningen är förankrad och framtagen i tillsammans med företagen, så harmoniseringen sker på rätt sätt, avslutar Fredrik Persson.

DataskyddDigitalisering
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist