NYHET21 oktober 2016

Verkligheten utanför skolan lärorikare än böcker

Tag direktkontakt med företaget, var konkret med vad ett samarbete kan innebära, betona att skolan och företaget kan gör nytta för regionen tillsammans. De här tipsen kommer från läraren Heidi Wetell, som successivt bygger upp en kontinuerlig samverkan med företag i Norrköping.

Hon är verksam vid Kunskapsgymnasiet, lärare i företagsekonomi, entreprenörskap och samhällskunskap, samt UF-lärare.

– För mig som jobbar med företagande är det spännande att lyssna på hur företagare tänker och prata med dem om vad skolan kan göra för dem, säger Heidi Wetell.

Det var ett skäl till att hon nappade på projektet Kompetensbytardagen. Det avslutades tidigare i år efter att ha pågått under två års tid. Under den tiden besökte över 100 gymnasie- och 7-9-lärare samt studie- och yrkesvägledare lokala företag.

För Heidi Wetell innebar det att hon fick kontakt med två företag, som hon senare byggt vidare på och har stora förhoppningar på. Längst har samarbetet kommit med Christoffer Sjögren, vd för Städarna Sverige AB. Samarbetet har hittills inneburit inspirationsföreläsningar och rådgivarkontakt med UF-företag.

– Vi på Städarna har sedan ett flertal år lagt både tid och pengar på att stötta unga entreprenörer och detta är en central del i vårt CSR arbete. Vi har jobbat med Kunskapsgymnasiet sedan 3-4 år tillbaka och deras UF-arbete är otroligt ambitiöst och utvecklat, säger han.

– Att engagera sig i dessa elever ger oss i gengäld både en otroligt energi och framtida kontakter med framtidens näringsliv.

Naturlig förberedelse

Inför uppstarten av företagsekonomi i årskurs 2 på gymnasiet, så har skolans ekonomielever, ett 50-tal till antalet fått besöka 12 olika företag i Norrköping i mindre grupper, där målet varit att varje elev ska besöka åtminstone två företag under dagen.

– De ska kunna utbyta erfarenheter, och få en förståelse för de moment vi kommer att gå igenom i företagsekonomin, genom att kunna hänga upp det på företag och företagande, säger Heidi Wetell.

Företagsbesöken, som ska breddas till fler företag nästa år, ska bli tema för alla elever i årskurs två. Det kan dessutom ge kan ge en naturlig förberedelse inför UF i trean.

– Genom att möta verkligheten och koppla ihop teori med företagande, med upplevelsen av kundgrupper, Norrköpings styrkor och utmaningar, internationella och nationella marknader, tillverkande och tjänsteproducerande företag, så får eleverna en bredare bild av företag och företagande, säger Heidi Wetell.

Vill bygga ömsesidighet

Konceptet ska dessutom vidgas till att även innefatta till exempel att skriva CV och vad som gäller vid anställning, kopplat till lokala bolag som arbetar med rekrytering. Men här saknas formerna ännu.

Även i årskurs ett står företagsbesök på önskelistan, vilket kan genomföras under den kick-off som skolan anordnar i samband med programstart efter jul i årskurs ett.

I årskurs tre vill Heidi Wetell få kontinuitet genom ett Draknäste, som tidigare genomförts i december eller i januari. Sex jurymedlemmar från olika företag och näringslivskontoret har varit involverade när elever pitchat idéer. Så ambitionsnivån är hög och kontinuitet ett mål.

– Jag vill få samarbetet med företagen att växa till mer och mer ömsesidighet, så att vi kan gå från att använda böcker till verkligheten utanför skolan. Att vi kan bygga undervisningen på verkliga case snarare än fiktiva frågor ur läroböcker och föreläsningar.

Lätt hitta företagen

Heidi Wetell anstränger sig därför hela tiden för att bredda antalet företag hon samarbetar med. Hon är den som ansvarar för detta på skolan.

Att få kontakt med företag, tycker hon inte alls är något problem.

– Nej, det är väldigt lätt att hitta företag. När jag skickar mail och talar om vad jag vill, säger de alltid ”Absolut, välkomna!”. Att Norrköping som stad jobbar mycket med att skapa framtidens entreprenörer bidrar också. Jag frågar helt enkelt om de vill vara med och hjälpa till att skapa framtidens entreprenörer.

Viktigt är att prata med företagen om vad eleverna skulle kunna hjälpa dem med.

– Jag skulle gärna vilja att vi kunde skapa en ungdomsgrupp alternativt fokusgrupp med våra elever, som kan hjälpa bolagen med uppgifter de vill ha lösta. Givetvis kan dessa inte alltid vara lösningen på det verkliga problemet, men det kan ge nya fräscha infallsvinklar, som företagen kan ha nytta av.

Utbildning
Skriven avStina Dahlén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist