NYHET18 november 2016

Näringslivet är klimatfrågans lösning

Årets klimatmöte i Marrakech går mot sitt slut. Om rätt förutsättningar för innovation och utveckling ges kommer näringslivet att spela en avgörande roll för att klimatutmaningen klaras, skriver Maria Sunér Fleming, klimat- och energiexpert, som varit på plats under mötet.

Maria Sunér Fleming är ansvarig för frågor som rör energi- och klimatpolitik såväl i Sverige som på EU-nivå.
Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

Årets klimatmöte, COP22, i Marrakech går mot sitt slut. Den mobilisering, spänning och intensitet – och till sist enorma glädje - som fanns vid förra årets möte i Paris, har här i Marrakesh förbytts i ett mer normalt stämningsläge. Att Parisavtalet ratificerats och trätt i kraft i rekordfart är givetvis mycket glädjande, men nu är det är dags att gå från löften och ambitioner till handling.

Någon uttryckte det som att ”löften och ambitioner är såå 2015, nu är det dags för handling och att prata om vad vi faktiskt gör.” Förhoppningen här i Marrakesh har varit att påbörja arbetet med att sätta mer kött på benen kring Parisavtalet. Hur rapportering och uppföljning ska ske, vad som faktiskt ska ingå i de löften enskilda länder gör, och hur processen kring de femårsvisa översynerna ska se ut, är exempel på frågor som diskuteras. Det kommer dock ta fler flera år innan dessa frågor klarats av.

Det har också hänt flera positiva saker under 2016, utanför förhandlingarna här. En internationell överenskommelse om att begränsa det globala flygets utsläpp har slutits inom ramen för ICAO, den internationella flygorganisationen. Det är den första sektor som på global nivå kommit överens om gemensamma åtgärder för att minska utsläppen. Det har också slutits avtal inom ramen det så kallade Montrealprotokollet, om att från 2019 helt fasa ut åtta starka klimatgaser, tusentals gånger starkare än koldioxid. Dessa gaser används idag framförallt i luftkonditioneringsanläggningar.

Trump skapar oro

Men det finns orosmoment. Som en elefant i rummet, som ingen egentligen pratar om – eller möjligtvis refererar till som ”han som inte ska nämnas vid namn” – står den tillträdande amerikanske presidenten Donald Trump. USAs delegation vare sig kan eller vill inte uttala sig om vilka förändringar som kommer att ske i klimatpolitiken med den nye presidenten, men försäkrar att arbetet i USA kommer att fortsätta. Fast kanske på ett annat sätt, mer drivet av enskilda stater, städer och företag.

Vissa spekulerar i att USA kommer att dra sig ur allt internationellt klimatarbete. Men svaret är att ingen vet just nu. Kina har här på plats varit tydliga med att oavsett vad USA gör kommer de stå fast vid Parisavtalet. Dynamiken i det globala klimatarbetet kanske förändras, men arbetet går vidare är budskapet som lyfts fram.

Näringslivet en positiv kraft

Näringslivet nämns från många håll som en positiv kraft i lösningen på klimatfrågan. Inte bara från näringslivet självt utan också från politiker, forskare och andra intresseorganisationer. Fler och fler företag går från att prata om mål och ambitioner till faktisk handling. Det gäller både att minska utsläpp från egna verksamheter, men också att ta fram smarta produkter och lösningar som bidrar till minskade klimatutsläpp globalt. Det är här näringslivet har sin tydliga roll i klimatarbetet – att genom innovation göra lösningarna konkurrenskraftiga och ta dem marknaden.

Näringslivets engagemang manifesterades bland annat i bildandet av Marrakesh Business Action for Climate. Initiativet har letts av det Marockanska näringslivsorganisationen och stöttas av 42 arbetsgivar- och näringslivsorganisationer från hela världen, däribland Svenskt Näringsliv tillsammans med företrädare från USA, Indien, Japan, Brasilien, EU och stora delar av Afrika. Ett av de viktiga budskapen är att näringslivet vill fortsätta vara en aktiv part i arbetet med genomförandet av Parisavtalet.

Kanske är det så att denna typ av initiativ kommer att få ökad betydelse. Att näringslivets engagemang och innovation fortsätter att driva klimatfrågan framåt, snarare än politiken. Ett tydligt exempel på innovationens kraft är att utsläppen av koldioxid har stabiliteteras under de senaste tre åren. Detta är delvis tack vare att nya teknologer blivit konkurrenskraftiga på marknadens villkor, och att det blivit billigare och enklare att minska klimatutsläppen än vad man tidigare trott.

Jag åker hemåt med en starkare övertygelse om näringslivets viktiga roll i klimatarbetet. Näringslivet, givet att de får rätt förutsättningar för innovation och utveckling, kommer att spela en avgörande roll för att klimatutmaningen klaras. Oavsett vad som händer i politiken i enskilda länder, eller i de internationella klimatförhandlingarna.

Skriven avMaria Sunér Fleming
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist