Läget är dystert för landets krögare. Bara i år har priserna ökat med nästan fyra procent. Orsaken är höjda arbetsgivaravgifter för unga och stigande livsmedelspriser.
Det är tuffa tider för restaurangföretagare. Omsättningen minskar. Förklaringen är höjda restaurangpriser till följd av ökade kostnader. Bara i år har priserna ökat med nästan fyra procent jämfört med fjolåret.
Det är framför allt höjda arbetsgivaravgifter för unga och stigande livsmedelspriser som ställer till det, enligt Eva Östling, vd för branschorganisationen Visita,
Andreas Rosensparr driver Matboden i Nacka. Han anser att höjd arbetsgivaravgift är en bromskloss. Konkurrensen är tuff och kunderna rörliga.
– Skillnaden för oss är flera hundratusen kronor om året. På kort sikt innebär de ökade kostnaderna att vi måste se över antalet timmar. På lite längre sikt innebär de att incitamenten att anställa unga minskar.
Läs hela artikeln på arbetsmarknadsnytt.se
Konjunktur - Sveriges ekonomiska lägeSamhällsekonomi