Marcus Dahlsten, vd, Transportföretagen
Foto: Sören Andersson

"Vår bransch är efterfrågestyrd och behöver definitivt ett mer flexibelt system. Vissa medlemsföretag väljer att säga upp i stället för att använda sig av korttidspermitteringar", säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Transportföretagen: Inför samma system som i Danmark 

NYHET Publicerad

STÖDPAKET Delar av transportsektorn står stilla men för många företag är korttidspermitteringar inget alternativ. Transportföretagens vd Marcus Dahlsten vill se direkta stöd från staten för att täcka fasta kostnader, som i Danmark och Norge. 

För den delen av transportbranschen som handlar om godstrafik och hamnar är påverkan av corona än så länge marginell. Godstrafiken på marken ligger på ungefär 90 procent av det normala och godstransporter av livsmedel har till och med ökat med 20–30 procent.  

Det stora mörkret finns inom persontrafiken som på grund av reserestriktionerna som införts har drabbats oerhört hårt, enligt Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.  

– Flyg, bussar och färjor gick över en natt från ett normalläge till att i praktiken inte ha någon verksamhet överhuvudtaget. Som exempel har Sas ett enda plan i luften i Sverige, som går mellan Arlanda och Kiruna, Luleå och Umeå – det är allt, säger han. 

Bussarna i kollektivtrafiken rullar fortfarande om än i mindre skala. Däremot är läget betydligt mer dramatiskt för det stora antal familjeföretag som kör beställningsbussar, som så här års till exempel brukar sälja resor till Holland för att titta på tulpanerna som blommar. Även taxibranschen har det tufft. Den har gått från 100 till 5–10 procent på kort tid. 

– De här företagen går nästan inte alls nu och många av dem är små företag med låga marginaler. Vissa har redan gått i konkurs och andra har valt att korttidspermittera personal.  

Inom transportbranschen förekommer nu hela skalan från konkurs och företagsrekonstruktion till stora uppsägningar och korttidspermitteringar, förklarar Marcus Dahlsten. Även om det finns företag i transportbranschen som har använt sig av korttidspermitteringar är det för många inget alternativ. Som exempel nämner han flygbolagen. 

– Det är inte tillämpligt för dem att ens bara betala 20 procent av lönen till personal som inte har något att göra…. Korttidspermittering är en hjälp men det är inte tillräckligt för de som inte har någon verksamhet alls.  

Systemet med korttidspermitteringar är i grund och botten anpassat för en styrd produktion och så är merparten av transportbranschen inte uppbyggd, påpekar han. 

– Vi kan inte styra om vår produktion och lägga på lager till senare. Vår bransch är efterfrågestyrd och behöver definitivt ett mer flexibelt system. Det vi ser nu är att vissa medlemsföretag väljer att säga upp i stället för att använda sig av korttidspermitteringar. 

Transportföretagen förespråkar tillsammans med Svenskt Näringsliv ett system liknande det som finns i Danmark och Norge där företagen får direkta stöd från staten, kontanta medel för att täcka olika typer av fasta kostnader. Till exempel leasingkostnader för fordon som nu står stilla.  

Före corona hade transportbranschen omkring 220 000 anställda och att det skulle vara samma antal anställda när pandemin klingar av har han svårt att tänka sig.  

– På ett års sikt är vi ganska klara över att sysselsättningen minskar i branschen. Att flyget skulle ha återhämtat sig till nästa år ser han som helt uteslutet med tanke vad som händer där.  

Flygbolaget BRA är under rekonstruktion och på Sas har korttidspermitterat 10 000 anställda, det vill säga 90 procent av personalstyrkan. Det drabbar i sin tur även de många företag som erbjuder service till flygbranschen. 

– Omkring 80 000 personer har sysselsatts i andra branscher runt omkring flyget, bland annat personal på caféer, restauranger och hyrbilsfirmor på flygplatserna. 

Marcus Dahlsten är övertygad om att krisen får stor påverkan på näringslivet framåt. Konsolideringstrenden förstärks och efter corona kommer kartan att ha ritats om för de flesta branscher. För Transportföretagen är den stora frågan vilket skick branschen är i när det vänder och vilka strukturer som finns kvar. 

– Vilken infrastruktur har vi bevarat och hur snabbt går det att komma tillbaka? Det är avhängigt hur lång krisen blir men också vilket näringsliv som finns kvar. Vilka flygbolag finns kvar till exempel? Vilka flyglinjer? Hur kan vi resa inom och utanför Sverige?  

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Fortsatt allvarligt läge

CORONAKRISEN Trots statistik som pekar på att vi börjar få bättre kontroll över smittospridningen kommer oroande statistik för företagens resultat. ”Vi kan inte slappna av nu om det ska finnas några jobb att komma tillbaka till efter semestrarna”, säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Jacke: "Företagen kommer att vara motorn i återhämtningen"

ÅTERSTARTA SVERIGE Svenskt Näringsliv vill se en bred kraftsamling för jobben när Sverige lämnar den akuta fasen av den ekonomiska krisen. I dag presenteras därför ett första jobbpaket med åtgärder som lägger grunden för en återhämtning baserad på framtidstro, konkurrenskraft och hållbarhet.
NYHET Publicerad:

Svensk lönemodell klarar trycket

LÖNEBILDNING Den svenska lönemodellen står stark, även om det blåser upp till strid inför höstens avtalsrörelse, menar Irene Wennemo, Medlingsinstitutets generaldirektör. Hon litar på att systemet håller emot krav på alltför snabba löneökningar i enstaka branscher.
NYHET Publicerad:

Dahl: Allt fokus på att värna jobben

AVTAL 2020 I årets avtalsrörelse har alla parter ett intresse av att se till att jobben stannar i Sverige, konstaterar vice vd Mattias Dahl som inte utesluter ett nollbud från arbetsgivarsidan. ”Det beror helt på hur ekonomin ser ut och vad företagen klarar av”, säger han.
NYHET Publicerad:

Rekordfå tror på löneökningar

UNDERSÖKNING Arbetstagares förväntningar på generella lönehöjningar är historiskt låga inför höstens förhandlingar, enligt en undersökning. ”Det är en kraftig förstärkning av den nedåtriktade trend som vi har sett de senaste åren”, säger Skops Örjan Hultåker.
NYHET Publicerad:

Distansarbete kan krympa kontoren

HALLÅ DÄR Camilla Forsling, ansvarig för löneundersökningar i Norden, på Willis Towers Watson. Er undersökning visar att produktiviteten inte påverkats nämndvärt av coronakrisen trots att många jobbar på distans. Hur ser det ut?
NYHET Publicerad:

Utbildning räcker inte mot arbetslöshet

KRÖNIKA Oenigheten är stor kring vad som är bästa sättet att stödja de som har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Nationalekonomer förespråkar lägre ingångslöner medan facken anser att utbildning är nyckeln, skriver Edel Karlsson Håål, löneexpert.
NYHET Publicerad:

”Överlever företagen har fler ett jobb att gå till”

ARBETSMARKNAD Svensk arbetsmarknad är i gungning. Arbetslösheten ökar rekordartat, visar Arbetsförmedlingens senaste prognos. ”Det är viktigt att företagen överlever krisen, så att så många som möjligt har ett jobb att gå till”, säger chefekonom Bettina Kashefi.
NYHET Publicerad:

Ny prognos: Ekonomiska krisen allt djupare

KONJUNKTUREN Trots tecken på en svag vändning uppåt, så räknar Svenskt Näringsliv med en fortsatt djup ekonomisk nedgång. BNP krymper med drygt sex procent under innevarande år, enligt en ny prognos. ”Situationen sätter en enorm press på våra företag och deras verksamheter”, säger chefekonom Bettina Kashefi.
NYHET Publicerad:

Bilmetro ställer om för att klara av krisen

CORONAKRISEN Bilmetros planer för året ställdes på ända när coronakrisen slog till. Nybilsförsäljningen har minskat märkbart. Nu skär bolaget i sina kostnader för att ta sig igenom krisen.
NYHET Publicerad:

Flygplatschef tror på framtiden – men det kan ta tid att komma tillbaka

CORONAKRISEN När coronakrisen slog till försvann 99 procent av alla passagerare från Malmö Airport. I avgångshallen, som normalt brukar eka av liv, är det allt som oftast tomt. Men nu börjar resandet så sakteliga komma igång igen med fler avgångar och fler passagerare. ”Det finns en lust och en önskan efter att resa och den kommer inte att försvinna”, säger flygplatschefen Peter Weinhandl.
NYHET Publicerad:

Fortsatt osäkerhet hos campingföretagen

CORONAKRISEN Beskedet om friare resor inom Sverige har inte gjort att campingföretagen vågar blåsa faran över. Osäkerheten är fortfarande stor. Ingen vet hur sommaren kommer att se ut. "Vi har haft både avbokningar och nya bokningar de senaste dagarna. Sammantaget har det blivit en liten ökning, men vi känner oss fortfarande väldigt osäkra. Det gäller att avvakta", säger Maria Bootsman på Ljusdals Camping.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

Tillförsikt i besöksnäringen efter slopade reserestriktioner

CORONAKRISEN Reserestriktionerna hävs och från och med den 13 juni bedöms symptomfria personer kunna resa i hela Sverige. Det meddelade statsminister Stefan Löfven på en pressträff den fjärde juni. Ett besked som välkomnas av flera företagare i besöksnäringen.
NYHET Publicerad:

Förslag: Rätt till förebyggande sjukpenning för högriskgrupper

CORONAKRISEN Kritik har riktats mot regeringen för att ersättningen dröjer till personer som är i riskgrupper och inte kan arbeta hemma. Efter förhandlingar i riksdagen presenterades nyligen ett förslag till ersättning som innebär rätt till förebyggande sjukpenning för riskgrupper.
NYHET Publicerad:

Försiktig optimism hos västmanländskt företag

CORONAKRISEN Kadesjös i Västerås med cirka 60 anställda går likt många andra företag just nu en osäker framtid till mötes. Företaget har trots krisen haft full beläggning under hela våren och bland annat hjälpt vården i form av att tillverka bågar till de skyddsvisir som används. VD Birgitta Lindblad berättar dock att osäkerheten inför hösten är påtaglig och att det måste råda en försiktighet i planeringen inför framtiden.
NYHET Publicerad:

Åtgärdspaketen som ska ta företagen ur krisen

ÅTERSTARTA SVERIGE Svenskt Näringsliv tar ledningen i ett nytt, stort projekt för att återstarta ett coronadrabbat Sverige. Redan i juni, trots att krisen är långt ifrån över, kommer de första förslagen. ”Vi är i det här tillsammans. Om vi ska få fart på Sverige måste företagen få fart”, säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Återstarta Sverige med bättre villkor för jobb och företagande

CORONAKRISEN Förutsättningarna för företagande, arbete, forskning och utveckling, investeringar och handel avgör hur bra och hur snabbt Sverige tar sig tillbaka till ett nytt normalläge. Projekt ”Återstarta Sverige” bidrar med konkreta reformförslag och prioriteringar, skriver vd Jan-Olof Jacke på DN Debatt.
NYHET Publicerad:

”Fysiska möten värdesätts mer i framtiden”

ARBETSMARKNAD Företag och anställda kommer att jobba på ett annat sätt på andra sidan corona. Det säger Mattias Dahl, vice vd. ”Det som annars hade hänt under tio år händer på ett år när det gäller digitalisering, men samtidigt upptäcker vi hur mycket det mänskliga mötet betyder”, säger han.
NYHET Publicerad:

LO: ”Coronahöjning” för vissa grupper fungerar inte

LÖNEBILDNING Att höja lönen kraftigt för vissa grupper på grund av corona fungerar inte. Lönebildningen måste vara långsiktigt hållbar. Det menar LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson. ”Sedan kanske det kommer en ny kris och då vill en annan grupp ha mer betalt”, säger han.