NYHET28 juni 2019

Läkare: Sjukförsäkringssystemet är dysfunktionellt

Nya utredningar av socialförsäkringssystemets funktion är ofrånkomliga, menar läkaren Ove Andersson. Han var tidigare andre vice ordförande i Läkarförbundet och jobbar nu med att utforma en försäkringsmedicinsk enhet inom primärvården i Region Uppsala.

– Dagens system är dysfunktionellt, det finns inte tillräcklig ordning kring vem som ska göra vad och när. Det viktigaste vi kan göra nu är att skapa samstämmighet kring syftet med sjukförsäkringen och tydliggöra hur systemet ska fungera. Sjukförsäkringssystemet behöver legitimitet, framhåller Ove Andersson, som under åren 2009-2018 varit förtroendevald inom Läkarförbundet med särskilt ansvar för sjukförsäkringsfrågor.

Arbetsgivarna har efterlyst tydligare och mer innehållsrika sjukintyg som bättre beskriver arbetsförmågan. Även Försäkringskassan, som baserar sina bedömningar på sjukintygen, har kritiserat vården för otydliga läkarintyg. Ove Andersson menar dock att sjukintygen inte blir bättre av att läkare formulerar sjukintyg med noggrannare beskrivningar av arbetsförmågan.

– Arbetsförmågan beror på många olika saker som påverkar individen: självbild, värderingar, attityder, kompetens och den psykosociala situationen spelar en minst lika viktig roll som hälsan och funktionsförmågan. 85 procent av fallen är enkla, av typen benbrott, och arbetsförmågan lätt att bedöma. Det är övriga fall, särskilt kronisk smärta och psykisk ohälsa, som är problematiska. Dessa tillstånd är per definition ofta svåra att definiera och beskriva entydigt och att beskriva dem med andra bokstäver än tidigare i sjukintygen hjälper inte, menar Ove Andersson.

Ove Andersson menar att vikten av tidiga insatser och dialog i sjukskrivningsprocessen för återgång i arbete inte nog kan understrykas.

– Vi vet att de första två månaderna av sjukskrivningen är avgörande, sen visar försäkringsmedicinsk forskning att den sjukskrivne tappar tron på att kunna återgå till arbetet. Men för att de tidiga insatserna ska bli av behövs en gemensam plan för aktörerna i sjukskrivningsprocessen, som gör att arbetsgivarna kan agera proaktivt. Just nu ser vi att alla aktörer väntar på någon annan. Arbetsgivarna väntar på läkarintyg eller på Försäkringskassan i omkring 90 dagar. Försäkringskassan väntar på komplettering från läkaren och vården väntar alltför ofta också på dialog och information från arbetsgivaren. Allt detta drabbar den sjukskrivne och försämrar prognosen markant. Det är alldeles för lång tid för den sjukskrivne, betonar Ove Andersson.

I vården finns det flertalet exempel där sjukskrivningar delegeras från läkare till sjuksköterskor, trots att sådan delegationsrätt saknas. Ove Andersson menar att det riskerar att försämra sjukskrivningsprocessen eftersom den bedömning som bara läkare kan göra faller bort.

– Att sprida ut befogenheten att sjukskriva på andra än läkare (exempelvis sjuksköterskor, psykologer, sjukgymnaster) gör att man i sjukskrivningsprocessen riskerar att försämra den helhetsbedömning som endast läkare har den medicinska kompetensen att göra. Att delegation sker är ett tecken på att kvaliteten sviktar till följd av sämre arbetsmiljö och förutsättningar för läkarna att göra sitt jobb i primärvården, anser Ove Andersson.

Förutsättningarna i primärvården måste bli bättre. De rehabiliteringskoordinatorer, som finns inom primärvården, avlastar läkarna genom att göra sådant som läkarna inte hinner med idag. Ove Andersson framhåller deras viktiga funktion för att få sjukskrivningsprocessen att fungera.

– Det är vården och arbetsgivarna som initialt måste ha den formella makten. De ska inte finnas någon tvekan och fördröjningar i systemet till följd av inväntande av myndigheters beslut. Men efter 90-180 dagars sjukskrivning så kan ofta inte sjukvården göra så mycket mer och då måste Försäkringskassan bli mer styrande, säger Ove Andersson.

Socialförsäkringsfrågor
Skriven avRedaktionen