Assistansbranschen hårt pressad av sena utbetalningar

NYHET Publicerad

REGELKRÅNGEL Försäkringskassans nya ersättningsregler orsakar ekonomiskt kaos bland assistansbolagen. Tre av tio företag får vänta över 45 dagar på ersättning från Försäkringskassan enligt en undersökning från Vårdföretagarna. Anne Strandberg, vd Strandbergs assistans, är en av de drabbade. ”Jag får panikkänslor över att inte veta om jag kommer att kunna betala lönerna i tid”, säger hon.

Anne Strandberg, vd för Strandbergs assistans,

Anne Strandberg, vd Strandbergs assistans

Foto: Johan Nilsson/TT
Fredric Käll, vd Vivida

Fredric Käll, vd Vivida

Foto: Per Knutsson / TT

Det har gått nästan ett år sedan Försäkringskassan förändrade systemet för utbetalningar av ersättning till utförare av personlig assistans. Den 1:a oktober förra året övergick man till att betala ut ersättningen i efterskott istället för förskott. Redan då höjde flera företag i branschen ett varnande finger för att det nya systemet var bräckligt, då sena utbetalningar lätt skulle kunna leda till stora problem för assistansbolagen som kämpar med små marginaler. Anne Strandberg som driver Strandbergs assistans, valde att ta de säkra för det osäkra.

– Jag började spara pengar till en buffert direkt efter att man aviserade att systemförändringen var på gång. Men det hjälpte föga. Redan vid första utbetalningen blev det strul med sena utbetalningar för vissa kunder och sen har det bara blivit värre och värre, säger Anne Strandberg.

Vid varje månads slut påminner hon sina 60 anställda att signera sina tidrapporter i tid med bank id samtidigt som de åker runt bland brukarna för att samla in de blanketter som fortfarande ska skickas in till Försäkringskassan med post.

Enligt regelverket skulle alla handlingar vara inne den 5:e för att utbetalningarna ska göras den 20:e. Ett löfte som inte infriats någon månad för Anne Strandberg sedan reglerna trädde i kraft. Kulmen kom i juli då ekonomiansvarige ringde upp och sa att det inte fanns pengar till löner på kontot eftersom Försäkringskassan bara betalat ut ersättning för en kund.

– Jag blev alldeles iskall. Det var bara att jaga rätt på en handläggare som svarade att de var ledsna men eftersom de inte hade tillräckligt med personal så var jag tvungen att vänta på pengarna – hur länge kunde de inte säga. Men jag har ju löner och räkningar att betala!

Lösningen blev att gå till banken och ta en checkkredit. En lösning Anne inte är bekväm med då den lägger ytterligare ekonomisk börda på hennes redan ansträngda ekonomi.

Fredrik Borelius, näringspolitisk expert på Vårdföretagarna har haft kontakt med många förtvivlade företagare det senaste halvåret som haft problem med att få ut sin ersättning i tid. En undersökning från Vårdföretagarna visar att de nya reglerna har slagit hårt mot assistansbolagen. Tre av tio företag får vänta över 45 dagar på ersättning från Försäkringskassan. Över 60 procent anger att orsaken är att Försäkringskassans handläggare inte hinner med sina arbetsuppgifter.

– Assistansbolagen är redan pressade av låga marginaler. Ersättningarna har inte stigit i samma takt som löneökningarna. Helt nya siffror från UC visar att vinstmarginalen i branschen sjunkit dramatiskt från 3,7 till 2,3 procent på ett år. Det är mycket illavarslande och lägre än övriga arbetsmarknaden. Företagen har helt enkelt ingen buffert att ta av för att betala ut sina löner, säger Fredrik Borelius.

Även Christer Ryder, vd på Assistanspoolen och ordförande i PARO, Privata Assistansanordnares Riksorganisation, bekräftar det ansträngda läget. Han har haft kontakt med ett trettiotal företagare som alla har stora problem med sena utbetalningar. Tillsammans med berörda företag har de lämnat in en skrivelse till Försäkringskassans generaldirektör Anne-Marie Begler.

– Problematiken ligger hos Försäkringskassan som trots nytt IT-system inte får bukt med problemen. De måste titta över sina rutiner och se över sin resursfördelning speciellt när det ligger en helg i inskickningsperioden.

Även Fredric Käll på Vivida förutsåg problematiken med sena utbetalningar och har lagt mycket tid och kraft på att bygga upp ett system för att varje månad kunna lämna in fullständig dokumentation till Försäkringskassan. 

– Även fast vi är ett större bolag så har prislappen för detta varit hög även för oss. Idag arbetar två personer heltid med detta. Det är pengar som vi istället skulle kunna lägga på att utveckla kvalitén i vår verksamhet, säger Fredric Käll.

Han har förståelse för att man vill komma åt det utbredda fusket med systemet, men påpekar att det nya regelsystemet med efterskottsutbetalningar är fel väg att gå.

– Jag har hört att de oseriösa bolagen låter sina anställda skicka in sina tidrapporter ”in blanco” för att sedan fylla i dem själva centralt för att kunna skicka in dom på rätt dag. De här bolagen är som kackerlackor – de överlever alltid systemet genom att gå runt det, säger Fredric Käll.

– Enda sättet att stoppa oseriösa företagare är att ställa upp objektiva krav som är lätta att kontrollera om de uppfyllts.

Enligt Andreas Larsson, verksamhetsområdeschef inom avdelningen för funktionsnedsättning på Försäkringskassan, till hör sena utbetalningar undantagen.

– I vissa fall har handläggningen fördröjt utbetalningarna. I de fall utbetalningar ha dröjt länge så beror det på att underlagen inte varit kompletta. I de flesta fall sker utbetalning inom en månad från att underlagen har kommit in och är kompletta.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Skattemedel i miljardklassen klantas bort

OFFENTLIG UPPHANDLING Miljarder slarvas bort i samband med offentlig upphandling. Usla inköp, dålig kontroll och uppföljning samt bristfällig konkurrens innebär att det saknas 70-100 miljarder kronor, enligt en ny kartläggning.
NYHET Publicerad:

Så vänder vi den negativa trenden i skolan

DEBATT Sverige måste vara ledande när det gäller kunskapsintensiv produktion av varor och tjänster, annars blir vi omsprungna av andra länder. Därför behöver vi en ny kurs för skolan – med reformer som är baserade på forskning, skriver Caroline af Ugglas, Anders Morin och Karin Rebas och presenterar fem reformförslag.
NYHET Publicerad:

Tjörnbolag växte snabbt med Lov

HEMTJÄNST Under flera år drev Margreth Andersson ett hemtjänstföretag på Tjörn. Hon beskriver kontakten med de äldre som underbar men konstaterar också att livet som småföretagare är tufft.
NYHET Publicerad:

Succé för industrigymnasiet i Södertälje

UTBILDNING Snart är det sju år sedan Scania och Astrazeneca startade ett industrigymnasium i Södertälje. Söktrycket till skolan är idag högst av alla gymnasier i hela Stockholmsregionen och utbildningen ger ett tillskott på hett efterfrågad kompetens i regionen.
NYHET Publicerad:

Nyköpingsskola prisas för kvalitetsarbete

YRKESUTBILDNING Målen är tydliga. Varje lärare och elev vet vad som gäller för att uppnå bästa resultat. Arbetet har gett Nyköping Strand Utbildningscentrum utmärkelsen Bättre skola 2018.
NYHET Publicerad:

Här uppmuntras äldre att leva livet

HEMTJÄNST Att ge äldre möjligheten att leva sitt liv fullt ut. Det är hemtjänstföretaget Alevas främsta mål. Framgångarna bygger på ett tydligt fokus på att individens behov tillgodoses, och att medarbetarna får stort handlingsutrymme att fatta beslut i vardagen.
NYHET Publicerad:

En myt att mer resurser löser välfärdens problem

KOMMENTAR Mer resurser löser inte välfärdens problem, utan leder till följdproblem. Den enda lösning som är förenlig med förbättrad välfärd är att öka användningen av modern teknik i kommunsektorn, skriver Bettina Kashefi, chefekonom och Anders Morin, ansvarig välfärdspolitik.
NYHET Publicerad:

Nöjda lärare ger nöjda barn och föräldrar

FÖRSKOLA Med sin profil för bra mat, miljö och hälsa har Trädets förskola växt och frodats sedan starten. ”Ofta är det bemötandet och hur vi jobbar med barnen som uppskattas”, säger grundaren Erica Rautila. Snart är det dags att ta nästa steg och öppna förskola nummer två.
NYHET Publicerad:

Små förskolor får nytt liv med gemensamma processer

VALFRIHET Nya regler och myndighetskrav gör det allt krångligare att driva små förskolor. För att fler små förskolor ska överleva stöttar Tivoliförskolor dem med administrationen. ”Enda möjligheten att klara det på sikt är att samla många under samma paraply”, säger Anders Grahn, verksamhetschef.
NYHET Publicerad:

Familjär hemtjänst lockar både personal och äldre

OMSORG Hemtjänstföretaget Allas vård och omsorg i Enköping växer så att det knakar. Antalet anställda har ökat från 6 till 40 sedan starten för två år sedan. Enligt vd:n Elvir Blazevic ligger företagets familjära känsla bakom en stor del av framgångarna.
NYHET Publicerad:

Kommunerna måste bli effektivare – nu!

DEBATT Bristen på arbetskraft hotar den svenska välfärden. Om inget görs snarast kommer hela ökningen av sysselsättningen fram till år 2025 behöva ske i kommunsektorn. Ett sådant scenario vore förödande för Sverige, skriver Anders Morin, ansvarig välfärdspolitik.
NYHET Publicerad:

"Vi måste använda skattekronorna mer effektivt"

VÄLFÄRD Välfärden står inför enorma utmaningar. Men det finns utrymme för effektivisering, menar Svenskt Näringslivs vd Carola Lemne. "Egentligen behöver vi inte mer pengar till välfärden. Vi måste bara bli mer effektiva", sa hon under ett seminarium.
NYHET Publicerad:

På Förskolan Viljan får barnen styra

VÄLFÄRD På Förskolan Viljan styrs verksamheten mycket av barnens nyfikenhet och kreativitet. Det kräver att det finns struktur och tydlighet i grunden, enligt grundaren Vesna Birkedahl. ”Att vi är så tydliga med hur vi vill jobba är en av våra absoluta framgångsfaktorer”.
NYHET Publicerad:

Barn och äldre umgås i vardagen med nytt koncept

OMSORG Kontakten mellan barn och äldre i samhället är inte lika självklar som förr. Det vill omsorgsjätten Norlandia ändra på. Från och med nu börjar företaget att bygga sina verksamheter med förskola och äldreboende i samma hus, med gemensamma lokaler och mötesplatser.
NYHET Publicerad:

Larmet: Miljarder saknas i välfärden

VÄLFÄRD Välfärdssektorn står inför stora finansiella utmaningar de närmaste åren, visar beräkningar från Finansdepartementet. För att möta behoven krävs det att både offentliga och privata aktörer samarbetar och att skattepengarna används mer effektivt, menar representanter från näringslivet.
NYHET Publicerad:

Pedagoghund får oroliga elever att slappna av

NYTÄNKANDE En dag i veckan följer pedagoghunden Stella med matte, specialpedagogen Marie Drugge, till jobbet på Klaragymnasiet i Karlstad. Med en hund i rummet blir samtalen med eleverna bättre – lugnare, roligare och bättre. ”En hund når fram på ett helt annat sätt”, säger Marie Drugge.
NYHET Publicerad:

På Villa Arelid är det gästerna som styr

VÄLFÄRD De som bor på korttidsboendet Villa Arelid kallas för gäster och här är det deras behov som styr. ”Vi är till för dem – de är inte till för oss. Det är vi som ska ge dem stöd i livet och då är det viktigt att ha rätt perspektiv”, säger grundaren Elisabeth Mila.
NYHET Publicerad:

Välfärdsföretagare vill samarbeta mer

HEMTJÄNST Bra hemtjänst handlar om personalens och ledningens inställning, anser Anette Andersson. När hon inte längre stod ut med kommunens tröghet och ineffektivitet startade hon hemtjänstföretaget Primula på Gotland. Nu brottas hon med synen på välfärdsföretagare.
NYHET Publicerad:

Mobilapp får fler elever att äta lunch

INNOVATION I VÄLFÄRDEN Sedan företaget Mitt Gastronomi inte längre lagar skolmat i blindo har svinnet halverats och kvaliteten på skolmaten ökat. Bakom succén finns en mobilapp där eleverna förbeställer sin lunch. Nu äter fler elever lunch och presterar därmed bättre i skolan.
NYHET Publicerad:

Humana: Vi har sparat nästan en miljard åt skattebetalarna 2017

VÄLFÄRDEN Närmare en miljard kronor räknar företaget Humana AB med att ha sparat skattebetalarna år 2017 genom att erbjuda bättre och billigare vård och omsorg i förhållande till offentliga alternativ. De stora besparingarna sker inom personlig assistans.