Volvosteget ett kliv in på arbetsmarknaden

NYHET Publicerad

KOMPETENS Åtta av tio har jobb idag. Drygt hälften dessutom inom industrin. Ytterligare fler läser vidare i utbildningar med teknisk inriktning. Det är helt enligt planerna för verksamheten inom Volvosteget.

Elin Gunnarsson

Elin Gunnarsson gick Volvosteget hos Volvo Powertrain i Köping och är nu anställd där som maskinoperatör.

Kriterierna är tydliga: Ålder 18-22. Avslutad gymnasieutbildning. Inskriven hos Arbetsförmedlingen. Med det i bagaget är det möjligt att söka till Volvosteget, Volvos egen yrkesutbildning. Och det är det många som gör, under de fem år som utbildningen funnits har drygt 10 000 unga sökt in till den ettåriga utbildningen.

– Den har fått ett fantastiskt mottagande. Vi startade som ett treårigt projekt med 400 platser per år på våra olika anläggningar runt om i landet. Men efterfrågan gjorde att vi beslutade oss för att fortsätta med ett lite förändrat upplägg. Den sjunde november började årets kull på åttio ungdomar sin utbildning, säger Karin Mondet Larsson på Volvosteget.

Ambitionen bakom Volvosteget är dels att hjälpa ungdomar in på arbetsmarknaden, dels att väcka intresse för ett arbete inom industrisektorn. Det visade sig snart att det inte bara är teknikintresserade killar som söker till utbildningen. I år är det 53 procent tjejer bland de antagna och både killar och tjejer har olika bakgrunder.

– De är florister, vårdbiträden, ekonomiassistenter, allt möjligt.

Alla får de en 52 veckor lång yrkesutbildning med 12 veckor teori kring bland annat underhåll, kvalitetsarbete, lagerhållning och liknande.

– Efter det kan de, beroende på vilken av våra anläggningar de är, välja en egen specialisering, till exempel montering, logistik, svets, truckkörning och får då en fyra veckors fördjupning inom det området. Praktik och teori varvas under året och alla har de en anställning med lön inom Volvo.

Volvo garanterar ingen anställning efter utbildningen men ett flertal elever har blivit kvar inom koncernen. Påtagligt är dock att många även blir kvar inom industrisektorn. Av de 1 200 elever som gick Volvosteget under de tre första åren har åtta av tio jobb och drygt hälften av dem, 53 procent arbetar på ett industriföretag. Tolv procent har gått vidare till studier, till exempel inom maskinteknik eller produktionsingenjör. Totalt har 93 procent av deltagarna från de tre första årskullarna sysselsättning idag.

Elin Gunnarsson gick Volvosteget hos Volvo Powertrain i Köping och är nu anställd där som maskinoperatör.

– Jag fick en kanonstart i arbetslivet och fick upp ögonen för ett arbete inom industrin och som det ser ut nu kommer jag att fortsätta på det här spåret. Det jag gillar mest med utbildningen är att den var både praktisk och teoretisk. Det är häftigt att se hur mycket jag lärt mig på ett år och utvecklats som person, säger hon.

Genomströmningen av elever ger också Volvo en möjlighet att komma i kontakt med unga som kan bli en del av den framtida rekryteringen och kompetensförsörjningen.

– Bara det att ha nya grupper unga ute på våra produktionsanläggningar som ser verksamheten med nya ögon ger oss massor av input och god energi. Det har också visat sig att vårt ansökningsförfarande med ansökan, egen videointervju och en personlig intervju gett oss verkligt motiverade deltagare. Det förklarar att så många blir kvar inom industrin också efter året hos oss. Det här är en satsning som sprider ringar på vattnet, säger Karin Mondet Larsson.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Uddeholms engagerar sig redan i grundskolan

SAMVERKAN Uddeholms AB vann kategorin Stora företag när Teknikcolleges samverkanspris nyligen delades ut. Anledningen stavas ett målmedvetet arbete med elever redan i grundskolan.
NYHET Publicerad:

Ängelholms industridag räddade utbildningen

KOMPETENS När elevernas intresse för gymnasieskolans industritekniska program vek tog kommunen och industriföretagen tillsammans tag i saken. De lanserade en industridag för eleverna i årskurs 9. Satsningen gav genast resultat. ”Under förmiddagen i höstas hade vi över 50 elever. Det kändes riktigt bra”, säger rektorn Linus Silow.
NYHET Publicerad:

Volvosteget ett kliv in på arbetsmarknaden

KOMPETENS Åtta av tio har jobb idag. Drygt hälften dessutom inom industrin. Ytterligare fler läser vidare i utbildningar med teknisk inriktning. Det är helt enligt planerna för verksamheten inom Volvosteget.
NYHET Publicerad:

Prisat för framgångsrik samverkan med skolan

SAMVERKAN I år gick Teknikcollege samverkanspris i kategori små- och medelstora företag till Holms Industri AB. ”Det visar att vi som företag kan bidra till hur skolan utformas och ge elever praktikplats, som är relevant för deras utbildning”, säger Anna Karin Ernerudh, produktionschef.
NYHET Publicerad:

Therese testar teknik är tillbaka

TEKNIK Idag släpps ett nytt avsnitt i säsong två av Teknikföretagens prisbelönta satsning Therese testar teknik. Den populära youtubern Therese Lindgren kodar ett eget spel samt pratar programmering och matte i sin youtubekanal. "Mina tittare har längtat efter en ny säsong", säger Therese Lindgren.
NYHET Publicerad:

Storsatsning på motorbranschens kompetensförsörjning

KOMPETENS Motorbranschens Yrkesnämnd har startat ett pilotprojekt – Motorbranschcollege (MBC) –  tillsammans med fyra skolor runt om i Sverige. Satsningen syftar till att stärka utbildningskvaliteten och därmed öka andelen sökande till gymnasieskolans fordonstekniska utbildningar.
NYHET Publicerad:

Dags fira Teknikcollege

KOMPETENS 16 november bjuder Teknikcollege in till Jubileumskonferens på Conventum i Örebro. Med på stora scen finns bland andra Anna Ekström, gymnasie- och kunskapslyftminister, Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall och Thomas Dahlgren, vice president Atlas Copco. Dessutom delas Teknikcollege stora samverkanspris ut.
NYHET Publicerad:

Industrin framtidsbransch för kreativa unga

KOMPETENS Hörby Bruk är ett av Teknikcollege Skånes mest engagerade samverkansföretag. Vd Göran Sjöberg är dessutom ordförande för den lokala styrgruppen i Teknikcollege Mittskåne. "Vi har stort utbyte av alla engagerade praktikanter som kommer hit, de har bra idéer och visar framfötterna", säger han.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivare och fack vill locka unga till grafisk industri

KOMPETENS I veckan lanserades informationskampanjen GRAFX med syfte att locka ungdomar till utbildning och arbete inom den grafiska industrin. Stora förändringar och anpassning till en digitaliserad värld har påverkat branschen och behovet av yrkeskunnig arbetskraft tilltar.
NYHET Publicerad:

Teknikcollege handledarutbildning nominerad till pris

KOMPETENS Förra året lanserades Teknikcollege branschspecifika handledarutbildning för samverkansföretagen inom Teknikcollege. Ett år och över 1000 utbildade handledare senare har nu utbildningen nominerats till priset Swedish Learning Awards, kategori ”Bästa E-learning icke vinstdrivande”.
NYHET Publicerad:

Företagen: Vi måste få igång industriprogrammet igen

KOMPETENS När industriprogrammet lades ner drabbade det i första hand företagen i Lindesberg. Därför har de nu gått samman med skolan för att återuppväcka utbildningen. "Det är absolut nödvändigt för vår framtid", säger en företagare.
NYHET Publicerad:

Skarpt läge för filmelever på NTI Mediegymnasiet

YRKES-EM Den 1-3 december samlas ungdomar från hela Europa i Göteborg för att tävla om EM-titeln i yrkesskicklighet i 35 olika yrken. För att marknadsföra eventet gentemot Sveriges elever och lärare har elever på NTI Mediegymnasiet i Göteborg gjort reklamfilmer på uppdrag av Euroskills och arrangören Göteborg & Co.
NYHET Publicerad:

Yrkesutbildning i framkant Realgymnasiets signum

SAMVERKAN 88 procent av Realgymnasiets elever arbetar eller studerar sex månader efter examen. ”Den goda kontakten med näringslivet är en av de absolut viktigaste skälen till våra goda resultat”, säger Patrik Wigelius, affärsområdeschef.
NYHET Publicerad:

Företag som sticker ut ska premieras

KOMPETENS Teknikcollege fyller 10 år vill nu lyfta företagens roll inom konceptet. Därför kommer Teknikcollege stora samverkanspris att delas ut för första gången vid årets Jubileumskonferens. Sista dag för att nominera företag är 14 september.
NYHET Publicerad:

Företagen kan höja yrkesprogrammens status

KOMPETENS Elever väljer ogärna gymnasieskolans yrkesprogram. Samtidigt efterfrågar företagen deras kompetens. Utvecklingen kan bara vändas med att utbildningarna blir attraktiva och håller hög kvalitet. Där kan företagen spelar stor roll. ”Lärarna måste dessutom vara engagerade och uppdaterade”, understryker Emmastina (t v), medaljör under Yrkes-SM.
NYHET Publicerad:

Datorer viktigare än godis i IT-branschen

KOMPETENS Den skriande bristen på kompetens i IT-branschen fick konsultföretaget Consid att tänka till strax före påsk. Istället för att skicka ut stora mängder dyrt godis till kunder och leverantörer valde de ett helt annat spår – nya datorer till Läxhjälpen. ”Vi måste dra vårt strå till stacken för att fixa branschens utvecklingsproblem”, säger Peter Hellgren, vd.
NYHET Publicerad:

Lång och framgångsrik samverkan för Borealis

TEKNIKCOLLEGE Teknikcollege har växt till att bli Sveriges största samverkansplattform för svensk industris kompetensförsörjning. En viktig del i konceptet är företagens engagemang och möjlighet att påverka utbildningssystemet. Kemiindustriföretaget Borealis I Stenungsund har arbetat med Teknikcollege sedan 2007.
NYHET Publicerad:

”Rätt tänkt med rätt till vux”

REMISSVAR Nu ska rätten stärkas för den som önskar läsa in behörigheten till yrkeshögskolan via komvux. Det är ett efterlängtat förslag och kliv i rätt riktning, anser Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Next Ups partnerföretag skruvar upp sitt engagemang

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För få ungdomar, framförallt tjejer, vill jobba med it. Det är ett stort problem för branschen, som nu hårdsatsar för att få upp intresset. För tredje året i rad anordnas Next Up, tävlingen där åttondeklassare får lösa verklighetsbaserade it- problem som en del av skolundervisningen.
NYHET Publicerad:

Positivt med ökat fokus på yrkesprogrammen

KOMMENTAR Idag presenterades ett initiativ kring att göra 2016 till yrkesutbildningens år. Att öka kvalitet och attraktionskraft för yrkesutbildningar är viktigt och något som Svenskt Näringsliv och branschorganisationer har arbetat med länge. Därför är det positivt att även fler nu ser behovet, skriver Johan Olsson, skolpolitiskt expert.