NYHET3 december 2018

Så tydliga är kommunerna med sina mål om företagsklimatet

Det ska vara enkelt för en företagare att se vilka mål kommunen satt upp för att förbättra företagsklimatet. Svenskt Näringslivs studentmedarbetare Emma Supponen har genomfört ett projekt där hon kartlagt hur tydliga kommunerna är med sina mål.

Emma Supponen hoppas att fler kommuner sätter upp mål för att förbättra företagsklimatet.

Kartläggningens syfte är att undersöka hur många kommuner som har uppsatta mål för företagsklimatet och hur enkelt det är att hitta dem.

– Ett mål ska vara konkret och mätbart. Det räcker inte med att bara säga att man ska förbättra företagsklimatet. Det måste finnas målindikatorer, säger Emma Supponen.

Med det menas att det ska finnas en tidsram för målet, till exempel att kommunen ska nå en betygsnivå i den årliga enkäten inom ett visst antal år. Det är givetvis inte enbart Svenskt Näringslivs målindikatorer som räknats i kartläggningen utan alla typer av indikatorer.

Rent praktiskt har kartläggningen gjorts genom att Emma Supponen har besökt kommunernas hemsidor och, precis som en intresserad företagare, letat efter information. Hur lättillgängliga är målen?

– I de bästa fallen finns målen formulerade i en avdelning för företag eller näringsliv. Men många kommuner har målen inbakade i tjocka budgetar eller verksamhetsplaner. Då är de svåra att hitta och man kan inte förvänta sig att en företagare söker så djupt på hemsidan.

Emma Supponen har klassat målen som enkla eller svåra, där enkla är den information som är företagarvänlig medan svåra är de som finns med, men som är gömda i annan information.

Utfallet är att 178 kommuner har uppsatta mål och 84 av dem har mål som klassas som enkla. Att en kommun saknar mål behöver inte betyda att de saknar en vision. Ett flertal kommuner har utförliga program och handlingsplaner där förbättrat företagsklimat nämns som ett prioriterat område, dock utan en tydlig målindikator.

– Det gjordes en kartläggning även förra året, men då användes inte riktigt samma metod. Jämför vi siffrorna kan vi se en positiv trend där det är fler kommuner som har mål idag.

Rapporten är nu skriven och tanken är att göra en guide till kommunerna.

– Den kommer att innehålla väldigt konkreta tips på hur man sätter mål. Det är ett vinnande koncept för att förbättra företagsklimatet. Vi vill helt enkelt uppmuntra kommunerna att sätta mål.

Emma Supponen säger att det viktigaste är att målsättningarna görs i samarbete med företagarna.

– Politiker har oftast en ljusare bild av företagsklimatet än hur företagen faktiskt upplever det. Tillsammans kan de identifiera var de är, vart de vill och hur det ska gå till.

Att det finns tydliga målindikatorer är också viktigt, menar Emma Supponen.

– Det gör det enklare att följa upp målet. Vi rekommenderar också att strukturera upp för långsiktigt arbete med delmål. En del tittar bara ett år framåt. En sista viktig sak är att målen måste kommuniceras tydligt till företagarna. Det ska vara enkelt att hitta dem på hemsidan.

Resultatet av kartläggningen kommer att följas upp nästa år.

– Vi kommer att bedöma om de som satt mål har förbättrat sitt företagsklimat. Sedan hoppas vi förstås att fler kommuner formulerat mål, säger Emma Supponen.

Skriven avAnders Jakobson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist