LogoLogo
LogoLogo
Nyhet13 oktober 2017

Företagsklimatet – en fråga om attityd

Även om attityden gentemot företag och företagande har förbättrats på många håll finns det fortfarande mycket kvar att göra. Det visade inte minst diskussionerna i samband med Ronneby Näringslivsråds sammanträde.

Ronneby näringslivsråd
Foto: Krisztina Andersson

Vid senaste sammanträdet i Ronneby Näringslivsråd tog diskussionerna avstamp i Svenskt Näringslivs senaste ranking kring företagsklimatet där en av punkterna på dagordningen handlade just om hur företagsklimatet kan förbättras.

Sofia Loell och Amani El-Ali Mazloum
Sofia Loell, Ronneby Handelsförening, och Amani El-Ali Mazloum, ledamot i fullmäktige, vill se ökat samarbete mellan näringsliv och det offentliga.
Foto: Krisztina Andersson

Ronneby kommun är en av de kommuner som ligger förhållandevis väl till i placering. Även om Ronneby behåller sin ställning som Blekinges bästa kommun när det gäller företagsklimatet, trots fallande placeringar, så gäller att det att fortsätta vara på tå och utveckla näringslivsarbetet ytterligare.

Utifrån det senaste resultatet i rankingen diskuterade Ronneby Näringslivsråd djupare inom vissa av områdena där kommunen fått sämre betyg av företagen. Hur kan det förbättras, finns det någon plan och strategi för näringslivsfrågorna och är den internt förankrad i den kommunala organisationen?

Torbjörn Lind
Torbjörn Lind, näringslivschef i Ronneby.
Foto: Krisztina Andersson

– Vi har en plan och en strategi med tydliga mål och prioriterade områden. Attityden är en tung faktor och här är attitydundersökningar viktiga instrument för att nå vårt mål, att ligga topp 50, sa Torbjörn Lind, näringslivschef i Ronneby.

Andra prioriterade områden i Ronnebys näringslivsplan handlar om att få en tydlig överblick över hur många nya företag och nya arbetstillfällen som skapas.

Ronneby näringslivsråd
Ronny Johannesson, Ronneby Industrigrupp.
Foto: Krisztina Andersson

Ronny Johannesson, ordförande i Ronneby Industrigrupp, höll med om att attityden gentemot företagande och kring företagsfrågorna behöver vässas. Ett steg är till exempel att kommunicera att det finns ett näringslivsråd.

– Många företag vet inte om att det finns och då är det en verklig utmaning att kommunicera ut målen till näringslivet. Målen måste tas i samverkan med näringslivet.

Tania Sarmiento
Tania Sarmiento, Arbetsförmedlingen
Foto: Krisztina Andersson

Tania Sarmiento, företagsrådgivare på Arbetsförmedlingen, lyfte vikten av att jobba gemensamt.

– Bilda fokusgrupper från skola, näringsliv, föreningar och organisationer. Vi måste hitta metoder för att jobba långsiktigt och arbeta utifrån en vision.

En annan fråga som diskuterades var hur den offentliga upphandlingen fungerar. Som förfrågningsunderlagen nu är utformade har de små aktörerna inte en chans att komma in med anbud.

Peter Borenberg
Peter Borenberg, Ronneby Företagsgrupp
Foto: Krisztina Andersson

– Dela upp upphandlingen i mindre delar så att även små företag kan vara med och lämna anbud. Vi pratar om förmöten inför upphandlingar där företagen bjuds in, men varför ser vi inget resultat, sa Peter Borenberg, Ronneby Företagsgrupp, och efterlyste mer kreativitet i hur förfrågningsunderlagen utformas.

Kenneth Michaelsson, 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen, tog med sig synpunkterna men kontrade med att ställa en motfråga.

Kenneth Michaelsson
Kenneth Michaelsson, 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen.
Foto: Krisztina Andersson

– Vi kan göra mycket mer vad gäller upphandlingar men jag skulle vilja diskutera företagens samhällsansvar, var finns det? Det känns inte som vi har företagen med oss i de övergripande samhällsfrågorna när det gäller miljöbiten. Hur kan vi jobba med detta?

Ronny Johannesson tog emot passningen och levererade snabbt svar.

– Ta fram fem företag så lovar jag att ta med mig dessa i det fortsatta arbetet.

Krisztina Andersson

Några av Näringslivsrådet förslag till företagsförbättrande åtgärder:

  • Ta fram strategier för att påverka allmänhetens attityder
  • Jobba med kompetensutveckling och matchning
  • Kommunicera ut vilka ärenden som lyfts på näringslivsrådet och berätta när de är. Bättre kontakt med företagen, hur får jag upp mina ärenden på bordet? Vem finns denna grupp till för?
  • Uppdatera hemsidan med tydlig information om var man hittar lediga lokaler och mark
  • Marknadsför företagslotsen och vilken funktion den har
  • Bygglovsinformation under ärendets gång, inlogg till ”mina ärenden” så att man kan följa ärendet, ärendet online
  • Bättre formulerade kravspecar vid upphandling så fler kan vara med och lämna anbud
  • Bryta ”bruksandan”
  • Möten och sammankomster mer på företagens villkor, kvällstid
  • Tydliga och väl förankrade mål
  • Ett telefonnummer till en ”prelots” som blir en del av varumärket ”Business Ronneby”
  • Viktigt med att ge snabba svar, till exempel vid tillstånd
  • Samverkan kommun och företag runt kompetensutbildning
Företagsklimat
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist