Regelkrånglet sätter stopp på inre marknaden

NYHET Publicerad

REGELKRÅNGEL Design- och belysningsföretaget Watt & Veke sliter med administrationen kring att sälja på den inre marknaden inom EU. Just nu står byråkratin kring producentansvaret och återvinning av elprodukter i fokus. ”Det inte är så öppet som man kan önska”, anser vd:n Johan Pehrson.

Johan Pehrson, vd på Watt & Veke

Johan Pehrson, vd på Watt & Veke, anser att EU:s gemensamma marknad inte fungerar som tänkt. "I stället leder det till praktiska handelshinder. Det verkar kunna bo en liten Trump i varje byråkrat. Mitt land först så att säga."

Foto: Ylva Westlund

– Självklart ska vi betala för att produkterna vi säljer någon gång ska återvinnas, men detta är krångligt, tidskrävande och frustrerande”, säger Johan Pehrson.

Watt & Veke med 11 medarbetare designar och tillverkar lampor och har på senare år investerat för att öka exporten till flera EU-länder, bland annat Tyskland.

– Vi får ett positivt mottagande hos våra exportkunder men samtidigt är den byråkratiska tröskeln till EU:s inre marknad förvånansvärt hög.

Regelverket kring återvinning av elprodukter, WEEE (Waste electrical and electronic equipment), kräver att butikerna registrerar sig. Även Watt & Veke måste registrera sig om det också säljer direkt till slutkunden. Utöver det krävs en lokal representant för företaget som registrerar sig som ansvarar bland annat för återvinningsplikten och månads-/samt årsrapportering till anvisade tyska myndigheter.

Varje EU-land har egna varianter på hur producentansvaret ska uppfyllas praktiskt och hur det ska hanteras administrativt. Tyskland har kommit fram till att importören och exportören är gemensamt ansvariga. Det betyder alltså att Watt & Veke ska komma överens med sina kunder om vem som ska ta ansvaret och registrera företagets produkter för den tyska marknaden.

– I Sverige är det inga problem. Vi betalar en avgift per ton produkter till EL-kretsen som på uppdrag av Naturvårdsverket administrerar det utmärkta producentansvaret. Inom EU är processen däremot svårhanterad för ett mindre företag.

Tyskland är ett av de svårare länderna, anser han. Här säljer företaget bara till kunder som själva har registrerat sig, vilket tvingar företaget att utesluta mindre kunder som sällan har egen registrering.

– Det är krångligt och frustrerande! Jag som älskar EU blir ledsen när jag ser vad dessa världsfrånvända byråkrater eller politiker skapar i form av oöverskådliga system. För mig är det uppenbart att det gränsar till att vara handelshinder.

Idén med EU som bland annat en gemensam marknad för ökad effektivitet i den europeiska ekonomiska zonen och att inte vara nationalistisk verkar inte fungera som tänkt, anser Johan Pehrson.

– I stället leder det till praktiska handelshinder. Det verkar kunna bo en liten Trump i varje byråkrat. Mitt land först så att säga.

Han betonar att det verkligen inte är kostnaderna för registreringen eller avgiften per ton det handlar om, utan om att det tar mycket tid som annars hade använts till att sälja mer.

– Jag betalar gärna miljöavgifter – jag älskar dem faktiskt! Men jag vill inte, som vi gör nu, sitta uppe på nätterna med detta och inse att det kommer att ta oss veckor att reda ut hur vi ska göra.

Det drabbar dessutom de mindre företagen extra hårt, konstaterar han.

– Vi är inte Atlas Copco, Volvo eller Electrolux, utan ett litet hårt arbetande svenskt företag. Vi och 30 000 andra småföretag utgör landets industriella ryggrad, och vi kämpar med regelkrångel.

Han efterfrågar en central registrering som sköts av en nationell myndighet som synkroniserar med motsvarande myndigheter i andra länder. I varje fall för mindre företag med en begränsad försäljningsnivå när det gäller antal ton elektroniska produkter. På så sätt skulle företaget bara behöva göra en enda anmälan för att få sälja inom hela EU.

– Det borde räcka att jag registrerat produkterna på ett ställe. Gärna i Sverige. Sedan får den myndigheten fördela de kronor det handlar om till länderna vi exporterar till. Svårare än så ska det inte vara. Jag kommer att ta mig igenom det här men det leder ju inte precis till fler jobb i det här landet.

Eftersom Watt & Veke nyligen passerade en viss exportnivå i kronor ska företaget dessutom varje månad rapportera in uppgifter till SCB om hur mycket som säljs av olika produkter.

– Ytterligare en ny byråkratisk pålaga! Tack vare att vi växer får vi ännu mer att rapportera och ännu mindre resurser till att sälja. Så småningom dukar vi småföretag under, och de enda som överlever är företag med typ tolv jurister anställda på byråkratavdelningen, säger Johan Pehrson.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Regeringen har mycket att lära av kommunpolitiker”

FÖRETAGSKLIMAT Fler kommuner än någonsin får riktigt höga betyg av företagen på det lokala företagsklimatet och färre får underkänt. Samtidigt får det nationella företagsklimatet rekordlågt betyg.
NYHET Publicerad:

Markaryd slår rekord i årets mätning

HALLÅ DÄR... Bengt Germundsson (KD), kommunstyrelsens ordförande i Markaryd, ni har det högsta betyget i det sammanfattande omdömet som någon kommun har uppnått sedan Svenskt Näringsliv började mäta det lokala företagsklimatet. Hur lyckas ni hålla en så hög nivå?
NYHET Publicerad:

Ökad dialog ger fler anbud i Boden

UPPHANDLING I Boden prioriteras dialog med näringslivet för att skapa bra affärer för både kommunen och leverantörerna. ”Vi upplever många fördelar med att vi pratar mer med företagen, bland annat får vi fler anbud och bättre konkurrens”, säger Theresa Hägglund, upphandlingschef för Bodens kommun.
NYHET Publicerad:

Här finns jobben!

KOMPETENSFÖRSÖRJNING En av Sveriges största näringar har stort behov av kompetens, men svårt att hitta rätt. Inom hotell- och restaurangbranschen ser många en anställning som ett genomgångsjobb, samtidigt som den erbjuder stora utvecklingsmöjligheter och karriärvägar. "Branschen kan bli bättre på att tydliggöra och kommunicera karriärmöjligheterna för att höja statusen, men främst saknas relevant utbildning som är attraktiv för både blivande arbetstagare och arbetsgivare", säger Lotta Boman som driver Sigtunahöjden Hotell & Konferens.
NYHET Publicerad:

Nytt tänk får Hällefors att lyfta

FÖRETAGSKLIMAT ”Kommunens näringslivsutvecklare tänker som en entreprenör och det har gjort susen för företagsklimatet.” Det säger företagaren Mia Spendrup om Hällefors som i årets enkät når sitt högsta betyg någonsin.
NYHET Publicerad:

"Sätt mätbara mål för lagar och regler"

REGELKRÅNGEL ”Många lagar och regler som berör företag initieras på EU-nivå. Reglerna bör anpassas efter små företag”. Det sade näringsminister Mikael Damberg, vid ett seminarium arrangerat av Näringslivets Regelnämnd, NNR. Flera länder var representerade.
NYHET Publicerad:

Höör visade upp sina företag

FÖRETAGSAMHET ”Syftet med detta är att visa Höörborna det fina näringslivet vi har här och den mångfald av olika butiker och verksamheter som finns”, säger Peter Wollin, utvecklingschef i Höörs kommun.
NYHET Publicerad:

Företagare: Pappersarbetet är byråkratikaos

FÖRETAGSAMHET Snårigt regelverk stjäl kraft och tid för redan ansträngda småföretagare. Det administrativa pappersarbetet beskrivs av många företagare som tidskrävande byråkratikaos. "Ett förenklat regelsystem och regelverk skulle  innebära att jag fick mera tid till att utveckla min verksamhet", säger Ingela Johansson som driver Bottnansmåla Gård i Blekinge.
NYHET Publicerad:

Svårt för småföretag att konkurrera om rätt kompetens

FÖRETAGSKLIMAT Concept AB tillverkar produktionsutrustning till tillverkningsindustrin men har svårt att hitta rätt kompetens. Konkurrensen med större företag är ofta svår att matcha. Även de höga arbetsgivaravgifterna är ett gissel.
NYHET Publicerad:

Skola på näringslivets villkor

YRKESHÖGSKOLA Utbildningarna som är praktiskt och teoretiskt uppbyggda ger möjlighet att möta arbetslivets behov av kompetens. Karin Wirdheim, verksamhetsansvarig på Växjö Yrkeshögskola, beskriver att arbetslivet kan beställa och utforma utbildningar och genom det kan näringslivet utvecklas ytterligare av individer med rätt kompetens.
NYHET Publicerad:

Multijätten fann en pärla i Vidsel

FÖRETAGSAMHET Kom inte och säg att det inte går att driva och utveckla företag i glesbygder! Delikatessfabriken i lilla Vidsel med 500 invånare har bearnaisesås som huvudprodukt vid sidan av ett 15-tal andra kalla såser. Företaget är ett utmärkt exempel på hur man kan växa bara man vågar satsa, tror på det man gör och har en bra affärsidé.
NYHET Publicerad:

Bra lokalt företagsklimat är ”gôtt mos”

GILLA #FÖRETAGSAMHET Året var 1954 då Ove Wester köpte en kasserad pressbyråkiosk från skroten för 50 kronor. Kiosken byggdes om till korvkiosk i Sävedalen i Partille kommun dit Ove till en början cyklade med hemgjort mos på vart handtag. 63 år senare driver sonen Peder Wester vidare gatuköket. Idag med 10 heltidsanställda och kunder som vallfärdar för att äta ”gôtt mos”.
NYHET Publicerad:

"Det känns som om polisen lämnat walkover här ute"

KRIMINALITET Andreas Bylger driver en Ica-butik i södra Stockholm. Han har stora problem med ett kriminellt gäng som stjäl i hans butik och har varit tvungen att anställa en väktare och installera kameror i sin butik för över 100 000 kronor. "Det blir dyrt men jag måste tänka på min personal."
NYHET Publicerad:

Privat förskola drabbad av nya kommunala regler

FÖRETAGSKLIMAT Trädets förskola i Sundsvall reagerar kraftigt på ny orättvisa för privata förskolor. "Kommunen drar bort många tusen i månaden från vår ersättning, det är helt fel och måste förändras", säger ägarna Erica Rautila och Anette Pettersson.
NYHET Publicerad:

Mycket vunnet på att anställa internationella studenter

KOMPETENS Många arbetsgivare har idag problem att hitta kvalificerad arbetskraft i Jönköping. För Jönköping International Business School kommer lösningen att bli ännu tightare samarbete mellan studenterna och näringslivet. "Vi som skola måste se vårt ansvar”, säger Vaida Staberg, Alumni relations koordinator på JIBS.
NYHET Publicerad:

Kaamos i Pajala, men det ska ljusna!

FÖRETAGSKLIMAT I Pajala är även företagsklimatet i kaamos just nu, alltså midvintermörkret när solen aldrig går upp. Men trots bottenplacering i Svenskt Näringslivs mätning i nästan alla parametrar och trots gruvkonkursen som gett en rejäl baksmälla så tänker man komma tillbaka i Pajala. ”Det är bara att kavla upp skjortärmarna och successivt jobba framåt mot ljusare tider både för företagen och här i kommunhuset”, säger näringslivschef Erik Mella.
NYHET Publicerad:

”Utan tillväxt skapas ingen välfärd. Så vi måste helt enkelt sälja mer kaffe.”

FÖRETAGENS VÄLFÄRDSAVTRYCK ”Utan tillväxtambition tappar vi vårt driv och fokus. Och för att kunna växa så behövs en bra kompetensförsörjning och att det lokala företagsklimatet fungerar.” Det säger Lars Appelqvist, VD på Löfbergs, företaget som har gått från att ha sålt sitt kaffe enbart över disk till att göra sitt sortiment tillgängligt precis överallt.
NYHET Publicerad:

Sjöbo vandrade för företagsamheten

GILLA FÖRETAGSAMHET Sjöbo kommun behöver bli bättre på sin kommunikation och tillgänglighet. Det var en av slutsatserna när företagare, politiker och tjänstemän tillsammans diskuterade företagsfrågor under en vandring i kommunen.
NYHET Publicerad:

Många nya jobb i snabbast växande näringen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING "Besöksnäringen är Sveriges snabbast växande näring. Nästan en femtedel av alla nya jobb skapas i vår näring. Fram till år 2023 kommer näringen att skapa 50 000 nya jobb. Och en tredjedel av alla som är sysselsatta i besöksnäringen är unga under 25 år", säger Malin Bergsvik, regionkommunikatör på Visita Mellersta. Att behovet av utbilda personal kommer vara stort i framtiden stod klart när när Visita, Örebro kommun och företagare i branschen träffade Studie- & yrkesvägledare i Örebro.
NYHET Publicerad:

Lång handläggningstid hotar guldsmedsföretag

ARBETSKRAFTSINVANDRING Situationen kring handläggningstider blir bara värre för företag som behöver utländsk arbetskraft. Johan Redhe, vd på Schalins Ringar, vittnar om handläggningstider på minst ett år. "Så lång framförhållning kan inget företag ha. Och sällan en arbetstagare heller", säger Johan Redhe.