NYHET26 mars 2019

Omsorgsföretagare krävs på tredubbla avgifter

Vid årsskiftet införde Inspektionen för vård och omsorg, IVO, nya avgifter för privata omsorgsföretag. Annikas Hemtjänst måste betala 90 000 kronor till IVO. "Det är både tidsödande och dyrt", säger Annika Hedström som driver företaget.

Annikas Hemtjänst får betala 90 000 kronor för att få sina tillstånd. Ägaren Annika Hedström undrar om det ska ses som en slags straffavgift för privata aktörer.

Annika Hedström har drivit Annikas Hemtjänst i Falun sedan 2010, när kommunen införde lagen om valfrihet, LOV. Hon hade tidigare jobbat med utbildningar för personliga assistenter och som underleverantör inom hemtjänsten.

– Det var faktiskt kommunen som ringde mig och sa att de skulle införa LOV. Eftersom jag redan var godkänd för att bedriva hemtjänst i Falun skrev jag ett nytt avtal med kommunen. Kontakten med kommunen har alltid fungerat jättebra, säger Annika Hedström.

Under hösten hörde hon talas om att hemtjänsten skulle bli tillståndspliktig från den första januari i år. Enligt de nya reglerna behöver alla omsorgsföretag som bedriver hemtjänst tillstånd från IVO för att fortsätta sin verksamhet, det gäller oavsett hur länge företaget har funnits. Men när papperen damp ner kom det som en chock.

– Det är inte bara ett tillstånd, utan de har delat upp det så att det är tillstånd för hemtjänst, ett för avlösarservice och ett för ledsagarservice. Det här är delar som ingår i hemtjänsten, men varför man måste ansöka om tillstånd för alla tre förstår jag inte. Och varje område kostar 30 000 kronor.

För Annikas Hemtjänst blir det totalt 90 000 kronor att betala för tillstånden. Hon har anlitat en konsult för att ansökningarna ska bli korrekt ifyllda, något som också kostar pengar.

– Det var tjocka buntar med papper som skulle fyllas i med detaljerade frågor om hur vi arbetar och följer lagar och sådana saker. För konsulten blev det ganska tidsödande.

Utöver de nya avgifterna för tillstånd har IVO även infört en avgift på 21 000 kronor för ändringar, till exempel om man tar in en ny styrelseledamot eller byter adress.

– De här summorna förstår jag faktiskt inte varför de är så höga. Och om jag ska vara ärlig så förstår jag inte de nya bestämmelserna över huvud taget. Jag gissar att man vill komma åt fusk men mig veterligen finns det inte så många lycksökare inom just hemtjänsten. Och vi som har skött oss och redan funnits i många år ska väl inte behöva bli drabbade, säger Annika Hedström.

Hon frågar sig om det här är en slags straffavgift för privata aktörer.

– Kommunerna behöver ju inte ansöka eftersom de granskar sig själva, men vi står ju också under kommunens kontroll och är redan godkända av dem. Varför behöver vi tillstånd helt plötsligt? Det är de små och medelstora företagen som får Sverige att gå runt, vi skattar i Sverige och behöver inte fler avgifter.

Tillståndsansökan innebär också en osäkerhetsfaktor för företaget, som vuxit snabbt sedan starten och ska flytta till nya lokaler i höst.

– Jag tror inte att vi behöver vara oroliga för att inte bli godkända, men vi törs inte göra så mycket med den nya fastigheten innan vi vet hur det blir med tillstånden. Jag har frågat IVO hur lång tid det tar att få ett beslut och de har svarat att det kan ta allt mellan tre månader och ett halvår. Ska man behöva vänta så länge, undrar Annika Hedström, som drivs av ett tydligt engagemang i sitt företagande.

– Vi jobbar med att bryta ensamheten för många äldre. Vi har gjort oss ett namn i Falun, bland annat för att vi har som policy att sätta oss ner och prata en stund med varje kund när vi är ute. Vi har träffar som de som kan deltar i, julbord, semmelsamling och påsksupé bland annat och flera av de äldre har fått nya vänner. Det är otroligt roligt att se.

Läs mer om de nya kraven

Regelkrånglet
Skriven avKarin Janson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist