LogoLogo
LogoLogo
NYHET22 november 2016

Allt är inte förutsägbart

"Man ska inte behöva lära sig allt på nytt", säger August Liljeqvist, sakkunnig Näringslivets Regelnämnd, NNR. Det han syftar på är de stora skillnaderna mellan hur kommunerna tillämpar regler och avgifter. Men också vilken service och rådgivning som ges.

Håkan Andersson, Nina Östensson, Håkan Anderberg och August Liljeqvist.
August Liljeqvist

Näringslivets Regelnämnd har gjort granskningar i alla landets kommuner och där sex områden av särskild vikt för företagen kartlagts. Det är tjänstemän i kommunerna som svarat på enkäter och det har resulterat i sex rapporter om regeltillämpning vilka handlar om företagslotsar, upphandling, serveringstillstånd, bygglov, miljöfarlig verksamhet och livsmedelskontroll.

Ansatsen hos kommunerna är för det mesta god, påpekar August Liljeqvist, sakkunnig, Näringslivets Regelnämnd, NNR, vid sitt besök i Blekinge. Exempelvis är det en majoritet av kommunerna som har inrättat en företagslots som ska hjälpa företagen att hitta rätt när det kommer till tillstånd och andra regelverk. Hur den fungerar varierar dock, i Blekinge är det endast i tre kommuner som företagslotsarna har mandat att ge en någon högre grad av service till företagen.

– Att många kommuner har inrättat företagslotsar visar att man vill väl och har en ansats att förbättra klimatet för de lokala företagarna. Med dagens teknik skulle kommunerna även kunna erbjuda möjligheten att följa sina ärenden på nätet, säger August Liljeqvist.

I Blekinge är det ingen kommun som erbjuder detta idag. Orsaken till det är investeringskostnaden för de datorsystem etc.som krävs, menar Håkan Andersson, näringslivschef i Sölvesborg.

Håkan Andersson, Nina Östensson, Håkan Anderberg och August Liljeqvist.
Håkan Andersson.

– Vi skulle gärna erbjuda det och vi har diskuterat hur det skulle kunna lösas. Men det blir resurskrävande om varje kommun ska utveckla sina egna lösningar, säger Håkan Andersson.

En idé som kom fram vid mötet i Blekinge var att SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) borde ta taktpinnen och se till att en gemensam lösning för alla kommuner blev verklighet.

Offentlig upphandling är ett område där det finns enorm potential till utveckling och förbättring.

– Det är den faktor i vår egen undersökning där företagen ger det sämsta betyget av alla. Det brister i allt från orimliga krav i förfrågningsunderlagen till brister i uppföljningen. Och NNR:s undersökning bekräftar att det finns en förbättringspotential, säger Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv.

I Blekinge har tre kommuner ibland dialog med företagen inför upprättandet av ett förfrågningsunderlag. Det är bara Karlshamns kommun som oftast har det.

– Det är företagen som är experterna på sin vara eller tjänst och det är de som kan förklara vilka villkor som inte behövs, säger Nina Östensson, upphandlare i Karlshamns kommun.

När det gäller uppföljning av ställda krav under leveransperioden så är det Karlshamn, Sölvesborg och Olofström som gör det ibland och Ronneby gör det alltid. Karlskrona har inte svarat på denna fråga. Varför följer man inte upp?

– Svaret är ofta att man inte hinner för att man inte har tillräckliga resurser, säger August Liljeqvist.

– Ofta är det så att avtal med leverantörer skrivs av upphandlingsenheten och inköpen sker sedan ute i verksamheterna. Och det har inte funnits ett enkelt system för att stämma av avtalspris med inköpspris. Sedan en tid så lägger vi in avtalspris i ekonomisystemet och man kan enkelt jämföra med inköpspriset, säger Håkan Anderberg, upphandlingschef Karlshamns kommun.

I de flertalet kommuner utgör inköpen en stor del av en kommuns budget. Som exempel så är det i Karlshamn ca 1/3 enligt Håkan Anderberg.

– Med tanke på att en stor del av en kommuns budget upphandlas så bör man ställa sig frågan om prioriteringen av resurser är rätt i en kommun. Minskade inköpskostnader på verkar ju nedersta raden i resultatet direkt. Så kommunerna bör kanske se över vilken prioritering och vilka resurser som läggs på upphandlingsenheterna, säger Carina Centrén.

NNR:s rapporter visar att det är skillnad i såväl handläggningstider som avgifter mellan kommunerna i Blekinge. Ett enkelt bygglovsärende kan ta allt från en vecka att hantera i Olofström till åtta veckor i Ronneby. När det gäller tillståndsprövningen av ett serveringstillstånd tar det ungefär lika lång tid i alla kommunerna – fyra till fem veckor – men avgiften för serveringstillstånden varierar mellan 4 500 kr i Sölvesborg och 9 500 kr i Karlskrona.

– Avgifterna för livsmedelskontroller i Sverige är allt från 2 570 kr till 28 224 kr, skillnader vilka är svårmotiverade och det finns all anledning för kommunerna att titta på hur avgifterna kan skilja sig så mycket. Avgifterna ska motsvara arbetsinsatsen och det är svårt att se att de verkligen gör det, säger August Liljeqvist.

Många kommuner sätter också upp garantitider för olika tillståndsprövningar, men ofta överstiger de med råge de genomsnittliga handläggningstiderna och blir därför meningslösa både för företagare och för kommunen.

Claes Sandvig och August Liljeqvist
Claes Sandvig, Visita och August Liljeqvist, NNR.

– Fler kommuner borde tillämpa Rättviksmodellen. Enligt den modellen så betalar företagen inte för en tillsyn som inte blir utförd utan man betalar först när tillsynen gjorts och då för den tid den tog, säger Claes Sandvig, Visita.

– Vi har tagit fram en rad rekommendationer som förhoppningsvis ska göra det mer enhetligt och kostnadseffektivt för företagen liksom mer förutsägbart. Regelförbättring, minskade kostnader till följd av regler och kortade handläggningstider framhålls av regeringen som viktigt för tillväxten och då bör detta arbete ske även på den kommunala nivån där många företag möter regelverken, avslutar August Liljeqvist.

regler
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist