Lär av skolkoncernerna. Det är forskaren Erik Lakomaas uppmaning till Sveriges kommuner (DN 20/5). Skolhuvudmännen måste bli bättre på att utnyttja stordriftsfördelar och ge lärare och rektorer mer professionellt administrativt stöd.
I en ny rapport presenterar forskaren Erik Lakomaa en rad intressanta förslag om hur skolan kan få en mer professionell styrning. Rapporten är finansierad av Svenskt Näringsliv, men författaren står själv för slutsatserna.
Lakomaas menar att en mer professionell ledning av den kommunala skolan både kan förbättra kvaliteten och sänka kostnaderna. Det handlar inte om kritik mot skolledarna, som gör sitt bästa under de förutsättningar som huvudmännen ger dem, utan om hur kommunerna kan arbeta effektivare.
Sverige har till exempel små skolor jämfört med andra länder. Det finns mycket pedagogisk stödpersonal, men lite administrativ stöd. En stor del av lärarnas- och skolledarens tid måste därför läggas på byråkratiska arbetsuppgifter. Här finns tid och resurser att spara.
En normalstor skola kan jämföras med ett tjänsteproducerande företag. I företaget har personal och ledning tillgång till en rad administrativa stödfunktioner. Dessa saknas helt i skolan.
Skolkoncernerna arbetar ofta strukturerat för att förbättra kvalitet och effektivitet. De utnyttjar sin storlek för att dra skalfördelar. Sveriges kommuner borde arbeta mer med ett koncerntänk. Detta skulle sänka kostnaderna - resurser som kan användas till annat, till exempel elever i behov av särskilt stöd.
Lakomaa lyfter särskilt lärarnas viktiga roll. En professionell ledning hos huvudmannen kan på ett bättre sätt ha en strategi för lärarrekrytering, vilket i förlängningen leder till högre kunskapsresultat.
Sveriges skolpolitiker borde studera hur skolkoncernerna arbetar, inte skälla på dem.