Utanförskap hotar vid dålig språkintroduktion

NYHET Publicerad

SEMINARIUM 36 000 ungdomar läser språkintroduktionsprogram på gymnasiet för att kunna gå nationella program. Men resultaten är för dåliga och ungdomarna riskerar att fastna i utanförskap. "Vi behöver vara nytänkande och våga testa saker för att förbättra resultatet", säger Johan Olsson, utbildningspolitisk expert.

Seminariedeltagare
Foto: Jesper Mott

Johan Olsson, utbildningspolitisk expert, Erik Nilsson (S) och Ulrika Carlsson (C).

Ungdomsbarometern och Svenskt Näringsliv presenterade nyligen en ny rapport som identifierar en rad möjliga sätt att förbättra resultaten i språkintroduktion. Fokus på undersökningen har legat på elevernas upplevelser av programmet.

Sverige har tagit emot 45 procent av alla ensamkommande under 20 år som tagit sig till EU. Det innebär att en stor grupp ungdomar snabbt behöver få grundläggande kunskaper i svenska för att ta steget in i samhället och arbetslivet.

Rapporter från Skolverket och Skolinspektionen visar att språkintroduktionen inte fungerar tillräckligt bra. Den bilden bekräftas av den nya rapporten, som bland annat visar på brister i yrkesvägledning, glapp i kopplingen mellan skola och fritid och dålig kunskap om yrkeskedjor och vägar till jobb och högre utbildning.

Johan Olsson, utbildningspolitisk expert på Svenskt Näringsliv, pekade på tre huvudområden för förbättringar utifrån undersökningen, som alltså baseras på enkäter och djupintervjuer med eleverna själva. Det är ökad flexibilitet, tydligare resultatfokus och starkare koppling till samhälle och arbetsliv.

– Vi ser att det går att vara mer flexibel i programupplägget och ha samläsning med nationella program, säger Johan Olsson.

Att utveckla digitalt stöd och dra nytta av digitaliseringen kan göra programmen mindre beroende av geografi enligt Johan Olsson. Att utveckla gymnasieprov för behörighet kan öka förväntningarna på eleverna och få dem bättre orienterade i hur det går, menar han.

Språkintroduktionsprogrammet kan få ett bättre resultatfokus genom mer heltidsstudier och genom att bättre ta tillvara utbildningstiden. Johan Olsson efterlyser studie- och utbildningsplaner och kartläggning av elevernas kunskaper och intressen. Gruppen är studiemotiverad så det är möjligt att öka tempot i språkundervisningen.

Yrkeskurser på språkintroduktion och miljöpraktik i arbetslivet kan förbättra studenternas koppling till samhälle och arbetsliv. Svenskt Näringsliv och Ungdomsbarometern ser också möjligheten öka kontakten till de nationella programmen och de svenska eleverna som ett sätt att ge gruppen en koppling som de saknar.

– Vi behöver vara nytänkande och våga testa saker för att förbättra resultatet. Det är ledsamt att se deras frustration, och statistiken är bekymrande, men det går att göra väldigt mycket, säger Johan Olsson.

Med på seminariet var Erik Nilsson (S), statssekreterare på utbildningsdepartementet, och Ulrika Carlsson (C), riksdagsledamot och utbildningspolitisk talesperson.

Erik Nilsson tycker att rapporten gör en korrekt beskrivning. Han säger att situationen under de senaste två åren varit exceptionell och att det varit svårt att hantera på annat sätt. När nu asyltiderna kortas tror han att den lamslående oron hos eleverna kan dämpas och det kan påverka resultatet något.

– Jag tror också att vi måste öka progressionen och inte vänta med att introducera dem i andra ämnen trots att svenskan inte sitter, säger Erik Nilsson.

Han säger att parallell undervisning på hemspråk är en möjlighet och att sommarundervisning kan vara en bra idé. Att höja åldern då det är möjligt att starta nationella programmet är ett annat förslag.

– Det kan gå att hitta utgångar till yrken även om de inte gått hela nationella programmet. Det är alltid möjligt att återkomma och slutföra ett nationellt program, säger Erik Nilsson.

Även Ulrika Carlsson betonar vikten av att fortsätta ämnesutvecklingen även under språkintroduktion.

– Det är viktigt att kommunerna får resurser och att vi säkrar SFI-lärare. Vi måste ta lärdom av det som görs på platser där resultaten är bäst, säger Ulrika Carlsson.

Hon efterlyser ökad kontinuitet och tycker att ny teknik är en bra möjlighet för att hålla uppe lärandeprocessen i alla ämnen. Då kan eleverna läsa ämnen på hemspråk genom fjärrutbildning.

– Eleverna behöver vägledning för att inte drömmar och verklighet ska krocka allt för mycket. Vi kommer att behöva dem för att fylla kompetensbehoven, säger Ulrika Carlsson.

Jesper Mott

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Stipendium ska öka intresset för teknik i grundskolan

TEKNIKEN I SKOLAN Lärare är viktiga inspirationskällor för eleverna. Det gäller i alla ämnen men inom ämnet teknik saknar många lärare utbildning. Det vill Teknikföretagen råda bot på med stipendier som ska inspirerar både lärare och elever att utveckla teknikämnet i grundskolan.
NYHET Publicerad:

"Ett jobb är alltid bättre än bidrag"

ENKLA JOBB Det finns alltför många hinder för att vi ska kunna erbjuda jobb till människor som står långt utanför arbetsmarknaden. Med ett förbättrat regelverk och lägre risk vid anställningar kan vi lättare bemöta de enorma utmaningarna inom sysselsättningen framöver. Det menar Michael Jonsson, vd och ägare av AD-Plast i Anderstorp.
NYHET Publicerad:

"Validera istället för att utbilda redan kompetenta"

DEBATT Högskolor ska kunna validera kompetens och växla den till högskolepoäng, men det är fortfarande bara en rättighet i teorin. Det är oacceptabelt och ett betydande misslyckande för den förda utbildningspolitiken. Nu krävs politiska beslut för att få igång valideringen, inte minst för de nyanlända akademiker som saknar dokumentation över sin utbildning. Det skriver Tobias Krantz, Svenskt Näringsliv, och Martin Linder, Unionen.
NYHET Publicerad:

Prao blir obligatoriskt – regeringen har lyssnat på näringslivet

KOMMENTAR Alla elever ska få rätt till minst tio dagar prao. Det är ett välkommet besked från regeringen. Nu får alla ungdomar möjlighet att se hur en arbetsplats fungerar, någonting som ger dem en fot in på arbetsmarknaden och underlättar deras framtida studie- och yrkesval. Det skriver Fredric Skälstad, skolpolitisk expert på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Full fart på skolarbetet när målet är tydligt

SAMVERKAN I ett lyckat samarbete mellan skola och näringsliv har engagerade elever fått utmana sin kreativitet genom att sätta sin egen prägel på stolar som skänkts till skolan. "De har kommit in till lektionerna med fullt fokus och arbetat stenhårt", säger läraren.
NYHET Publicerad:

Äventyr i det gröna ska locka till okänd näring

KOMPETENS De odlar basilika, gissar på kryddväxter och anlägger stenpartier. Och framför allt får högstadieeleverna en inblick i en bransch som de knappt ens visste existerade. Det behövs, branschen ropar efter fler medarbetare och fler företag.
NYHET Publicerad:

SL: Elevappar ska vägleda resenärer rätt

SAMVERKAN Teknikelever från Stockholm Science and Innovation School (SSIS) håller på att ta fram en navigationsapp för de nya pendeltågsstationerna. ”Vi vill visa unga att det inte bara är på spelföretag man gör häftiga teknikprodukter”, säger Anders Sköld på SL.
NYHET Publicerad:

Så fick nyanlända anställningar i byggbranschen

INTEGRATION SH Bygg har sedan 2016 samarbetat med Uppsala kommun och Arbetsförmedlingen kring ett integrationsprojekt i syfte att hjälpa nyanlända in i byggbranschen. Reza Fazilik, från Afghanistan, är en av de som fått jobb efter praktiken.
NYHET Publicerad:

Ica-handlare vill få fler i arbete – hindras av regler

ARBETSMARKNAD ”Vi står inför enorma samhällsproblem om vi inte gör det lättare för företagen att anställa, något som har ställts på sin spets efter hösten 2015 då vi tog emot fler flyktingar än någonsin tidigare. Att snabbt komma i arbete är viktigt för självkänsla, språkinlärning och självständighet”, säger Jonas Berg, som driver Ica Maxi i Södertälje.
NYHET Publicerad:

Högsta betyg för entreprenörkör i butik

SAMVERKAN Under våren har sjätteklassare i Röstånga fått en snabbkurs i entreprenörskap i byns Ica-butik. Projektet har fått högsta betyg och Tomas Nilsson uppmanar nu andra företag att slå upp dörrarna för skolan. ”Det har varit så otrolig roligt att möta alla nyfikna elever och visa dem hur arbetslivet ser ut i en matvarubutik.”
NYHET Publicerad:

Stort intresse för att praktisera som ingenjör

TEKNIK Ansökan till årets upplaga av Tekniksprånget, praktikprogrammet där unga får testa på ingenjörsyrket, har dragit igång. Syftet är inspirera unga att läsa till ingenjörer."Kompetensförsörjning ligger högst upp på agendan för många arbetsgivare", säger projektledare Alexandra Ridderstad.
NYHET Publicerad:

Järnvägsutbildning går som tåget

KOMPETENS En teknikintensiv bransch med tydlig miljöprofil. Dessutom en bransch där staten lägger in 125 miljarder de kommande åren. Infranord Academy har tagit på sig uppgiften att stå för en del av den utbildning som behövs inom järnvägsnäringen.
NYHET Publicerad:

Ingenjörsyrket nu hetast

TEKNIK Ingenjör ligger i topp bland de yrken som väcker mest intresse hos dagens gymnasieväljare, enligt Yrkesguiden på Gymnasium.se. Lika högt placerar sig naturvetenskapligt arbete bland yrkeskategorier. ”Visst känns det som att vi har vind i seglen”, säger Li Ljungberg-Nilsson på Teknikföretagen.
NYHET Publicerad:

Spotifys talangjakt fast i snårig byråkrati

ARBETSKRAFTSINVANDRING Bristen på arbetskraft på en snabbföränderlig arbetsmarknad har gjort arbetskraftsinvandringen allt viktigare för de svenska företagen. Men regelverken är för smala och det är alldeles för lätt att göra fel. ”Vi har svårt att konkurrera och bli en attraktiv arbetsgivare”, säger Katarina Berg, HR-chef på Spotify.
NYHET Publicerad:

OKQ8 Scandinavia satsar på nyanlända akademiker

PRAKTIK Förra året erbjöd OKQ8 Scandinavia utländska akademiker praktik på sina kontor. Nu har projektet blivit permanent och förhoppningen är att göra det skandinaviskt.
NYHET Publicerad:

Mentorer taggar tjejers intresse för teknik

TEKNIK Det behövs 50 000 nya ingenjörer de närmaste 13 åren. Fler tjejer behövs inom tekniskt inriktade utbildningar och yrken. Men bristen på kvinnliga förebilder gör att de tvekar. Det tänker Semcon råda bot på ett helt nytt mentorsprogram.
NYHET Publicerad:

Inspiratör med förkärlek för kemi

KEMI En vetenskapskvinna i kemins tjänst. Så beskriver Louise Fornander sig själv. ”Det behövs fler förebilder än de av kemister i vita rockar, så att ungdomarna ser alla de möjligheter som finns till ett spännande arbetsliv”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Mycket vunnet på att anställa internationella studenter

KOMPETENS Många arbetsgivare har idag problem att hitta kvalificerad arbetskraft i Jönköping. För Jönköping International Business School kommer lösningen att bli ännu tightare samarbete mellan studenterna och näringslivet. "Vi som skola måste se vårt ansvar”, säger Vaida Staberg, Alumni relations koordinator på JIBS.
NYHET Publicerad:

Få lärosäten förbereder naturvetare för arbetslivet

KVALITET I HÖGSKOLAN Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, är bäst och Uppsala universitet förhållandevis bra på arbetslivsanknytning. Men få lärosäten ger tillräckligt stöd till naturvetarstudenter för att de ska känna sig förberedda för arbetslivet när de tar examen, enligt en undersökning som Naturvetarna har genomfört.
NYHET Publicerad:

Här går jakten på framtidens digitala talanger

DIGITALISERING Samverkan med företagen är en förutsättning. Det är där som de skarpa casen finns. Sedan är det upp till åttondeklassarna att visa sina talanger när det gäller digital utveckling. I år vann Sannaskolan i Göteborg som konstruerat en inlärningsrobot. "Deras idéer är en stor inspirationskälla för oss", säger en företagsrepresentant.