NYHET6 februari 2017

Höjd farledsavgift stoppar miljövänliga sjötransporter

Minskat antal sjötransporter och sämre konkurrenskraft för svenska hamnar. Den höjda farledsavgiften ger negativa effekter för både miljön och näringslivet i norra Sverige. "Vi omvärderar hela vår investering i en ny produktionsanläggning", meddelar ett byggföretag i Piteå.

De statliga avgifterna för sjöfarten har höjts med 100 miljoner första januari i och med de höjda farledsavgifterna. Detta trots att regeringen sagt sig vilja ha mer transporter sjövägen. De ökade kostnaderna drabbar rederinäringen, hamnarna och de företag som vill öka andelen gods till sjöss.

Ett av dem är Lindbäcks Bygg i Piteå som levererar färdiga husmoduler till byggindustrin framför allt i södra Sverige. De stora modulerna transporteras till största delen via landsväg men företaget har planerat att öka transporterna till sjöss. Ett steg i de planerna är att uppföra en ny, stor produktionsanläggning granne med hamnen i Piteå, allt för att underlätta de framtida transporterna med båt.

– Vår tomt ligger i direkt anslutning till hamnens område, med kajplatsen bara några hundra meter från vår fabrik. Men i dagsläget, med ett påslag på hundratusentals kronor, ser vi inte att vi kan få lönsamhet i sjötransporten, säger Markus Holmlund, logistikchef på Lindbäcks Bygg.

Det är alltså höjningen av farledsavgiften som Sjöfartsverket genomförde vid årsskiftet som kullkastar företagets planer. Åtta procents ökning gör det svårt att räkna hem övergången till båttrafik. Istället pekar allt mot att istället fortsätta transporterna landvägen.

– Det rimmar ganska illa med de ganska tydliga målsättningarna på regeringsnivå att flytta gods från land till sjö och att öka även kustsjöfarten, den inrikes sjöfarten i Sverige, säger Ulrika Nilsson, vd för Piteå Hamn AB som också ser att den egna hamnens konkurrenskraft försämras samtidigt som den kustnära sjöfarten i Sverige får svårare att hävda sig.

Sjöfartsverket motiverar höjningen med att den krävs för att motverka den dåliga ekonomi som uppstått, bland annat av de vinstkrav som staten har på verksamheten.

– Det är en vinst som ska betalas av sjöfarten via allt högre avgifter. Detta trots att regeringen gett Sjöfartsverket i uppdrag att se hur den kan stärka sjöfartens konkurrenskraft och nyttja den kapacitet och potential som sjöfarten står för. Politisk vilja och politisk handling hänger inte ihop, skrev fem branschföreträdare i en debattartikel nyligen.

Ulrika Nilsson ser även problemet med att det är en avgiftshöjning som drabbar de norra delarna av Sverige.

– Det blir en straffskatt på avstånd och den påverkar den här regionen väldigt mycket på ett negativt sätt.

Skriven avAnders Carlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist