Ny transportplan väcker förhoppningar men mycket återstår

NYHET Publicerad

KOMMENTAR Regeringen satsar 622 miljarder kronor på svenska vägar och järnväg, enligt den nya nationella transportplanen. Positivt men inte tillräckligt, menar Mårten Bergman, ansvarig för infrastrukturfrågor på Svenskt Näringsliv, som anser att det krävs ett långsiktigt arbete att betala av på infrastrukturskulden.

Mårten Bergman

Mårten Bergman

Trafikverket har presenterat den nya nationella transportplanen för åren 2018-2029. Totalt satsas drygt 622 miljarder kronor under perioden, en ökning med cirka 100 miljarder från föregående planperiod. Trafikverket föreslår nu en lång rad projekt som ska prioriteras inom denna ekonomiska ram.

Generellt innehåller planen många positiva inslag men detaljerna behöver analyseras ytterligare. Övergripande är det positivt att planen fokuserar på de helt nödvändiga satsningarna för att åtgärda akuta flaskhalsar och drift, underhåll och reinvesteringar i det befintliga systemet. Även planens fokus på de stora stråken bör lyftas fram. Strukturerade satsningar på spårbyten och omledningskapacitet är positiva, inte minst för den järnvägsberoende basindustrin.

Fler intressanta förslag från Trafikverket är att stärka näringslivet genom att öka infrastrukturens bärighet för att kunna ta tyngre och längre transporter på väg och järnväg. Det föreslås även en näringslivspott med pengar för att stärka näringslivets och tågoperatörernas inflytande på prioritering av smärre åtgärder. Intressanta och positiva förslag som behöver analyseras mer i detalj.  

En nyhet är att planen förhåller sig till ett antal, av regeringen, prioriterade utmaningar. Exempel på utmaningar är en omställning till fossilfrihet, ett ökat bostadsbyggande, användning av ny teknik och förstärkt sysselsättning. Detta är intressant och behöver analyseras vidare.  

Gällande den omdebatterade höghastighetsbanan föreslår Trafikverket en etappvis utbyggnad med hastigheter upp till 250 kilometer i timmen. Det är förståeligt med tanke på de politiska direktiv som Trafikverket fått från regeringen: att finansiera detta inom ramen för ordinarie budget och bygga ut i den takt som ekonomin tillåter.

Faktum kvarstår. Stora investeringar behövs i närtid till drift, underhåll, investeringar och trimning i den befintliga infrastrukturen, vilket behöver prioriteras i första hand. Trafikverket har med sitt förslag försökt att minska risken att ett eventuellt höghastighetsprojekt blir en ”gökunge” som tränger undan andra angelägna åtgärder i befintligt system. Diskussionen lär fortsätta.

Men trots att den nya transportplanen innefattar stora satsningar bör det ses i ljuset av ett till delar mycket hårt utnyttjat och eftersatt transportsystem, speciellt på järnvägen. En huvudorsak till eftersattheten är decennier av underinvesteringar.

Trafikverket har exempelvis tidigare sagt att pengarna som finns avsatta för underhåll på väg och järnväg i den nya transportplanen enbart räcker till att i bästa fall bibehålla standarden på dagens nivå. Inte mer.

Sverige kommer således även efter denna planperiod ha en betydande infrastrukturskuld.

För att komma till rätta med infrastrukturskulden krävs att investeringsvolymen långsiktigt hålls uppe på en tillräcklig nivå, att kunskaperna om bristerna blir bättre och att de tillgängliga anslagsmedlen används effektivare än idag.

Arbetet med att finna ekonomiskt hållbara kompletterande finansieringssätt av infrastruktur bör intensifieras, givet att det ger önskad effekt i första hand i form av effektivitetsvinster.

Den nya nationella planen väcker förhoppningar men mycket återstår. Förslaget till nationell transportplan behöver analyseras mer. Svenskt Näringsliv fortsätter detta arbete.

Det är viktigt att politiken hela tiden får bättre beslutsunderlag och har uthålligheten att fortsätta på den inslagna vägen.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Yrkesprogrammen: Efterlängtat besked men mer behöver göras

KOMMENTAR Yrkesprogrammens främsta attraktionskraft kan inte vara att det ska leda till en högskolebehörighet, utan till jobb. Mer behöver göras för att öka gymnasiets flexibilitet, branschernas inflytande och samtliga programs kvalitet och attraktionskraft, skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert, i en kommentar till regeringens proposition.
NYHET Publicerad:

Alla förlorar på regeringens vårdskatteförslag

KOMMENTAR Regeringen går vidare med vårdskatteförslaget trots omfattande kritik. Det kommer att leda till ökad, inte minskad, sjukfrånvaro. Regeringen bör dra tillbaka förslaget om en vårdskatt som alla förlorar på, skriver experterna Catharina Bäck och Richard Hellenius.
NYHET Publicerad:

Färre fattiga med fler riktiga jobb

KOMMENTAR Två tredjedelar av ökningen av andelen med låg ekonomisk standard i Sverige sedan 2008 beror på att utrikes födda har svårt att få jobb, visar nya beräkningar från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Skolan måste förbereda unga för arbetslivet

KOMMENTAR Studier visar att unga är ansvarsfulla och ambitiösa. Men många är dåligt förberedda för arbetslivet. En orsak är att skolan inte förbereder eleverna i tillräcklig utsträckning, skriver Lars Göran Johansson, vice vd.
NYHET Publicerad:

Transportbranschen hyllar nya domen – ”Oerhört glädjande”

DOM Nyligen kom en prejudicerande dom som får transportbranschen att pusta ut – Byberg & Nordin Buss vann mot Transportstyrelsen gällande kör- och vilotider. Men Transportstyrelsen, som förvisso håller med om att domen är prejudicerande, menar att det inte förändrar kommande fall.
NYHET Publicerad:

Migrationsverket bortser från praxis

KOMMENTAR I december kom två avgöranden från Migrationsöverdomstolen som innebär ny praxis för Migrationsverket. Nu uppmärksammas fall där Migrationsverket återkallar arbetstillstånd utan att ta hänsyn till denna praxis.
NYHET Publicerad:

Möjliggör för fler att öka sina inkomster

KOMMENTAR Orsakerna bakom löneskillnader är viktiga att förstå för att kunna skilja på orättvisor och klyftor. Istället för att straffbeskatta arbete och företagande behöver vi skapa bättre förutsättningar för människor med låga inkomster eller inga inkomster alls, skriver nationalekonom Johan Lidefelt.
NYHET Publicerad:

LIVE: Väl fungerande infrastruktur och transporter

LIVE Livesändning av seminariet "Väl fungerande infrastruktur och transporter" sändes mellan 14:00 och 16:00 30 januari. Se hela seminariet här.
NYHET Publicerad:

Reformer ska rädda svensk infrastruktur

RAPPORT Den svenska infrastrukturen är eftersatt. Sårbarheten inom transportsystemet ökar ytterligare om inte grundläggande reformer genomförs. I rapporten ”Bana ny väg för Sveriges infrastruktur” föreslås framkomliga lösningar.
NYHET Publicerad:

Infrastrukturkris kräver nya lösningar

DEBATT Svensk infrastruktur blottlägger stora brister. Botemedlet är mer pengar till nyinvesteringar, drift och underhåll. Dessutom krävs högre produktivitet, kostnadseffektivitet och fokus på rätt saker, skriver Caroline af Ugglas, vice vd och Mårten Bergman, infrastrukturexpert.
NYHET Publicerad:

Höjd drivmedelsskatt pressar glesbygdsföretag

INFRASTRUKTUR Höjd skatt på drivmedel går stick i stäv med regeringens ambition att hela landet ska leva, anser Transportföretagen.
NYHET Publicerad:

Fredrik Persson: "Ingvar Kamprad satte Sverige på världskartan"

KOMMENTAR "Det är svårt att överskatta Ingvar Kamprads bidrag till Sveriges välståndsutveckling", säger Fredrik Persson, Svenskt Näringslivs ordförande, i en kommentar till Ingvar Kamprads bortgång.
NYHET Publicerad:

Goda resultat för yrkeshögskolan

KOMMENTAR Satsningen på en utbyggd yrkeshögskolan ger positiva resultat. Hittills har 525 utbildningar beviljats i år, det högsta antalet någonsin. Konsekvensen är fler jobb och att företag lättare kan rekrytera efterfrågad kompetens, skriver skolexpert Helen Rönnholm.
NYHET Publicerad:

EU på kollisionskurs med den svenska modellen

KOMMENTAR Den svenska modellen hotas av EU-kommissionens nya förslag om en överstatlig centralstyrning av arbetsmarknadsfrågor. Det skulle drabba det svenska avtalsbaserade arbetsmarknadssystemet mycket hårt om EU-kommissionen kan gå in och detaljstyra. De svenska partierna måste sätta stopp för förslaget, skriver Niklas Beckman, arbetsrättsjurist.
NYHET Publicerad:

Hundratals arbetstimmar förlorade i bilköer

TV Stockholms trafiksituation hindrar effektiviteten hos företagen på grund av bilköer, och bidrar till längre arbetsdagar. ”Det är dags att färdigställa Förbifart Stockholm nu”, säger Robin Seger, vd Cremab.
NYHET Publicerad:

Nya sjukförsäkringsåtgärder når inte hela vägen fram

KOMMENTAR I sitt förslag på ny sjukförsäkring har regeringen förbisett att det behövs en bortre tidsgräns. Dessutom saknas besked om att man drar tillbaka förslaget om vårdskatt, skriver socialförsäkringsexpert Catharina Bäck.
NYHET Publicerad:

Blandat utfall i EU-parlamentet om energifrågor

KOMMENTAR När Europaparlamentet röstade om energifrågor blev resultatet bättre än farhågorna, men det är långt ifrån ett önskescenario, skriver Linda Flink, expert energi och klimat.
NYHET Publicerad:

Minst 8 av 10 företag i skola och omsorg hotas av nedläggning

KOMMENTAR Regeringens lagförslag om vinstbegränsning i välfärden kommer att få drastiska konsekvenser. De förändringar som gjorts i lagförslaget jämfört med Reepalu-utredningens förslag ändrar inte detta, skriver Anders Morin ansvarig för välfärdsfrågor.
NYHET Publicerad:

Omställningsförmågan viktig för företagen

KOMMENTAR En förändring av LAS skulle inte påverka omställningsförsäkringarna som arbetsgivare och fack har utvecklat tillsammans. "Vi är måna om att bidra till att en bra verksamhet fortsatt bedrivs och utvecklas på detta område", säger vice vd Peter Jeppsson.
NYHET Publicerad:

Felriktat och historielöst om höjda ägarskatter

KOMMENTAR SNS konjunkturråd vill öka skatten på svenskt ägande och införa ny arvs- och fastighetsskatt. Det är högst olyckligt och driver bort ägandet från Sverige, skriver Johan Fall, chef för skatteavdelningen.