NYHET12 maj 2017

Järnvägsutbildning går som tåget

En teknikintensiv bransch med tydlig miljöprofil. Dessutom en bransch där staten lägger in 125 miljarder de kommande åren. Infranord Academy har tagit på sig uppgiften att stå för en del av den utbildning som behövs inom järnvägsnäringen.

Järnvägen är idag långt från rostig räls och nedlagda stationsområden. Tvärtom är det en bransch som lockar unga med sikte på klimatsmart verksamhet och tekniskt kvalificerade yrken. Faktum är att branschen i sin helhet hanterar projektering, infrastruktur, underhåll, fordon, person- och godstrafik och består av cirka 300 företag med sammanlagt 25 000 medarbetare. Merparten, 89 procent av företagen är privatägda och branschen omsätter drygt 60 miljarder kronor. Idag är det dessutom en verksamhet där staten satsar 125 miljarder på drift, underhåll och reinvestering de kommande tolv åren.

En av de stora aktörerna är Infranord, tidigare Banverket produktion och idag ett statligt bolag som i första hand arbetar med nyproduktion och underhåll av järnvägsnätet. Sedan fem år driver man också Infranord Academy, en egen utbildningsorganisation.

– Vi ser ett ökat intresse att arbeta i branschen. Samtidigt är ledtiden att bli yrkeserfaren lång. För vissa yrken inom järnväg tar det 15-20 år från det att gymnasiestudier påbörjats tills man anses som yrkeserfaren nog att hantera ett alltmer komplicerat järnvägssystem med höga tekniska krav, säger Karin Siljehult Engelmark som arbetar med kompetensutveckling inom Infranord.

Infranord Academy, som nyligen fyllde fem år, är i första hand inriktad på vidareutbildning av den egna personalstyrkan på 1 800 personer. Vid sidan av det driver man utbildningar externt, till exempel mot Stockholms Lokaltrafik och de underleverantörer som är knutna dit. Lärare från Infranord Academy arbetar också på ett antal gymnasier och yrkeshögskolor.

– Det är bland annat till el- och signalteknikutbildningar som vi bidrar med lärare. Vi har specialister inom olika områden som inte finns att tillgå på annat håll. Att de nu kan arbeta som lärare är en mycket uppskattad breddning av de egna karriärmöjligheterna.

Kontakterna med skolor och den privata marknaden ger också möjlighet att underlätta den egna rekryteringen. De kommande pensionsavgångarna inom branschen är stora. Prognosen pekar på att drygt 50 procent av dagens järnvägskompetens kommer att pensioneras inom 10 år.

– Det gör att våra lärare och hela utbildningsorganisationen till en än mer viktig kugge i den fortsatta utvecklingen av branschen.

Omställning och yrkesväxlingUtbildningKompetensförsörjning
Skriven avAnders Carlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist