NYHET24 maj 2019

”Omge dig av intelligenta människor så utvecklas du snabbare”

Företaget Klarna växer så att det knakar, och det i en bransch som utvecklas i en mycket snabb takt. Det ställer höga krav på kompetensutveckling av medarbetarna, vilket Klarna har tagit fasta på. Medarbetarnas eget ansvar är en av nycklarna, enligt Klarnas David Morgenstern.

– Vi har tagit beslutet att mycket av lärandet ska ske ansikte mot ansikte genom mentorskap och utvecklingssamtal, säger David Morgenstern på Klarna.

David Morgenstern arbetar med lärande- och ledarutvecklingsfrågor på Klarna och ingår i ett team som heter Learning and Leadership, med ansvar för den infrastruktur som finns kring lärandet i företaget. Det handlar om allt från introduktion av nya medarbetare, hur chefer kan föra samtal med medarbetarna kring prestation och utveckling till att stärka kompetensen hos företagets ledare.

Varför är kompetensutveckling en viktig fråga för Klarna?
– Vi jobbar inom ett fält som inte ens fanns för 20 år sedan. Teknikutvecklingen går i en extremt snabb fart. Hela tiden läggs det till nya tjänster och produkter till vår portfölj som gör att du måste hålla dig à jour. Började du som ingenjör på Klarna för tio år sedan så har du säkert omskolat dig tre-fyra gånger, för saker och ting stöps ständigt om i grunden. Sådant som fungerade en viss tid och i en viss skala är inte längre aktuellt. Våra transaktionsvolymer ökade med 40 procent förra året, och den skalan gör att du får tänka om hur saker och ting är strukturerade, säger David Morgenstern.

Hur arbetar Klarna med kompetensutveckling?
– Framför allt ska kompetensutvecklingen vara lättillgänglig och något som i hög grad drivs av de anställda. Vi har organiserat företaget på ett sätt som optimerar det. I varje team finns en teamchef som har ansvar att se till att varje medarbetare jobbar för att nå sina mål. I eller utanför teamet finns också alltid en person kopplad till varje medarbetare som fungerar som en slags mentor. Det innebär att du alltid har någon vid din sida som har i uppgift att överföra sin kunskap till dig och guida dig i din kompetensutveckling. Genom att göra den här uppdelningen blir det väldigt tydligt om kompetensutveckling sker eller inte.

David Morgenstern fortsätter:

– Vi har alltså tagit beslutet att mycket av lärandet ska ske ansikte mot ansikte genom mentorskap och utvecklingssamtal. Därför har vi genom rollspel och intensiv feedback lärt upp våra chefer i hur man håller ett bra utvecklingssamtal. Det är ett hantverk som du bara kan lära dig genom att faktiskt öva på det.

På vilket sätt ser Klarna till att vara en attraktiv arbetsgivare som lockar till sig och behåller de kompetenser ni vill ha?
– Jag vet från personer som söker sig till Klarna att man lockas av möjligheten att få jobba med riktigt intressanta utmaningar. De system som du som medarbetare får vara med och bygga ligger i framkant och syftar till att lösa reella problem, såsom att kunna göra olika slags transaktioner. Det vi gör ger avtryck i verkligheten. För något år sedan svängde vi dessutom om vår marknadsföring till att bli mer konsumentinriktad och fokusera på köpupplevelsen, vilket lockar till sig duktiga människor inom marknadsföring. Vi vågar gå utanför ramarna. Ta bara exemplet när vi hade ett samarbete med Snoop Dogg. Dessutom har vi höga krav på de som anställs; det ska vara svårt att få anställning här. Smarta människor gillar att arbeta med andra smarta människor.

Hur ser du att betydelsen av kompetensutveckling kommer att utvecklas i framtiden?
– Det finns många tecken på att informationsflödet, datamängder och innovationstakten bara kommer att öka. I och med det har förmågan att lära om och lära nytt ett ökande värde. Det blir alltmer skadligt att förlita sig på samma kunskap år efter år som en direkt följd av att etablerade sanningar i snabb takt luckras upp.

David Morgenstern avrundar:

– Jag skulle vilja sammanfatta Klarnas framgångsfaktorer med kompetensutvecklingsarbetet i tre punkter: För det första, omgärda dig med intelligenta, drivna personer. Du lär dig av din omgivning. För det andra, bryt ut ansvaret för medarbetarnas utveckling på en specifik chefskategori. Det är svårt att vara chef om du både ska leverera resultat i verksamheten och samtidigt ansvara för dina medarbetares utveckling. För det tredje, det som är praktiska kunskaper ska tränas praktiskt. Väldigt mycket bör ske i kontexten av ditt dagliga arbete.

David Morgenstern om Klarna AB

– Klarna är sprunget ur en vilja att göra köpupplevelsen på internet smidig. När företaget tillkom 2005 var det krångligt att köpa saker på internet, och Klarna hittade då ett sätt att ge enkla konsumentkrediter, vilket både gör det enklare för företag att sälja en produkt och smidigare för konsumenterna att köpa en produkt.

Framtidens arbetsmarknadArbetsmarknad
Skriven avKarin Carlesten
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist