Ny transportplan väcker förhoppningar men mycket återstår

NYHET Publicerad

KOMMENTAR Regeringen satsar 622 miljarder kronor på svenska vägar och järnväg, enligt den nya nationella transportplanen. Positivt men inte tillräckligt, menar Mårten Bergman, ansvarig för infrastrukturfrågor på Svenskt Näringsliv, som anser att det krävs ett långsiktigt arbete att betala av på infrastrukturskulden.

Mårten Bergman

Mårten Bergman

Trafikverket har presenterat den nya nationella transportplanen för åren 2018-2029. Totalt satsas drygt 622 miljarder kronor under perioden, en ökning med cirka 100 miljarder från föregående planperiod. Trafikverket föreslår nu en lång rad projekt som ska prioriteras inom denna ekonomiska ram.

Generellt innehåller planen många positiva inslag men detaljerna behöver analyseras ytterligare. Övergripande är det positivt att planen fokuserar på de helt nödvändiga satsningarna för att åtgärda akuta flaskhalsar och drift, underhåll och reinvesteringar i det befintliga systemet. Även planens fokus på de stora stråken bör lyftas fram. Strukturerade satsningar på spårbyten och omledningskapacitet är positiva, inte minst för den järnvägsberoende basindustrin.

Fler intressanta förslag från Trafikverket är att stärka näringslivet genom att öka infrastrukturens bärighet för att kunna ta tyngre och längre transporter på väg och järnväg. Det föreslås även en näringslivspott med pengar för att stärka näringslivets och tågoperatörernas inflytande på prioritering av smärre åtgärder. Intressanta och positiva förslag som behöver analyseras mer i detalj.  

En nyhet är att planen förhåller sig till ett antal, av regeringen, prioriterade utmaningar. Exempel på utmaningar är en omställning till fossilfrihet, ett ökat bostadsbyggande, användning av ny teknik och förstärkt sysselsättning. Detta är intressant och behöver analyseras vidare.  

Gällande den omdebatterade höghastighetsbanan föreslår Trafikverket en etappvis utbyggnad med hastigheter upp till 250 kilometer i timmen. Det är förståeligt med tanke på de politiska direktiv som Trafikverket fått från regeringen: att finansiera detta inom ramen för ordinarie budget och bygga ut i den takt som ekonomin tillåter.

Faktum kvarstår. Stora investeringar behövs i närtid till drift, underhåll, investeringar och trimning i den befintliga infrastrukturen, vilket behöver prioriteras i första hand. Trafikverket har med sitt förslag försökt att minska risken att ett eventuellt höghastighetsprojekt blir en ”gökunge” som tränger undan andra angelägna åtgärder i befintligt system. Diskussionen lär fortsätta.

Men trots att den nya transportplanen innefattar stora satsningar bör det ses i ljuset av ett till delar mycket hårt utnyttjat och eftersatt transportsystem, speciellt på järnvägen. En huvudorsak till eftersattheten är decennier av underinvesteringar.

Trafikverket har exempelvis tidigare sagt att pengarna som finns avsatta för underhåll på väg och järnväg i den nya transportplanen enbart räcker till att i bästa fall bibehålla standarden på dagens nivå. Inte mer.

Sverige kommer således även efter denna planperiod ha en betydande infrastrukturskuld.

För att komma till rätta med infrastrukturskulden krävs att investeringsvolymen långsiktigt hålls uppe på en tillräcklig nivå, att kunskaperna om bristerna blir bättre och att de tillgängliga anslagsmedlen används effektivare än idag.

Arbetet med att finna ekonomiskt hållbara kompletterande finansieringssätt av infrastruktur bör intensifieras, givet att det ger önskad effekt i första hand i form av effektivitetsvinster.

Den nya nationella planen väcker förhoppningar men mycket återstår. Förslaget till nationell transportplan behöver analyseras mer. Svenskt Näringsliv fortsätter detta arbete.

Det är viktigt att politiken hela tiden får bättre beslutsunderlag och har uthålligheten att fortsätta på den inslagna vägen.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Frihandelsavtalet CETA: I dag kör vi igång!

KOMMENTAR Idag träder frihandelsavtalet CETA mellan EU och Kanada i kraft. Det kommer bland annat att leda till kostnadsminskningar på 590 miljoner euro för europeiska företag, utöver minskade av regelkrångel och onödig byråkrati, skriver Olof Erixon, handelspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Svenska utbildningssystemet brottas med problem

KOMMENTAR En internationell jämförelse av länders utbildningssystem visar att Sverige tappar mark, skriver Mikaela Almerud, högskolepolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Bra att regeringen ändrar sig om gymnasiets yrkesprogram

KOMMENTAR Regeringen öppnar för att göra om yrkesprogrammen på gymnasiet så att de blir högskoleförberedande, med tillägg i svenska, matte och engelska. Det ska ske utan att tumma på yrkesämnena, vilket är bra. Det skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert, i en kommentar. Han efterfrågar samtidigt fler åtgärder för att öka attraktionen till yrkesprogrammen.
NYHET Publicerad:

Steg i rätt riktning när lönestöd förenklas

KOMMENTAR Det är välkommet att regeringen gör nya satsningar på utbildnings- och arbetsmarknadsområdet genom mer resurser till Yrkeshögskolan, slopade traineejobb samt ihopslagning av fem lönestöd till ett. Men för att nå lägst arbetslöshet i EU krävs mer genomgripande reformer, skriver Edward Hamilton, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

Välkommet förslag om förbättrat försäkringsskydd för nystartade företag

KOMMENTAR Regeringen inser behovet av att förbättra företagarens eget försäkringsskydd och meddelar nu att ett sådant förslag kommer att lämnas i höstbudgeten. Ett mer enhetligt försäkringsskydd för företagare är välkommet. Det kommer att göra det lättare för fler att ta steget och starta eget, skriver Catharina Bäck, socialförsäkringsexpert, i en kommentar.
NYHET Publicerad:

Var femte företagare överväger att lämna sin kommun

KOMMENTAR 31 300 företagare har svarat på frågan om de någon gång har övervägt att flytta sin verksamhet till en kommun med ett bättre företagsklimat. Var femte företagare svarade ja. Att så många har funderat på att byta kommun skickar en stark signal till politiken att växla upp näringslivsarbetet.
NYHET Publicerad:

Regeringens förslag leder till kaos i välfärden

KOMMENTAR Regeringens överenskommelse med Vänsterpartiet om att föreslå ett vinsttak inom skolan och omsorgen är en extremt allvarlig och negativ åtgärd. Det kommer att leda till skol- och omsorgskaos, enligt Anders Morin, välfärdsexpert.
NYHET Publicerad:

Ny transportplan väcker förhoppningar men mycket återstår

KOMMENTAR Det krävs långsiktighet för att betala av infrastrukturskulden. Regeringens 622 miljarder är bra, men inte tillräckligt, menar Mårten Bergman, ansvarig för infrastrukturfrågor.
NYHET Publicerad:

Sex förslag till bättre välfärd

KOMMENTAR Svenskt Näringsliv vill ha en diskussion om framtidens välfärd. Ett bidrag är ett sex-punktsprogram för skärpta kvalitetskrav för såväl offentliga som privata utförare, skriver Anders Morin, välfärdsexpert.
NYHET Publicerad:

”Kopiera den holländska proportionalitetsguiden”

KOMMENTAR Skapa enklare offentliga upphandlingar med proportionerliga krav och använd Nederländerna som förebild, menar Ellen Hausel Heldahl, jurist.
NYHET Publicerad:

”Märkligt att lansera en verkningslös flygskatt”

KOMMENTAR En flygskatt får inte någon effekt på klimatet. Den blir däremot en skadlig skatt på mobilitet i ett land med långa avstånd, skriver Maria Sunér Fleming och Mårten Bergman.
NYHET Publicerad:

Skolan är inte mer ojämlik nu än tidigare

KOMMENTAR Elever med olika bakgrund får olika chans i skolan, men regeringen pratar om vinster istället för effektiva åtgärder.
NYHET Publicerad:

Åkeriföretagen: Glömska straffas hårdare än fusk

REGELKRÅNGEL Det är billigare att fuska än att göra fel. Det är innebörden i en dom från Högsta förvaltningsdomstolen och som upprör åkerinäringen. Minsta fel i hanteringen av färdskrivarna bestraffas obönhörligen med höga böter medan fifflarna kommer undan med mindre belopp. "Det är en käftsmäll mot hela åkerinäringen", säger åkeriföretagen.
NYHET Publicerad:

Skadliga skatteförslag skrotas

KOMMENTAR För näringslivet behövs åtgärder som stärker konkurrenskraften istället för de skadliga skattehöjningar som regeringen nu har stoppat i malpåse.
NYHET Publicerad:

Se upp med LO:s kravlista

KOMMENTAREN "I ett gott ekonomiskt läge gäller det att hålla huvudet kallt. Vi har tidigare sett hur talet om skördetider snabbt har förvandlats till ekonomiskt lättsinne. LO ser inte de här problemen", understryker chefekonom Bettina Kashefi, i en kommentar.
NYHET Publicerad:

"Pajkastningen på offentlig upphandling måste få ett stopp"

KOMMENTAR Transportstyrelsens skandalomsusade it-upphandling har fått debatten att ta fart. Dålig kunskap på området, som verkar finnas på flera ställen, är oroande. Pajkastningen på offentlig upphandling måste få ett stopp. Istället gäller det att få till stånd en sansad diskussion om hur den goda upphandlingen kan bli verklighet för medborgarnas och skattebetalarnas bästa, skriver upphandlingsexpert Ellen Hausel Heldahl.
NYHET Publicerad:

Frihandelsavtal mellan EU och Japan nära förestående

KOMMENTAR EU och Japan har nått en principöverenskommelse om ett handelsavtal. Enligt handelsexpert Olof Erixon skulle ett avtal innebära stora vinster för båda parter och ge en välbehövlig jobbskapande skjuts till båda ekonomierna.
NYHET Publicerad:

Fem myter om flygskatten

INFRASTRUKTUR Flyget bär inte sina kostnader och är den största miljöboven i landet. Dessutom är Sverige det enda land i Europa som inte har flygskatt. Myterna om flyget är många. När debatten om en kommande flygskatt blir allt hetare är det dags att slå hål på dem, menar den svenska flygbranschen.
NYHET Publicerad:

Fler jobb med modernt anställningsskydd

KOMMENTAR Tre av fyra företagare kan anställa fler om arbetsrätten tar större hänsyn till företagens behov. Att minska risken för företagare i samband med anställning förbättrar integrationen och ger fler chansen till ett jobb, skriver Peter Jeppsson, vice vd.
NYHET Publicerad:

Regeringen erkänner att man inte når målet

KOMMENTAR Regeringen missar arbetslöshetsmålet. Konstgjorda åtgärder fungerar inte. Det krävs verkliga reformer som avregleringar på arbetsmarknaden, konkurrenskraftiga skatter och en politik som stimulerar entreprenörskap, skriver Jonas Frycklund, biträdande chefekonom.