NYHET7 mars 2019

LO jämför äpplen och päron i lönestatistiken

LO fortsätter att jämföra äpplen och päron i lönestatistiken. Att kvinnor som grupp arbetar betydligt färre timmar än män tar LO inte hänsyn till i sin Jämställdhetsbarometer. Men ska vi får en saklig debatt kring kvinnors och mäns löner kräver det att vi mäter och jämför samma saker, skriver Emelie Nordström, ansvarig för jämställdhetsfrågor.

Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

LO visar återigen tendenser till att jämföra äpplen och päron i lönestatistiken när de igår presenterade sin årliga Jämställdhetsbarometer.

I rapporten konstaterar LO att kvinnor i arbetaryrken tjänar nästan 6 000 kronor mindre i månaden än arbetarmän. Månadslönen för män i arbetaryrken är i genomsnitt 1,28 gånger högre än arbetarkvinnors, menar LO. Vad LO inte tar hänsyn till i jämförelsen är att kvinnor som grupp arbetar betydligt färre timmar än män, vilket ger mindre pengar i lönekuvertet.

Det finns ett väl etablerat förhållningssätt i Sverige att i lönestatistiken jämföra löner med samma arbetstid. Att jämföra en lön för en medarbetare som arbetar deltid med en som arbetar heltid blir därför som att jämföra äpplen och päron. För att undvika den här problematiken räknar Medlingsinstitutet om lönerna till heltid i sin officiella statistik. Detta är också det förhållningssätt som arbetsmarknadens parter tillämpar när vi diskuterar löner och tecknar kollektivavtal.

Medlingsinstitutets senaste lönestatistik visar att löneskillnaden mellan kvinnor och män kontinuerligt minskar. När hänsyn tas till de skillnader som uppstår mellan könen på grund av att kvinnor och män fördelar sig olika över yrke, sektor, utbildning, ålder och arbetstid återstår en löneskillnad på 4,3 procent. Detta är den så kallade standardvägda löneskillnaden – ett vedertaget mått som visar den skillnad som inte kan förklaras med faktorer som finns tillgängliga i statistiken.

Inom kommunerna, där många av LO:s kvinnor arbetar, är den standardvägda löneskillnaden så låg som 0,3 procent. Den skiljer sig med andra ord markant från de siffror som LO redovisar i sin Jämställdhetsbarometer.

En saklig debatt kring kvinnors och mäns löner på svensk arbetsmarknad kräver att vi mäter och jämför samma saker. Hur många timmar en medarbetare får betalt för är en central del. Få personer torde invända mot att lönen ska sättas utifrån hur mycket vi arbetar. Men detta kanske är en uppfattning som LO numera förespråkar…?

LönesättningLönestatistik