Här går jakten på framtidens digitala talanger

NYHET Publicerad

DIGITALISERING Samverkan med företagen är en förutsättning. Det är där som de skarpa casen finns. Sedan är det upp till åttondeklassarna att visa sina talanger när det gäller digital utveckling. I år vann Sannaskolan i Göteborg som konstruerat en inlärningsrobot. "Deras idéer är en stor inspirationskälla för oss", säger en företagsrepresentant.

Pristagare
Foto: Hogia

Pengar och ära. Sannaskolan i Göteborg vann årets upplaga av Next Up, en tävling som ska locka fler högstadieelever att intressera sig för IT och naturvetenskap.

Den 9 mars i år beslutade regeringen att programmering ska vara ett tydligt inslag i flera olika ämnen i grundskolan, framför allt i teknik och matematik. Men eleverna ska också utveckla en förståelse för digitaliseringens påverkan på individ och samhälle. Allt för att stärka den digitala kompetensen hos unga. En ökande digitalisering och fortsatt teknisk utveckling innebär förändringar i både arbetslivet och samhället i övrigt. Det ställer större krav på skolan att ge alla elever en god digital kompetens.

Ett av många initiativ är Next Up, en tävling som startade 2014 på initiativ av IT&Telecomföretagen och som genomförs i samarbetet med ett flertal företag inom IT-branschen, bland andra Volvo, Atea, Ericsson, Framtiden, IBM och Hogia.

– Next Up ligger helt i linje med de nya direktiv regeringen nu tagit fram. Och vi är såklart väldigt nöjda med att programmering och digitalisering nu finns med i skolans läroplan, säger Kerstin Wernberg Appelström på Universeum i Göteborg som är arrangör av den årliga tävlingen.

Tävlingsmomentet finns med som en extra drivkraft för de åttondeklasser som deltar och som tar sig an de case de får av de deltagande företagen. Arbetet utförs sedan av eleverna under terminen som en del av ordinarie undervisning, med stöd av lagledare från föreningen DataTjej. Lika viktiga är de studiebesök på IT-företag och möjlighet att lära känna verkligheten i arbetslivet som ingår under tävlingsperioden.

Själva finaldagen har sedan formen av en talangtävling där de olika skolorna – i år deltog nio skolor från göteborgsområdet – presenterar sina förslag inför en jury.

I år var det högstadieeleverna på Sannaskolan i Göteborg som vann med roboten Athena. De är en ny metod för inlärning som bygger på artificiell intelligens och där roboten inte har några förkunskaper utan eleven måste förklara sina kunskaper för den vilket de menar ger en snabbare inlärning.

– Det fina med Sannaskolans koncept är att de har vänt på rollerna. Det är eleven som lär Athena det som ingår i undervisningen. Genom att själv agera lärare underlättar det elevens egen inlärningsprocess, förklarar Hanna Gustafsson, en av jurymedlemmarna och till vardags UX-designer på Hogia.

Förstaplatsen belönades med 10 000 kronor samtidigt som även de övriga deltagarna berömdes för sina insatser. Den höga kvaliteten på de olika bidragen och engagemanget kring tävlingen har nu också gjort att tävlingen fortsätter även nästa år. Kanske kan den då också komma att döpas om till Next App med målsättningen att tävlingsmomentet då ska vara att skapa en app som sedan kan komma att bli en verklig, kommersiell produkt. Det skulle i så fall höja intensiteten i tävlingen betydligt och även ytterligare förstärka samverkan mellan företagen och eleverna.

Barbro Lien Rönn arbetar med kompetensutveckling för Hogia och har i många år engagerat sig i frågor som rör barns och ungdomars IT-kompetens:

– Next Up är viktigt av flera anledningar. Det ger skolungdomar en möjlighet att upptäcka hur kul det är att arbeta med IT och deras idéer är dessutom en stor inspirationskälla för oss företagare, säger hon.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så ska unga bli intresserade av industrin

SAMVERKAN Perstorp Gymnasium har som många andra skolor svårt att locka elever till sina industriprogram. Därför väljer skolan nu att satsa extra mycket på kontakten med företagen. Tillsammans har de bjudit in elever till att få en inblick i branschen.
NYHET Publicerad:

Fler kvinnor än män tvekar inför teknisk utbildning

UNDERSÖKNING Två tredjedelar av tjejerna i årskurs tre på gymnasiet är tveksamma till att gå en högre teknisk utbildning. Det visar en undersökning från Tekniksprånget. De är osäkra på vart utbildningen leder och oroar sig för högskolematematiken, förklarar Alexandra Ridderstad, Tekniksprånget.
NYHET Publicerad:

Här ökar ansökningarna till Industriprogrammet

INDUSTRI Industriföretagen fortsätter att skrika efter kvalificerad arbetskraft. Inom Teknikcollege Fyrbodal har man de senaste åren sett en ökning av ansökningar till Industritekniska programmet med cirka 50 procent.
NYHET Publicerad:

Explosion av unga entreprenörer i Bromma

UNG FÖRETAGSAMHET Bromma gymnasiums satsning på entreprenörskap det senaste året har lett till att mer än dubbelt så många elever driver UF-företag. Främst beror framgångarna på att fler program än bara ekonomi ingår, enligt Carl Kronberg, förstelärare på skolan.
NYHET Publicerad:

Sundsvall kommun prisas för sin samverkan

HÖGSKOLAN Tidigare är det företag som tagit emot utmärkelsen. Men i år har Sundsvalls kommun kammat hem Årets Samverkanspris som delas ut av Mittuniversitetet. Det ska inspirera fler företag till att delta i samverkansprojekt med högskolan.
NYHET Publicerad:

Kompetensglapp skadar konkurrenskraften

RAPPORT Det finns ett kompetensglapp mellan högre lärosäten och näringslivet. Ett utökat samarbete bidrar till att minska glappet, konstaterar Näringslivets forskningsberedning i en ny rapport.
NYHET Publicerad:

"Att tävla i ett yrke sätter det på kartan"

WORLDSKILLS SWEDEN Förra Yrkes-VM tog det svenska laget hem två silver och ett brons. Nu håller lagledaren Annie Widerberg och de tävlande tummen för att det blir guld i år. "Det är ett fantastiskt lag som åker till VM", säger hon.
NYHET Publicerad:

”Bara samverkan kan rädda fordonsutbildningen”

KOMPETENS Å ena sidan en nära nog bergfast garanti för att få jobb efter att ha gått ut fordonsprogrammet. Å andra sidan, allt färre som verkligen går utbildningen. Resultatet: En svensk åkerinäring som allt mer uppgivet ropar efter fler förare.
NYHET Publicerad:

"Elever ska känna sig välkomna till arbetslivet"

SAMVERKAN Forsen har inlett ett samarbete med My Dream Now. Deras klasscoachprogram hjälper elever att förstå sina möjligheter och öka motivationen att arbeta mot sina egna mål för att ta sig till jobb efter studierna. "Många människor kan komma långt bara det finns någon som tror på dem", säger Shahad Lund, projektledare, Forsen Malmö och en av fyra klasscoacher.
NYHET Publicerad:

Bra att regeringen ändrar sig om gymnasiets yrkesprogram

KOMMENTAR Regeringen öppnar för att göra om yrkesprogrammen på gymnasiet så att de blir högskoleförberedande, med tillägg i svenska, matte och engelska. Det ska ske utan att tumma på yrkesämnena, vilket är bra. Det skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert, i en kommentar. Han efterfrågar samtidigt fler åtgärder för att öka attraktionen till yrkesprogrammen.
NYHET Publicerad:

Egen skola ska stärka rekryteringen

KOMPETENS Åtta skolor ska bli tolv, väl spridda över landet. Det är Maskinentreprenörernas sätt att stärka den framtida rekryteringen av förare. Med modern utrustning på plats vill man locka både killar och tjejer.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten har flyttat till Företagskällan

SKOLMATERIAL Företagsamheten har i många år berättat om svenska uppfinnare, entreprenörer och deras företag. Nu har allt innehåll på sajten flyttat över till skolsajten Företagskällan.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskap ännu högre upp på schemat

GYMNASIESKOLAN Thoren Business School vill utveckla framtidens stjärnor i affärsvärlden. För att ytterligare stärka affärsgymnasiets koncept kliver nu Forza of Sweden in ett samarbete för att spetsa utbildningarna.
NYHET Publicerad:

Stipendium ska öka intresset för teknik i grundskolan

TEKNIKEN I SKOLAN Lärare är viktiga inspirationskällor för eleverna. Det gäller i alla ämnen men inom ämnet teknik saknar många lärare utbildning. Det vill Teknikföretagen råda bot på med stipendier som ska inspirerar både lärare och elever att utveckla teknikämnet i grundskolan.
NYHET Publicerad:

"Validera istället för att utbilda redan kompetenta"

DEBATT Högskolor ska kunna validera kompetens och växla den till högskolepoäng, men det är fortfarande bara en rättighet i teorin. Det är oacceptabelt och ett betydande misslyckande för den förda utbildningspolitiken. Nu krävs politiska beslut för att få igång valideringen, inte minst för de nyanlända akademiker som saknar dokumentation över sin utbildning. Det skriver Tobias Krantz, Svenskt Näringsliv, och Martin Linder, Unionen.
NYHET Publicerad:

Prao blir obligatoriskt – regeringen har lyssnat på näringslivet

KOMMENTAR Alla elever ska få rätt till minst tio dagar prao. Det är ett välkommet besked från regeringen. Nu får alla ungdomar möjlighet att se hur en arbetsplats fungerar, någonting som ger dem en fot in på arbetsmarknaden och underlättar deras framtida studie- och yrkesval. Det skriver Fredric Skälstad, skolpolitisk expert på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Full fart på skolarbetet när målet är tydligt

SAMVERKAN I ett lyckat samarbete mellan skola och näringsliv har engagerade elever fått utmana sin kreativitet genom att sätta sin egen prägel på stolar som skänkts till skolan. "De har kommit in till lektionerna med fullt fokus och arbetat stenhårt", säger läraren.
NYHET Publicerad:

Äventyr i det gröna ska locka till okänd näring

KOMPETENS De odlar basilika, gissar på kryddväxter och anlägger stenpartier. Och framför allt får högstadieeleverna en inblick i en bransch som de knappt ens visste existerade. Det behövs, branschen ropar efter fler medarbetare och fler företag.
NYHET Publicerad:

SL: Elevappar ska vägleda resenärer rätt

SAMVERKAN Teknikelever från Stockholm Science and Innovation School (SSIS) håller på att ta fram en navigationsapp för de nya pendeltågsstationerna. ”Vi vill visa unga att det inte bara är på spelföretag man gör häftiga teknikprodukter”, säger Anders Sköld på SL.
NYHET Publicerad:

Högsta betyg för entreprenörkör i butik

SAMVERKAN Under våren har sjätteklassare i Röstånga fått en snabbkurs i entreprenörskap i byns Ica-butik. Projektet har fått högsta betyg och Tomas Nilsson uppmanar nu andra företag att slå upp dörrarna för skolan. ”Det har varit så otrolig roligt att möta alla nyfikna elever och visa dem hur arbetslivet ser ut i en matvarubutik.”