Så ska fler svenska företag bli stora

NYHET Publicerad

SAMHÄLLSEKONOMI Svenska företag har svårt att växa sig stora och nå internationell framgång. Tabbar inom den ekonomiska politiken ställer till det. En fungerande bostadsmarknad, en vårdsektor och skola som håller måttet men framför allt lägre marginalskatter är nödvändiga reformer, enligt en ny rapport.

Anders Bornefalk

Rapportförfattaren Anders Bornefalk.

Svenska storbolag är gamla. Ericsson, Sandvik och föregångaren till TeliaSonera grundades under andra hälften av 1800-talet. Ikea, Hennes & Mauritz och Tetra Pak har varit verksamma sedan åren strax efter andra världskrigets slut.

Bolagen som har lyckats att bli och förbli stora är de som bäst mött näringslivets strukturomvandlingar. De har anpassat sig till teknologisk utveckling, makroekonomiska skiftningar och hållit sig i framkant, samtidigt som de dragit nytta av internationaliseringens möjligheter i form av nya marknader och kostnadsbesparingar. Kreativa entreprenörer, med tekniskt skarpsinne, har lyckats ersätta gamla företag och skapat internationella braksuccéer.

Utmärkande för Sverige är att vi fortfarande har många stora företag i förhållande till landets storlek och befolkningsmängd. Problemet är att återväxten är svag. Få entreprenörsdrivna företag, som startade efter 1970, har lyckats växa sig stora, enligt en analys från 2006.

Varför det är så, har nationalekonomen Anders Bornefalk grunnat på. Enligt honom har felgreppen inom den ekonomiska politiken under perioder lagt hämsko på företagandet.

Regleringar slog sönder en effektiv kapitalmarknad, hård beskattning av privat förmögenhet bromsade företagandet på 60-, 70- och 80-talen. Bolag stannade i växten.

– Skattetrycket var så högt att det inte gick att generera något eget kapital. Svenska företag förlorade kapplöpningen med utländska bolag med bättre förutsättningar, säger Anders Bornefalk.

Efter flera årtionden av tillväxthämmande regler kom en vändning. Avreglering av kredit- och valutamarknaden, sänkta marginalskatter, en mer enhetlig kapitalbeskattning och ökad konkurrens i den offentliga sektorn gjorde det mer lönsamt att satsa, arbeta och spara.

– Reformpolitiken fick entreprenörer att återvända hem. Återigen blev det intressant att driva företag.

Svenska dataspels- och musiktjänstundret får uppmärksamhet. Ungtuppar som Spotify, King och Mojang är exempel på svenska it-företag som skördar internationella framgångar.

Möjligen är det inom tjänstesektorn som framtidens svenska storföretag finns. Privata välfärdsföretag, som Attendo och i ännu högre utsträckning Capio, med hemmamarknaden som bas, beskrivs som nydanande, entreprenörsdrivande företag som spränger gränser och tar över verksamheter från kommuner och landsting men även vårdkedjor utomlands.

– Många välfärdsföretag kom till tack vare avregleringen. Branschen utvecklades och effektiviteten ökade, säger Anders Bornefalk.

Trots dessa ljusglimtar, så går utvecklingen återigen åt fel håll. En ny rapport från Svenskt Näringsliv mynnar ut i en handfull reformförslag som krävs för att små och medelstora företag ska växa sig stora. Någon mirakelmedicin finns inte, men tillsammans kan ett batteri av insatser få effekt, enligt rapportförfattaren Anders Bornefalk.

I en tid när perspektivet är globalt, konkurrensen stenhård och utvecklingen aldrig har rusat på i ett högre tempo, då är det ännu viktigare att ha likvärda villkor i jämförelse med konkurrenter. Är förutsättningarna inte tillräckligt bra här hemma, så söker sig svenska företag utomlands, konstaterar han.

Anders Bornefalk efterlyser förbättringar på en rad områden. Bland annat vill han göra det lättare för svenska företag att locka till sig högutbildade på en internationell arbetsmarknad, då måste bostadsmarknaden fungera.

– Sverige utmärker sig negativt genom att det är svårt att få tag på ett hyreskontrakt i attraktiva områden. Många har inte råd att köpa bostad. Det är avgörande att kunna erbjuda tillfälliga bostäder.

Han lyfter också fram att vård och skola måste bli bättre om kvalificerad arbetskraft ska attraheras att komma hit och jobba. Men den viktigaste åtgärden för att svenska företag ska bli attraktiva och växa sig stora är sänkta marginalskatter.

Anders Bornefalk noterar att Andersson-effekten har fått fäste.

– Höga marginalskatter gör det svårt att expandera i Sverige, samtidigt ökar andelen av befolkningen som betalar statlig inkomstskatt bland heltidsanställda och är nästa år lika många som 2008.

Läget kräver kraftsamling, politiska beslut över blockgränsen. Anders Bornefalk hoppas på vad han kallar Damberg-effekten, att näringsministern samlar ihop spretiga åsikter och får till en uppslutning kring nödvändiga reformer.

– Att många viftar bort problemen beror på att det, åtminstone konjunkturellt, går bra för Sverige. Då finns utrymme att höja skatter anser många, säger han.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny SME-ordförande styr sin egen väg

FÖRETAGANDE Svenne Gudmundsson bestämde sig tidigt för att bli egenföretagare. Idag står han i spetsen för SME-kommittén. Idéerna är många: lyssna mer på gräsrötterna och punktmarkera politiker är ett par exempel.
NYHET Publicerad:

Ratioforskare: Statligt stöd en ”sockerchock”

NÄRINGSPOLITIK Det finns kortsiktiga fördelar med offentliga bidrag och lån till företag men det får inte några långvariga positiva effekter. Den slutsatsen drar forskaren Anders Gustafsson i en ny rapport.
NYHET Publicerad:

Mobilen hjälper henne att ha örnkoll på hemmet

NYKLÄCKT Viljan att hålla koll på elektronik och familj fick Magdalena Gräff att starta företaget Ewa Home, som utvecklat en produkt för digital fjärrstyrning av hemmet.
NYHET Publicerad:

Flyttfirma tappar kunder efter falska tidningsuppgifter

GRANSKNING Flyttföretagaren Mustafa Alwaely förlorade kunder efter Aftonbladets negativa rapportering, skriver Näringslivets medieinstitut i samarbete med Entreprenör. Trots att företagaren kontaktade tidningen och kompletterat bilden har han inte fått någon fullödig rättelse. ”Vi förlorar många affärer på grund av det här”, säger han.
NYHET Publicerad:

Persson pratar valrörelse

VALET 2018 Svenskt Näringsliv är en politisk organisation, men tar inte partipolitisk ställning. ”Vi pratar hellre sakfrågor än personfrågor. Politisk färg är mindre intressant”. Det säger ordförande Fredrik Persson i en intervju med SVT.
NYHET Publicerad:

Hård kritik från företagare efter S-utspel om pensioner

PENSIONER Oro och irritation. Känslorna svallar hos småföretagare efter gårdagens besked att arbetsgivarna ska stå för notan för höjda pensioner.
NYHET Publicerad:

Producenter skålar för riksdagens besked om gårdsförsäljning

ENTREPRENÖRSKAP Bryggaren Robin Johnander och vinodlaren Göran Amnegård gör tummen upp för riksdagens besked om att tillåta gårdsförsäljning av alkohol. "Genomförs det kommer det att vara ett lyft för landsbygden", säger Göran Amnegård till Entreprenör.
NYHET Publicerad:

SUP46: ”Vi måste få ett bättre startupklimat”

STARTUPFÖRETAG Majoriteten av de svenska startupföretagen rekryterar globalt och ser brist på kapital som det största hindret för tillväxt.
NYHET Publicerad:

Ny rapport: Därför har Sverige svårt att få fram nya storföretag

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sverige har under lång tid haft svårt att få fram nya storföretag. Sex av tio startupföretag upplever att rekryteringssvårigheter utgör ett stort tillväxthinder, visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Storbolag överens om kortare betaltider

SAMARBETE Några av Sveriges största bolag har enats om en hederskod för att korta betaltiderna till sina underleverantörer. Regeringens hot om lagstiftning är därmed undanröjt. ”Det känns fantastiskt bra”, säger Anna- Lena Bohm, ordförande i Svenskt Näringslivs SME- kommitté.
NYHET Publicerad:

Hela listan: Sveriges 50 största kvinnliga företagare

LISTA Tidningen Entreprenör har tagit fram en unik lista på Sveriges 50 största kvinnliga företagare. I listningen finns allt från byggbolag, fastighetsföretag och restauranger, både ärvda familjeföretag och egenstartade sådana. Toppar gör Carin Stoeckmann, vd för Byggmästarn i Skåne, med en miljardomsättning.
NYHET Publicerad:

Småbryggare går i taket över Systembolagets kampanj

FÖRETAGANDE Systembolagets kampanj mot gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker upprör privata bryggare. ”Politisk påverkan ligger inte i Systembolagets uppdrag”, säger Johan Håkansson, bryggeriägare i Kalmar.
NYHET Publicerad:

Så ska fler svenska företag bli stora

SAMHÄLLSEKONOMI Svenska företag har svårt att växa sig stora och nå internationell framgång. Tabbar inom den ekonomiska politiken ställer till det. En fungerande bostadsmarknad, en vårdsektor och skola som håller måttet men framför allt lägre marginalskatter är nödvändiga reformer, enligt en ny rapport.
NYHET Publicerad:

SJ tvingas backa om attraktiva tågtider

KONKURRENS MTR Express har utmanat SJ på tågsträckan mellan Stockholm och Göteborg men har hittills erbjudits sämre avgångstider än konkurrenten. Nu får myndigheten som tilldelar tider backning.
NYHET Publicerad:

Här är framtidens företagare

ENTREPRENÖRSKAP SM i unga företagare har ägt rum på Stockholmsmässan i Älvsjö. Montrarna var fyllda av entusiastiska ungdomar och färska idéer på nya innovationer. Vi har träffat några av de unga företagarna.
NYHET Publicerad:

Snabb tillväxt för ödmjuk nybyggare

ENTREPRENÖR Hans hemserviceföretag har växt från en till 300 anställda på bara sju år. För det prisades Besim Akdogan nyligen med utmärkelsen ”Årets nybyggare”. Men själv ser han sig inte som någon förebild. Han är nöjd så länge kunderna är nöjda.