Ny transportplan väcker förhoppningar men mycket återstår

NYHET Publicerad

KOMMENTAR Regeringen satsar 622 miljarder kronor på svenska vägar och järnväg, enligt den nya nationella transportplanen. Positivt men inte tillräckligt, menar Mårten Bergman, ansvarig för infrastrukturfrågor på Svenskt Näringsliv, som anser att det krävs ett långsiktigt arbete att betala av på infrastrukturskulden.

Mårten Bergman

Mårten Bergman

Trafikverket har presenterat den nya nationella transportplanen för åren 2018-2029. Totalt satsas drygt 622 miljarder kronor under perioden, en ökning med cirka 100 miljarder från föregående planperiod. Trafikverket föreslår nu en lång rad projekt som ska prioriteras inom denna ekonomiska ram.

Generellt innehåller planen många positiva inslag men detaljerna behöver analyseras ytterligare. Övergripande är det positivt att planen fokuserar på de helt nödvändiga satsningarna för att åtgärda akuta flaskhalsar och drift, underhåll och reinvesteringar i det befintliga systemet. Även planens fokus på de stora stråken bör lyftas fram. Strukturerade satsningar på spårbyten och omledningskapacitet är positiva, inte minst för den järnvägsberoende basindustrin.

Fler intressanta förslag från Trafikverket är att stärka näringslivet genom att öka infrastrukturens bärighet för att kunna ta tyngre och längre transporter på väg och järnväg. Det föreslås även en näringslivspott med pengar för att stärka näringslivets och tågoperatörernas inflytande på prioritering av smärre åtgärder. Intressanta och positiva förslag som behöver analyseras mer i detalj.  

En nyhet är att planen förhåller sig till ett antal, av regeringen, prioriterade utmaningar. Exempel på utmaningar är en omställning till fossilfrihet, ett ökat bostadsbyggande, användning av ny teknik och förstärkt sysselsättning. Detta är intressant och behöver analyseras vidare.  

Gällande den omdebatterade höghastighetsbanan föreslår Trafikverket en etappvis utbyggnad med hastigheter upp till 250 kilometer i timmen. Det är förståeligt med tanke på de politiska direktiv som Trafikverket fått från regeringen: att finansiera detta inom ramen för ordinarie budget och bygga ut i den takt som ekonomin tillåter.

Faktum kvarstår. Stora investeringar behövs i närtid till drift, underhåll, investeringar och trimning i den befintliga infrastrukturen, vilket behöver prioriteras i första hand. Trafikverket har med sitt förslag försökt att minska risken att ett eventuellt höghastighetsprojekt blir en ”gökunge” som tränger undan andra angelägna åtgärder i befintligt system. Diskussionen lär fortsätta.

Men trots att den nya transportplanen innefattar stora satsningar bör det ses i ljuset av ett till delar mycket hårt utnyttjat och eftersatt transportsystem, speciellt på järnvägen. En huvudorsak till eftersattheten är decennier av underinvesteringar.

Trafikverket har exempelvis tidigare sagt att pengarna som finns avsatta för underhåll på väg och järnväg i den nya transportplanen enbart räcker till att i bästa fall bibehålla standarden på dagens nivå. Inte mer.

Sverige kommer således även efter denna planperiod ha en betydande infrastrukturskuld.

För att komma till rätta med infrastrukturskulden krävs att investeringsvolymen långsiktigt hålls uppe på en tillräcklig nivå, att kunskaperna om bristerna blir bättre och att de tillgängliga anslagsmedlen används effektivare än idag.

Arbetet med att finna ekonomiskt hållbara kompletterande finansieringssätt av infrastruktur bör intensifieras, givet att det ger önskad effekt i första hand i form av effektivitetsvinster.

Den nya nationella planen väcker förhoppningar men mycket återstår. Förslaget till nationell transportplan behöver analyseras mer. Svenskt Näringsliv fortsätter detta arbete.

Det är viktigt att politiken hela tiden får bättre beslutsunderlag och har uthålligheten att fortsätta på den inslagna vägen.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Regeringen har inte säkrat den svenska modellen

KOMMENTAR Idag den 21 juni har Europeiska rådet enats om ett förslag, en så kallad allmän inriktning, om införandet av trygga och förutsägbara anställningsvillkor. Anställningsvillkor som är trygga och förutsägbara kan ju låta bra, men förslaget utgår från bindande lagstiftning på EU-nivå och tyvärr har de svenska förhandlarna misslyckats med att införa skrivningar som kan trygga vår arbetsmarknadsmodell över tid.
NYHET Publicerad:

Högskoleutbildade gör sen entré på arbetsmarknaden

KOMMENTAR Svenska högskolestudenter tar lång tid på sig att bli klara med utbildningen. Genomsnittet är sex år. Caroline af Ugglas och Tobias Krantz vill öka prestationskraven för att få en snabbare genomströmning.
NYHET Publicerad:

Att vända på alla stenar bara en lek med ord

INFRASTRUKTUR Regeringens nyligen lanserade nationella transportplan innehåller inget försöksprogram med OPS-projekt, offentlig-privat samverkan, inom infrastrukturområdet. En ypperlig chans går förlorad att på ett kontrollerat sätt starta, driva och utvärdera OPS-projekt i ett eftersatt infrastruktursystem med stort behov av innovativa idéer, skriver infrastrukturexpert Mårten Bergman.
NYHET Publicerad:

Trots ambitionshöjning består infrastrukturskulden

INFRASTRUKTUR Regeringen har fastställt den nationella transportplanen. Trots många positiva delar räcker den inte till. Grundproblemet kvarstår. Sverige kommer även efter denna tolvårsperiod att ha en betydande infrastrukturskuld, skriver Mårten Bergman.     
NYHET Publicerad:

Regeringsbeslut dråpslag mot målet om en fossilfri kollektivtrafik

INFRASTRUKTUR Ett nytt regeringsbeslut riskerar att drastiskt höja kostnaden för den svenska kollektivtrafiken och slå ut satsningen på en fossilfri fordonsflotta.
NYHET Publicerad:

Effektivt totalförsvar kräver engagerade företag

KOMMENTAR Informationsutbyte med det offentliga, rimlig ersättning för åtaganden och likvärdiga förutsättningar mellan företag. Det är näringslivets krav för att engagera sig i totalförsvaret, skriver säkerhetsexpert Karl Lallerstedt.
NYHET Publicerad:

Förhastad slutsats om friskolornas betygssättning

KOMMENTAR De nationella proven speglar inte alla kunskaper som elever har i ett ämne. Därför kan inte proven ensamt vara rättesnöre för betygen, hävdar Anders Morin, välfärdspolitisk expert. Han anser att forskaren Jonas Vlachos drar förhastade slutsatser när han säger att friskolorna är för generösa i betygssättningen.
NYHET Publicerad:

Lättare ingripa mot kommunala skolor som missköts

KOMMENTAR Skolinspektionen ska lättare kunna ingripa mot kommunala skolor som inte sköter sig. Villkoren för olika skolformer blir mer likvärdiga. Det är bra, framför allt för eleverna, skriver Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation.
NYHET Publicerad:

Brist på järnvägar bromskloss för skogsjätte

INFRASTRUKTUR SCA fördubblar sin kapacitet av pappermassa. Men brist på järnvägar är en bromskloss. Det är ett bekymmer att det ligger allt för stort fokus på transportpolitiken söderut, vilket inte ger utrymme för några investeringar i norr, anser bolagets informationschef Björn Lyngfelt.
NYHET Publicerad:

Enögt om satsningar på forskningen

KOMMENTAR "I Odyssén lyckades Odysseus till slut överlista cykloperna och fly från deras ö. Genom en djupare och mer nyanserad forskningspolitisk debatt skulle vi också kunna hålla dem stången och samtidigt bidra till att lyfta svensk forskning". Det skriver Emil Görnerup, forsknings- och innovationspolitisk expert, i en replik på Kungliga Vetenskapsakademins debattartikel.
NYHET Publicerad:

Brottsligheten kostar 55 miljarder om året

KOMMENTAR För att hitta rätt strategi behöver den övergripande bilden av vilka brott som kostar samhället mest vara tydlig. Det menar säkerhetsexpert Karl Lallerstedt som pekar på möjligheten att myndigheter som Brottsförebyggande rådet och Statistiska centralbyrån får i uppdrag att kartlägga olika typer av brott och samhällskostnaderna för de samma.
NYHET Publicerad:

Regeringens AI-satsning riskerar att bli bortkastad

KOMMENTAR Regeringens aviserade satsning på att skapa en internationellt ledande samverkansmiljö för AI är i sig välkommen, menar Svenskt Näringslivs Christina Wainikka som dock efterlyser en struktur för att att hantera kunskapsbaserade tillgångar.
NYHET Publicerad:

Kommuner måste lyssna på lokala företagare

KOMMENTAR Trenden är tydlig. Det lokala företagsklimatet blir bättre. ”Vårt bästa råd till kommuner som vill fortsätta att utvecklas är att lyssna på företagen och låta sig inspireras av de kommuner som presterar bättre", skriver Christer Öhlund, ansvarig för kommunrelationer.
NYHET Publicerad:

Nya förslag om datadelning för att stärka innovation och AI

KOMMENTAR EU-kommissionen har presenterat sitt tredje åtgärdspaket inom den digitala ekonomin kring datadelning. Den ska främjas både från offentlig och privat sektor. Kommissionen har i detta paket tydliga ambitioner att styra och reglera marknaden, skriver Carolina Brånby, jurist.
NYHET Publicerad:

Ensidigt perspektiv i Fokus om hamnkonflikten

KOMMENTAR Nyligen publicerade nyhetsmagasinet Fokus en artikel om hamnkonflikten i Göteborg. Tyvärr ger artikeln endast Hamnarbetarförbundets perspektiv och läsare som vill få en bättre förståelse för konflikten bör komplettera med andra källor, exempelvis medlarnas rapport, skriver Kjell Frykhammar, expert på arbetsgivar- och arbetsmarknadsfrågor.
NYHET Publicerad:

HD-dom ger utländska studenter upprättelse

KOMMENTAR HD:s dom ger den amerikanska studenten Connie Dickinson pengarna tillbaka för en utbildning som inte höll måttet. En välkommen upprättelse, skriver Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation.
NYHET Publicerad:

S bild av arbetskraftsinvandringen är verklighetsfrånvänd

KOMMENTAR Socialdemokraterna vill strama upp reglerna för arbetskraftsinvandring. Att en myndighet beslutar vilka arbetsgivare som ska få rekrytera från länder utanför EU, är en utgångspunkt som är verklighetsfrånvänd. Arbetsgivaren har den naturliga kunskapen om verksamhetens kompetensbehov, skriver arbetsmarknadsexpert Patrik Karlsson.
NYHET Publicerad:

Mantrat om ökade klyftor håller inte

KOMMENTAR Samhällsklyftor bekämpas bäst genom att människor går från bidrag till jobb, inte genom ökade bidrag eller höjda skatter. Diskussionen detta valår behöver fokusera på ekonomiska reformer. Retoriska slagord om ökade klyftor leder fel, skriver chefekonom Bettina Kashefi.
NYHET Publicerad:

Regeringens höjda krav driver bort välfärdsföretag

KOMMENTAR Oseriösa välfärdsföretag ska drivas bort. Det är grundtanken med regeringens förslag om ägar- och ledningsprövning. Anders Morin, välfärdspolitiskt ansvarig, ser flera brister med förslaget. Bland annat försvåras nyetableringar av höga krav på eget kapital, skriver han.
NYHET Publicerad:

Positivt med enklare vägar till yrkesutbildningar

KOMMENTAR Det är angeläget att gruppen utan behörighet till gymnasieskolans nationella program ges förutsättningar att klara sina utbildningar bättre än vad de gör idag, skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert.