Utanförskap hotar vid dålig språkintroduktion

NYHET Publicerad

SEMINARIUM 36 000 ungdomar läser språkintroduktionsprogram på gymnasiet för att kunna gå nationella program. Men resultaten är för dåliga och ungdomarna riskerar att fastna i utanförskap. "Vi behöver vara nytänkande och våga testa saker för att förbättra resultatet", säger Johan Olsson, utbildningspolitisk expert.

Seminariedeltagare
Foto: Jesper Mott

Johan Olsson, utbildningspolitisk expert, Erik Nilsson (S) och Ulrika Carlsson (C).

Ungdomsbarometern och Svenskt Näringsliv presenterade nyligen en ny rapport som identifierar en rad möjliga sätt att förbättra resultaten i språkintroduktion. Fokus på undersökningen har legat på elevernas upplevelser av programmet.

Sverige har tagit emot 45 procent av alla ensamkommande under 20 år som tagit sig till EU. Det innebär att en stor grupp ungdomar snabbt behöver få grundläggande kunskaper i svenska för att ta steget in i samhället och arbetslivet.

Rapporter från Skolverket och Skolinspektionen visar att språkintroduktionen inte fungerar tillräckligt bra. Den bilden bekräftas av den nya rapporten, som bland annat visar på brister i yrkesvägledning, glapp i kopplingen mellan skola och fritid och dålig kunskap om yrkeskedjor och vägar till jobb och högre utbildning.

Johan Olsson, utbildningspolitisk expert på Svenskt Näringsliv, pekade på tre huvudområden för förbättringar utifrån undersökningen, som alltså baseras på enkäter och djupintervjuer med eleverna själva. Det är ökad flexibilitet, tydligare resultatfokus och starkare koppling till samhälle och arbetsliv.

– Vi ser att det går att vara mer flexibel i programupplägget och ha samläsning med nationella program, säger Johan Olsson.

Att utveckla digitalt stöd och dra nytta av digitaliseringen kan göra programmen mindre beroende av geografi enligt Johan Olsson. Att utveckla gymnasieprov för behörighet kan öka förväntningarna på eleverna och få dem bättre orienterade i hur det går, menar han.

Språkintroduktionsprogrammet kan få ett bättre resultatfokus genom mer heltidsstudier och genom att bättre ta tillvara utbildningstiden. Johan Olsson efterlyser studie- och utbildningsplaner och kartläggning av elevernas kunskaper och intressen. Gruppen är studiemotiverad så det är möjligt att öka tempot i språkundervisningen.

Yrkeskurser på språkintroduktion och miljöpraktik i arbetslivet kan förbättra studenternas koppling till samhälle och arbetsliv. Svenskt Näringsliv och Ungdomsbarometern ser också möjligheten öka kontakten till de nationella programmen och de svenska eleverna som ett sätt att ge gruppen en koppling som de saknar.

– Vi behöver vara nytänkande och våga testa saker för att förbättra resultatet. Det är ledsamt att se deras frustration, och statistiken är bekymrande, men det går att göra väldigt mycket, säger Johan Olsson.

Med på seminariet var Erik Nilsson (S), statssekreterare på utbildningsdepartementet, och Ulrika Carlsson (C), riksdagsledamot och utbildningspolitisk talesperson.

Erik Nilsson tycker att rapporten gör en korrekt beskrivning. Han säger att situationen under de senaste två åren varit exceptionell och att det varit svårt att hantera på annat sätt. När nu asyltiderna kortas tror han att den lamslående oron hos eleverna kan dämpas och det kan påverka resultatet något.

– Jag tror också att vi måste öka progressionen och inte vänta med att introducera dem i andra ämnen trots att svenskan inte sitter, säger Erik Nilsson.

Han säger att parallell undervisning på hemspråk är en möjlighet och att sommarundervisning kan vara en bra idé. Att höja åldern då det är möjligt att starta nationella programmet är ett annat förslag.

– Det kan gå att hitta utgångar till yrken även om de inte gått hela nationella programmet. Det är alltid möjligt att återkomma och slutföra ett nationellt program, säger Erik Nilsson.

Även Ulrika Carlsson betonar vikten av att fortsätta ämnesutvecklingen även under språkintroduktion.

– Det är viktigt att kommunerna får resurser och att vi säkrar SFI-lärare. Vi måste ta lärdom av det som görs på platser där resultaten är bäst, säger Ulrika Carlsson.

Hon efterlyser ökad kontinuitet och tycker att ny teknik är en bra möjlighet för att hålla uppe lärandeprocessen i alla ämnen. Då kan eleverna läsa ämnen på hemspråk genom fjärrutbildning.

– Eleverna behöver vägledning för att inte drömmar och verklighet ska krocka allt för mycket. Vi kommer att behöva dem för att fylla kompetensbehoven, säger Ulrika Carlsson.

Jesper Mott

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så ska unga bli intresserade av industrin

SAMVERKAN Perstorp Gymnasium har som många andra skolor svårt att locka elever till sina industriprogram. Därför väljer skolan nu att satsa extra mycket på kontakten med företagen. Tillsammans har de bjudit in elever till att få en inblick i branschen.
NYHET Publicerad:

Fler kvinnor än män tvekar inför teknisk utbildning

UNDERSÖKNING Två tredjedelar av tjejerna i årskurs tre på gymnasiet är tveksamma till att gå en högre teknisk utbildning. Det visar en undersökning från Tekniksprånget. De är osäkra på vart utbildningen leder och oroar sig för högskolematematiken, förklarar Alexandra Ridderstad, Tekniksprånget.
NYHET Publicerad:

Här ökar ansökningarna till Industriprogrammet

INDUSTRI Industriföretagen fortsätter att skrika efter kvalificerad arbetskraft. Inom Teknikcollege Fyrbodal har man de senaste åren sett en ökning av ansökningar till Industritekniska programmet med cirka 50 procent.
NYHET Publicerad:

Explosion av unga entreprenörer i Bromma

UNG FÖRETAGSAMHET Bromma gymnasiums satsning på entreprenörskap det senaste året har lett till att mer än dubbelt så många elever driver UF-företag. Främst beror framgångarna på att fler program än bara ekonomi ingår, enligt Carl Kronberg, förstelärare på skolan.
NYHET Publicerad:

Sundsvall kommun prisas för sin samverkan

HÖGSKOLAN Tidigare är det företag som tagit emot utmärkelsen. Men i år har Sundsvalls kommun kammat hem Årets Samverkanspris som delas ut av Mittuniversitetet. Det ska inspirera fler företag till att delta i samverkansprojekt med högskolan.
NYHET Publicerad:

Kompetensglapp skadar konkurrenskraften

RAPPORT Det finns ett kompetensglapp mellan högre lärosäten och näringslivet. Ett utökat samarbete bidrar till att minska glappet, konstaterar Näringslivets forskningsberedning i en ny rapport.
NYHET Publicerad:

"Att tävla i ett yrke sätter det på kartan"

WORLDSKILLS SWEDEN Förra Yrkes-VM tog det svenska laget hem två silver och ett brons. Nu håller lagledaren Annie Widerberg och de tävlande tummen för att det blir guld i år. "Det är ett fantastiskt lag som åker till VM", säger hon.
NYHET Publicerad:

”Bara samverkan kan rädda fordonsutbildningen”

KOMPETENS Å ena sidan en nära nog bergfast garanti för att få jobb efter att ha gått ut fordonsprogrammet. Å andra sidan, allt färre som verkligen går utbildningen. Resultatet: En svensk åkerinäring som allt mer uppgivet ropar efter fler förare.
NYHET Publicerad:

"Elever ska känna sig välkomna till arbetslivet"

SAMVERKAN Forsen har inlett ett samarbete med My Dream Now. Deras klasscoachprogram hjälper elever att förstå sina möjligheter och öka motivationen att arbeta mot sina egna mål för att ta sig till jobb efter studierna. "Många människor kan komma långt bara det finns någon som tror på dem", säger Shahad Lund, projektledare, Forsen Malmö och en av fyra klasscoacher.
NYHET Publicerad:

Bra att regeringen ändrar sig om gymnasiets yrkesprogram

KOMMENTAR Regeringen öppnar för att göra om yrkesprogrammen på gymnasiet så att de blir högskoleförberedande, med tillägg i svenska, matte och engelska. Det ska ske utan att tumma på yrkesämnena, vilket är bra. Det skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert, i en kommentar. Han efterfrågar samtidigt fler åtgärder för att öka attraktionen till yrkesprogrammen.
NYHET Publicerad:

Egen skola ska stärka rekryteringen

KOMPETENS Åtta skolor ska bli tolv, väl spridda över landet. Det är Maskinentreprenörernas sätt att stärka den framtida rekryteringen av förare. Med modern utrustning på plats vill man locka både killar och tjejer.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten har flyttat till Företagskällan

SKOLMATERIAL Företagsamheten har i många år berättat om svenska uppfinnare, entreprenörer och deras företag. Nu har allt innehåll på sajten flyttat över till skolsajten Företagskällan.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskap ännu högre upp på schemat

GYMNASIESKOLAN Thoren Business School vill utveckla framtidens stjärnor i affärsvärlden. För att ytterligare stärka affärsgymnasiets koncept kliver nu Forza of Sweden in ett samarbete för att spetsa utbildningarna.
NYHET Publicerad:

Stipendium ska öka intresset för teknik i grundskolan

TEKNIKEN I SKOLAN Lärare är viktiga inspirationskällor för eleverna. Det gäller i alla ämnen men inom ämnet teknik saknar många lärare utbildning. Det vill Teknikföretagen råda bot på med stipendier som ska inspirerar både lärare och elever att utveckla teknikämnet i grundskolan.
NYHET Publicerad:

"Ett jobb är alltid bättre än bidrag"

ENKLA JOBB Det finns alltför många hinder för att vi ska kunna erbjuda jobb till människor som står långt utanför arbetsmarknaden. Med ett förbättrat regelverk och lägre risk vid anställningar kan vi lättare bemöta de enorma utmaningarna inom sysselsättningen framöver. Det menar Michael Jonsson, vd och ägare av AD-Plast i Anderstorp.
NYHET Publicerad:

"Validera istället för att utbilda redan kompetenta"

DEBATT Högskolor ska kunna validera kompetens och växla den till högskolepoäng, men det är fortfarande bara en rättighet i teorin. Det är oacceptabelt och ett betydande misslyckande för den förda utbildningspolitiken. Nu krävs politiska beslut för att få igång valideringen, inte minst för de nyanlända akademiker som saknar dokumentation över sin utbildning. Det skriver Tobias Krantz, Svenskt Näringsliv, och Martin Linder, Unionen.
NYHET Publicerad:

Prao blir obligatoriskt – regeringen har lyssnat på näringslivet

KOMMENTAR Alla elever ska få rätt till minst tio dagar prao. Det är ett välkommet besked från regeringen. Nu får alla ungdomar möjlighet att se hur en arbetsplats fungerar, någonting som ger dem en fot in på arbetsmarknaden och underlättar deras framtida studie- och yrkesval. Det skriver Fredric Skälstad, skolpolitisk expert på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Full fart på skolarbetet när målet är tydligt

SAMVERKAN I ett lyckat samarbete mellan skola och näringsliv har engagerade elever fått utmana sin kreativitet genom att sätta sin egen prägel på stolar som skänkts till skolan. "De har kommit in till lektionerna med fullt fokus och arbetat stenhårt", säger läraren.
NYHET Publicerad:

Äventyr i det gröna ska locka till okänd näring

KOMPETENS De odlar basilika, gissar på kryddväxter och anlägger stenpartier. Och framför allt får högstadieeleverna en inblick i en bransch som de knappt ens visste existerade. Det behövs, branschen ropar efter fler medarbetare och fler företag.
NYHET Publicerad:

SL: Elevappar ska vägleda resenärer rätt

SAMVERKAN Teknikelever från Stockholm Science and Innovation School (SSIS) håller på att ta fram en navigationsapp för de nya pendeltågsstationerna. ”Vi vill visa unga att det inte bara är på spelföretag man gör häftiga teknikprodukter”, säger Anders Sköld på SL.