Digitalt kompetenslyft för garveriet

NYHET Publicerad

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.

Eva Lilja

"I min ålder vill vi gärna känna och klämma på det vi köper medan de som är under 40 år söker runt och kollar av med sina kompisar och sedan handlar på nätet", säger Eva Lilja.

Foto: Jesper Hammarlund
Lammskinn
Foto: Jesper Hammarlund

Gotlands näringsliv är extremt drabbat av coronapandemin eftersom den slår så hårt mot besöksnäringen. Strax före påsk kom beskedet att Almedalsveckan ställs in och kort därefter kom nästa dråpslag – att även Medeltidsveckan är inställd. 

– Vi har påverkats oerhört mycket. Kunderna försvann i och med corona. Några dagar har vi haft noll kronor i kassan. Vissa dagar kom det inte ens in någon i affären och tittade, säger Eva Lilja som äger och driver Ödins garveri i Visby.  

Företaget tillverkar och säljer kläder och heminredningsprodukter av gotländska lammskinn. De flesta av kunderna är sommarboende eller turister som kommer under sommarhalvåret. Från och med påsken brukar affärerna ta fart och bussresor och konferensresor är stora under april-maj.  

Men så blev det inte i år, konstaterar hon.  

Redan i mars när pandemin slog till på allvar bestämde sig Eva Lilja för att ta tag i sin idé att öppna en nätbutik som komplement till den fysiska butiken. Hon har haft den i tankarna länge men den har hela tiden blivit framskjuten ”eftersom det alltid är en massa andra saker att göra”. Men nu fick hon plötsligt mer tid.  

– I och med coronapandemin blev nätbutiken extra aktuell och vi lade extra krut på det för att få det klart så snabbt som möjligt.  

I påskas öppnade nätbutiken och redan inom ett dygn kom första beställningen. 

– Jag slog ju frivolter! Det kom några beställningar ganska snabbt och de har fortsatt att komma sedan dess även om det inte är några stora volymer än så länge. 

Nätbutiken väger inte upp nedgången i den fysiska butiken men i förlängningen hoppas hon att det ska kunna bli en god del.  

– Det blir en viktig del särskilt nu när folk inte vågar ta sig hit i samma utsträckning som tidigare. Kan den i framtiden stå för 20 procent av omsättningen skulle jag vara jätteglad.  

Något som bidrog till att webbutiken kunde bli verklighet så snabbt är att hon och hennes medarbetare Maria deltar i kompetensutvecklingssatsningen Digitaliseringen i Handeln.  

Näringslivsrådet på Gotland och intresseföreningen Visby Centrum står bakom satsningen som består av ett antal delkurser under ett års tid. Utbildningen är gratis och deltagarna går den på arbetstid. Tidigt i våras ordnades två fysiska träffar och därefter har det varit ett par kurstillfällen via Zoom. Maria som sköter mycket i butiken hanterar även Ödins garveris sociala medier.  

– Vi hoppade på tåget för att äntligen fortbilda oss och få en ökad förståelse för hur man kan jobba med det digitala. Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker idag. Man måste försöka att hänga med i utvecklingen.  

Kunder tänker annorlunda i dag än för bara några år sedan och på utbildningen får de lära sig hur kunder söker när de har kommit på att de vill köpa något och vad de vill veta. 

– Alla tänker olika och köpbeteendet skiljer mycket mellan generationerna. I min ålder vill vi gärna känna och klämma på det vi köper medan de som är under 40 år söker runt och kollar av med sina kompisar och sedan handlar på nätet. Den digitala handeln har verkligen ändrat mycket.  

Att ta bilder, lägga upp produkter i webbutiken och att få sajten sökbar på olika sätt tar en hel del tid. Det är ett konstant jobb, påpekar hon.  

– På ett sätt är det bra att vi har kunnat frigöra mer tid för att ställa om till digitalt. Den här våren har jag kunnat lägga tid på det i stället för att ägna mig åt kunder.  

För en butik som Ödins garveri är det en stor fördel att kunna erbjuda webbhandel, konstaterar hon. Många av kunderna bor långt bort och vill sitta hemma i lugn och ro och handla. 

När Eva Lilja tycker att sökbarheten är tillräckligt bra och nätbutiken är välfylld är nästa steg att översätta den och lansera en engelsk version.  

– Vi har en del kunder från Tyskland och Holland men också från Kanada och USA:s norra stater. Det vill ju till att det är lite kallt för att de ska vilja ha våra produkter.  

Vad hoppas du på framåt?  

– Att vi ska överleva. Den här firman har funnits sedan 1852 men en sådan här kraftig nedgång och chock har vi aldrig varit med om. Och vi är inte ensamma här på Gotland om att undra om vi ska överleva.  

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.