NYHET7 september 2017

Assistansbranschen hårt pressad av sena utbetalningar

Försäkringskassans nya ersättningsregler orsakar ekonomiskt kaos bland assistansbolagen. Tre av tio företag får vänta över 45 dagar på ersättning från Försäkringskassan enligt en undersökning från Vårdföretagarna. Anne Strandberg, vd Strandbergs assistans, är en av de drabbade. ”Jag får panikkänslor över att inte veta om jag kommer att kunna betala lönerna i tid”, säger hon.

Anne Strandberg, vd Strandbergs assistans
Foto: Johan Nilsson/TT

Det har gått nästan ett år sedan Försäkringskassan förändrade systemet för utbetalningar av ersättning till utförare av personlig assistans. Den 1:a oktober förra året övergick man till att betala ut ersättningen i efterskott istället för förskott. Redan då höjde flera företag i branschen ett varnande finger för att det nya systemet var bräckligt, då sena utbetalningar lätt skulle kunna leda till stora problem för assistansbolagen som kämpar med små marginaler. Anne Strandberg som driver Strandbergs assistans, valde att ta de säkra för det osäkra.

– Jag började spara pengar till en buffert direkt efter att man aviserade att systemförändringen var på gång. Men det hjälpte föga. Redan vid första utbetalningen blev det strul med sena utbetalningar för vissa kunder och sen har det bara blivit värre och värre, säger Anne Strandberg.

Vid varje månads slut påminner hon sina 60 anställda att signera sina tidrapporter i tid med bank id samtidigt som de åker runt bland brukarna för att samla in de blanketter som fortfarande ska skickas in till Försäkringskassan med post.

Enligt regelverket skulle alla handlingar vara inne den 5:e för att utbetalningarna ska göras den 20:e. Ett löfte som inte infriats någon månad för Anne Strandberg sedan reglerna trädde i kraft. Kulmen kom i juli då ekonomiansvarige ringde upp och sa att det inte fanns pengar till löner på kontot eftersom Försäkringskassan bara betalat ut ersättning för en kund.

– Jag blev alldeles iskall. Det var bara att jaga rätt på en handläggare som svarade att de var ledsna men eftersom de inte hade tillräckligt med personal så var jag tvungen att vänta på pengarna – hur länge kunde de inte säga. Men jag har ju löner och räkningar att betala!

Lösningen blev att gå till banken och ta en checkkredit. En lösning Anne inte är bekväm med då den lägger ytterligare ekonomisk börda på hennes redan ansträngda ekonomi.

Fredrik Borelius, näringspolitisk expert på Vårdföretagarna har haft kontakt med många förtvivlade företagare det senaste halvåret som haft problem med att få ut sin ersättning i tid. En undersökning från Vårdföretagarna visar att de nya reglerna har slagit hårt mot assistansbolagen. Tre av tio företag får vänta över 45 dagar på ersättning från Försäkringskassan. Över 60 procent anger att orsaken är att Försäkringskassans handläggare inte hinner med sina arbetsuppgifter.

– Assistansbolagen är redan pressade av låga marginaler. Ersättningarna har inte stigit i samma takt som löneökningarna. Helt nya siffror från UC visar att vinstmarginalen i branschen sjunkit dramatiskt från 3,7 till 2,3 procent på ett år. Det är mycket illavarslande och lägre än övriga arbetsmarknaden. Företagen har helt enkelt ingen buffert att ta av för att betala ut sina löner, säger Fredrik Borelius.

Även Christer Ryder, vd på Assistanspoolen och ordförande i PARO, Privata Assistansanordnares Riksorganisation, bekräftar det ansträngda läget. Han har haft kontakt med ett trettiotal företagare som alla har stora problem med sena utbetalningar. Tillsammans med berörda företag har de lämnat in en skrivelse till Försäkringskassans generaldirektör Anne-Marie Begler.

– Problematiken ligger hos Försäkringskassan som trots nytt IT-system inte får bukt med problemen. De måste titta över sina rutiner och se över sin resursfördelning speciellt när det ligger en helg i inskickningsperioden.

Även Fredric Käll på Vivida förutsåg problematiken med sena utbetalningar och har lagt mycket tid och kraft på att bygga upp ett system för att varje månad kunna lämna in fullständig dokumentation till Försäkringskassan.

– Även fast vi är ett större bolag så har prislappen för detta varit hög även för oss. Idag arbetar två personer heltid med detta. Det är pengar som vi istället skulle kunna lägga på att utveckla kvalitén i vår verksamhet, säger Fredric Käll.

Han har förståelse för att man vill komma åt det utbredda fusket med systemet, men påpekar att det nya regelsystemet med efterskottsutbetalningar är fel väg att gå.

– Jag har hört att de oseriösa bolagen låter sina anställda skicka in sina tidrapporter ”in blanco” för att sedan fylla i dem själva centralt för att kunna skicka in dom på rätt dag. De här bolagen är som kackerlackor – de överlever alltid systemet genom att gå runt det, säger Fredric Käll.

– Enda sättet att stoppa oseriösa företagare är att ställa upp objektiva krav som är lätta att kontrollera om de uppfyllts.

Enligt Andreas Larsson, verksamhetsområdeschef inom avdelningen för funktionsnedsättning på Försäkringskassan, till hör sena utbetalningar undantagen.

– I vissa fall har handläggningen fördröjt utbetalningarna. I de fall utbetalningar ha dröjt länge så beror det på att underlagen inte varit kompletta. I de flesta fall sker utbetalning inom en månad från att underlagen har kommit in och är kompletta.

Kvalitet och effektivitet i välfärdenregler
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist