NYHET24 oktober 2016

Arbetsförmedlingen får bottenbetyg av företagen

Arbetsförmedlingen hamnar återigen i skottgluggen. Denna gång är det medlemsföretagen i Svenskt Näringsliv som vädrar sina åsikter. Mer än vartannat företag ger myndigheten underkänt i en nedslående enkät.

Foto: SÖREN ANDERSSON

Om vi blundar med ett öga ser det ganska fint ut. Arbetslösheten fortsätter neråt, enligt Arbetsförmedlingens statistik. Men öppnar vi båda ögonen är bilden mer bekymmersam. 65 procent av medlemsföretagen i Svenskt Näringsliv ger myndigheten betyget fem eller lägre på en tiogradig skala, visar en undersökning.

Ju mindre företag, desto större missnöje. 15 procent av företagen, med upp till nio anställda, levererar krissignaler och ger Arbetsförmedlingen betyget ett. Bland storföretagen, med fler än 200 anställda, är motsvarande siffra sju procent.

Att Arbetsförmedlingen gång efter annan hamnar i skottgluggen och offras på företagsamhetens altare samtidigt som många branscher skriker efter kompetens skapar problem. 82 procent av företagen har letat efter nya medarbetare under det senaste halvåret. 73 procent svarar att det är ganska eller mycket svårt att hitta rätt. Endast två procent säger att det är mycket lätt.

Samtidigt anger nästan var fjärde företag att Arbetsförmedlingen inte är ett gångbart alternativ i jakten på nya medarbetare och mer än vartannat företag, 65 procent, svarar att de inte använde Arbetsförmedlingen i sin senaste rekrytering. Misstron är störst inom industrin och byggsektorn, enligt enkäten.

Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert, anser att det ljumma intresset beror på att kompetensen ofta inte finns bland dem som är inskrivna på Arbetsförmedlingen.

– Dessutom är mål och perspektiv olika. Företagen vill ha den mest kompetenta medarbetaren medan Arbetsförmedlingen hellre ser att jobbet går till den person som behöver det bäst.

Om Arbetsförmedlingen inte är ett gångbart alternativ, vilka kanaler använder då företagen? Knappt en tredjedel löser rekryteringen via informella kontakter och egna nätverk. 24 procent av företagen säger att Arbetsförmedlingen helt enkelt inte är rätt kanal, lika många väljer att ta hjälp av rekryteringsföretag. Sociala medier och spontanansökan är två andra kanaler som används.

Arbetsförmedlingen kan aldrig bli ett matchningsnav på arbetsmarknaden. Rekryteringar kommer fortsättningsvis att ske utan deras inblandning, konstaterar Patrik Karlsson.

– Däremot behöver Arbetsförmedlingens verksamhet och arbetsmarknadspolitiken bli mycket mer kostnadseffektiv och mer resultatstyrd, säger han.

Arbetsmarknad
Skriven avPeter Ceder
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist