Jacke och Lang
Foto: SÖREN ANDERSSON

Det traditionella svenska synsättet skiljer sig en del från det tyska genom ett fokus på frihandel. För mindre företag är det viktigt att konkurrensen på den inre marknaden främjas, så att de kan tävla på lika villkor, hävdar Jan-Olof Jacke. Joachim Lang förstår hållningen men menar att Europa måste bli striktare.

Tyska arbetsgivare vill reformera EU:s konkurrensrätt

NYHET Publicerad

FRIHANDEL Den tyska industrin vill reformera EU:s konkurrensrätt för att möta Kinas intåg på den europeiska marknaden medan Svenskt Näringsliv föredrar att gå en annan väg. ”Kina har uppfunnit en egen unik ekonomisk modell som vi måste möta”, säger BDI:s vd Joachim Lang i en intervju.

Svenskt Näringslivs tyska motsvarighet, BDI, vill se hårdare tag mot Kina och jobbar för att reformera konkurrensrätten, reglerna för statligt stöd och offentliga upphandlingar. Målet är att bygga upp europeiska jätteföretag som ska ta upp konkurrensen med de kinesiska motsvarigheterna. I januari presenterade BDI ett 54-punktsprogram för hur Europa bör agera när det gäller Kinas subventionerade export och uppköpen av europeiska högteknologiska företag.

Kina är Tysklands största handelspartner. Tidigare har den tyska inställningen till Kina kritiserats för att vara för mjuk eller rent av naiv. Den kinesiska ekonomin sågs som ett komplement till den tyska: medan kineserna producerade billiga konsumentvaror tillverkade tyskarna större maskiner och högteknologi. Nu konkurrerar kineserna direkt med tyska storföretag. BDI:s nya policy innebär en tydlig förändring i inställningen till Kina.

BDI:s vd, doktor Joachim Lang, bjöds nyligen in till Stockholm av Svenskt Näringsliv för att berätta om den nya hållningen. I en intervju förklarar Joachim Lang bakgrunden till omsvängningen.

– Det är egentligen ingen särskild händelse utan det har långsamt utvecklats till en nivå där vi insett att vi måste agera. I Tyskland har antalet kinesiska investeringar stigit så mycket att det blivit uppenbart för alla vad som pågår. Under de senaste decennierna har vi åtminstone haft förhoppningen att vår ekonomiska modell är så övertygande att kineserna till slut måste anpassa sig. Vi har kommit till slutsatsen att vi måste sluta att försöka förändra dem så att de blir som oss. Nu måste vi anpassa oss till verkligheten, säger han.

Joachim Lang hänvisar till det kinesiska kommunistpartiets 19:e kongress som hölls i oktober 2017 och menar att det var där som Kinas versionen av verkligheten presenterades offentligt.

– Alla som lyssnade kunde inse att de aldrig kommer att vilja vara som oss. De försöker inte ens kopiera våra västerländska politiska och ekonomiska system. De har byggt upp sitt egna ekonomiska system som består av statlig kapitalism kombinerad med marknadsekonomi. Kina visar gärna att de har uppfunnit en egen unik ekonomisk modell som är framgångsrik även utan demokrati. Detta är attraktivt för många länder som har ledare som inte är anhängare av demokratin.

För Europa innebär det utmaningar i relationen till Kina. BDI vill reformera en rad regelverk för att kunna möta den kinesiska invasionen.

– Vårt perspektiv är att Kina fortfarande är en fantastisk handelspartner och den mest intressanta marknaden i världen, samtidigt som det är en konkurrent. En stor del av den kinesiska modellen består av statliga ägda företag, alltså statliga subventionerade företag. Med dessa pengar köper de upp företag i Europa till ett strategiskt pris som ingen annan konkurrent kan eller vill betala.

Joachim Lang hävdar att EU idag saknar instrument för att hantera situationen.

– Om en svensk investerare vill köpa ett franskt företag med subventionerade pengar är det olagligt, enligt den europeiska konkurrensrätten. Men när det handlar om en kinesisk investerare gäller inte dessa regler. EU har regler för européer men inte för företag utanför Europa. Det är vad vi beskriver i vårt policydokument. Arbetsrättsregler, miljölagar, lika lön för män och kvinnor och andra värderingar som är viktiga för oss måste få in som krav vid offentliga upphandlingar. Det är löjligt att vi spenderar allmänna medel på företag som inte följer våra grundläggande regler. Det handlar om att försvara våra värderingar när vi gör affärer.

Joachim Lang är optimistisk inför framtiden. Han visar upp ett färskt dokument där det framgår att EU-kommissionen jobbar för att ändra reglerna och han bedömer att ett förslag kan finnas på Europarådets bord i slutet av året.

– Bryssel har klart för sig vad som pågår och Kina har heller inte protesterat eller förlöjligat våra argument, istället har de understrukit det vi har gemensamt. Det är en tydlig signal att de lyssnar på oss.

Det traditionella svenska synsättet skiljer sig en del från det tyska genom ett fokus på frihandel. Svenskt Näringsliv menar att EU:s regelverk fungerar väl och är avgörande för att upprätthålla konkurrensen inom unionen. Utvecklingen med att uppluckra reglerna för sammanslagningar av stora företag kan leda till försämrad konkurrens, lägre produktivitet och högre konsumentpriser.

Svenskt Näringsliv ser behov av att EU satsar på att bygga ut sin inre marknad genom att fördjupa den europeiska tjänstemarknaden och arbeta vidare med den digitala inre marknaden, där hinder fortsatt hindrar exempelvis svenska företag att växa i andra länder.

– För mindre företag, små och medelstora EU-länder är det mycket viktigt att konkurrensen på den inre marknaden främjas, så företagen kan tävla på lika villkor, säger Jan-Olof Jacke, Svenskt Näringslivs vd.

Joachim Lang förstår hållningen men menar att Europa måste bli striktare.

– Vi ska först och främst slå fast att alla investeringar är välkomna i allmänhet. Det är utgångspunkten. Sen måste vi förstå att vissa investeringar innebär en snedvridning av konkurrensen och vi måste försvara den fria konkurrensen. Vi vill vara en bra affärspartner men vill samtidigt ge Kina en knuff för att få dem att öppna upp sig mer för sund konkurrens, säger han.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tyska arbetsgivare vill reformera EU:s konkurrensrätt

FRIHANDEL Den tyska industrin vill reformera EU:s konkurrensrätt för att möta Kinas intåg på den europeiska marknaden medan Svenskt Näringsliv föredrar att gå en annan väg. ”Kina har uppfunnit en egen unik ekonomisk modell som vi måste möta”, säger BDI:s vd Joachim Lang i en intervju.
NYHET Publicerad:

Svensk industri visar musklerna

INTERNATIONELL HANDEL Världens största industrimässa pågår i Hannover. Värdar är Tyskland och Sverige. För ordförande Fredrik Persson är det en självklarhet att delta på mässan och visa sitt stöd för stora och små svenska industriföretag, som ställer ut eller engagerar sig på annat sätt.
NYHET Publicerad:

Näringslivet kräver ny exportstrategi

DEBATT Den nya regeringen måste ta hjälp av företagen och vidareutveckla exportstrategin från 2015. En rad punkter måste förbättras för att den svenska exportsektorn ska klara av kommande utmaningar, skriver företrädare från Svenskt Näringsliv, Teknikföretagen och Almega.
NYHET Publicerad:

Ekonomiprofessor: Sverige konkurrerar med talanger

INTERNATIONALISERING Hur påverkar de globala värdekedjorna den svenska konkurrenskraften? Det var huvudfrågan under torsdagens seminarium, baserad på rapporten ”Globala värdekedjor, konkurrenskraft och löner”.
NYHET Publicerad:

Har det verkligen blivit enklare för företagen att exportera?

SOMMARKRÖNIKA Ja, mycket har blivit bättre. Men trots en rad åtgärder upplever många företag fortfarande en rad hinder, främst med finansieringen och regelkrångel. Det skriver Eva Häussling, policyansvarig för handels- och investeringsfrämjande på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

”Frihandelsavtalet öppnar för nya affärer i Japan”

EXPORT En rekordstor näringslivsdelegation, under ledning av ordförande Fredrik Persson, besöker i veckan Japan. 50 svenska storföretag och 23 startupföretag deltar på resan, som förhoppningsvis ska leda till nya affärer och ökad export till Japan.
NYHET Publicerad:

”Säkra Sveriges framtida export”

EXPORT Svensk export ökar och EU är på väg att sluta fler frihandelsavtal. Men samtidigt behövs mer för att säkra den svenska exporten i framtiden, visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv, Almega och Teknikföretagen. ”Vi vill se en långsiktig blocköverskridande överenskommelse som inte i viktiga avseenden kan förändras vid regeringsskiften”, säger en av rapportförfattarna Eva Häussling.
NYHET Publicerad:

Företagen om exportstrategin: ”Inte förändrat någonting”

EXPORT Regeringen satsar 800 miljoner kronor på att öka företagens möjlighet att exportera. Men en ny undersökning från Svenskt Näringsliv visar att majoriteten av företagen inte märkt av någon förändring i exportfrämjandet.
NYHET Publicerad:

Frihandelsavtalet CETA: I dag kör vi igång!

KOMMENTAR Idag träder frihandelsavtalet CETA mellan EU och Kanada i kraft. Det kommer bland annat att leda till kostnadsminskningar på 590 miljoner euro för europeiska företag, utöver minskade av regelkrångel och onödig byråkrati, skriver Olof Erixon, handelspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Frihandelsavtal mellan EU och Japan nära förestående

KOMMENTAR EU och Japan har nått en principöverenskommelse om ett handelsavtal. Enligt handelsexpert Olof Erixon skulle ett avtal innebära stora vinster för båda parter och ge en välbehövlig jobbskapande skjuts till båda ekonomierna.
NYHET Publicerad:

Ny bok ska inspirera fler företag att exportera

EXPORT Inspiration är nyckeln till att skaffa modet att växa, exportera och utveckla företaget bortom de gränser som finns idag. Några av de medelstora svenska företag som har lyckats med sin export berättar om hur det gick till i en ny bok, Miljardvallen, som kom ut i dagarna.
NYHET Publicerad:

Exporttåget tvingas bromsa in

KONKURRENSKRAFT Svenska exportföretag har svårt att nå ut med sina varor. Det som tynger är bland annat höga arbetskraftskostnader, låg produktivitet och svag efterfrågan. Följden är att landets välstånd inte utvecklas i den takt det borde, visar en ny rapport som redogör för de ekonomiska förutsättningar inför nästa års avtalsrörelse.