jj

Jonna Hermansson, Norje Smidesfabrik, och Nils Persson, Teko Tryck, bollade idéer om ett utvecklat företagsklimat.

Länets bästa företagsklimat finns i Sölvesborg 

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Sölvesborg har bäst företagsklimat i Blekinge. Det visar Svenskt Näringslivs senaste undersökningen av hur företagare upplever företagsklimatet i kommunen. Det sammanfattande omdömet om hur företagen upplever det lokala företagsklimatet landar på 3,8 vilket är högre än rikssnittet och de bästa i Blekinge.

I årets undersökning ger företagen något högre betyg på de flesta områden men lägre när det handlar om skolans attityder, tåg- och flygförbindelser, kommunal upphandling och tillgång till relevant kompetens. När det handlar om konkurrensen från kommunala verksamheter så uppger mer än var tredje företag att de upplever att det finns kommunala verksamheter som konkurrerar med privat näringsverksamhet. 

I årets undersökning har även politiker i kommunfullmäktige svarat på samma frågor som företagen och på alla faktorer så ger politikerna ett högre betyg än företagen. Vilket talar för att bristen på samsyn och behov av ökad dialog. 

Vi ser även skillnader i vad företagare respektive politiker anser bör prioriteras för att förbättra företagsklimatet. Företagen lyfter bland annat fram ökad förståelse för företagande hos tjänstemän och politiker, lägre skatter och avgifter samt bättre dialog mellan kommun och företag. På politikernas prioriteringslista finns kompetensförsörjning och fler bostäder, vilka inte företagen har med som topp fem sina prioriteringar.

Företagsklimat och företagsförbättrande åtgärder var temat när företag, politiker och tjänstemän samlades för dialogmöte utifrån resultatet från Svenskt Näringslivs senaste undersökningen.

Vid dialogmötet lyftes synpunkter och idéer bland annat gällande myndighetsutövning, upphandling, avgifter, samverkan och kompetensförsörjning.

Thomas Nilsson, Norje Smidesfabrik, utgick ifrån attitydundersökningen i sitt förslag om att starta referensgrupper i det fortsatta näringslivsarbetet i kommunen.

– I dialogen mellan företagen och kommunledningen skulle man kunna jobba i projektform utifrån olika problemställningar och bilda referensgrupper som kan arbeta vidare med frågorna.

LFK Sölvesborg 3
Foto: Krisztina Andersson

Willy Söderdahl, (V), kommunpolitiker, diskuterar företagsklimat med Thomas Nilsson, Norje Smidesfabrik.

Nils Persson, Teko Tryck, vile se ökat relationsbyggande genom fysiska möten och företagsbesök.

– Det är bra med nyhetsbrev och informationsblad men det är också viktigt att hitta andra sätt för att öka dialogen.

LFK Sölvesborg 2
Foto: Krisztina Andersson

Björn Saeland, CGI Sverige, Nils Persson, Teko Tryck, och Jonna Hermansson, Norje Smidesfabrik, i samtal.

Ted Holgersson, Home By U, tog upp myndighetsutövning och beslut som påverkar företagen.

– Många gånger fattas beslut som rör företagen men där man inte har tänkt igenom hur besluten påverkar näringslivet. Ett beslut kan få förödande konsekvenser för ett litet företag, sa Ted Holgersson, och fick medhåll från Kristina Severin Rajala, Arbetsförmedlingen.

LFK Sölvesborg 7
Foto: Krisztina Andersson

Ted Holgersson, Home By U, vill att kontrollen på oseriösa anbudsgivare skärps.

– Man måste ställa sig frågan, vem är till för vem? Det är något som man verkligen måste jobba med, förståelsen för vad ett beslut kan innebära för våra lokala företag.

LFK Sölvesborg 5
Foto: Krisztina Andersson

Sanna Persson, näringslivsenheten i Sölvesborgs kommun, och Kristina Severin Rajala, Arbetsförmedlingen, lyssnar in samtalen om förbättrat företagsklimat.

Christer Jönsson, Hälleviks Camping, tog exempel från besöksnäringen när det gäller attityd och bemötande.

– I vår näring är det först på senare år som jag upplever att vi har blivit erkända från beslutsfattares sida och att man har insett att besöksnäringen är viktig. Den förståelsen har inte alltid funnits, besöksnäringen har fått kämpa med bromsklossar under utvecklingen.

Upphandling och anbud var andra områden som diskuterades på dialogmötet och där företagen efterlyser en förändring.

– Företag som lämnar in anbud med alldeles för låg timpeng hindrar seriösa företag att över huvud taget ha en chans att vinna en upphandling. Kommunerna måste bli bättre på att se över hur anbuden ser ut och kontrollera orimligt låga anbud, sa Ted Holgersson, Home By U.

Anette Karlsson, upphandlare i Sölvesborgs kommun, mötte synpunkten.

– Det här är ett problem som vi är medvetna om. I Sölvesborgs kommun har vi beslutat att sätta en nivå på en timpeng som bedöms rimlig. Om timpenningen bedöms vara för låg måste anbudsgivaren förklara och motivera varför. Det är just för att förhindra oseriösa aktörer att prisa sig in på marknaden.

LFK Sölvesborg 8
Foto: Krisztina Andersson

Anna Karin Landgren och Anette Karlsson, upphandlare i Sölvesborgs kommun.

Kommuners upphandling får över lag väldigt dåligt betyg av företagen i Sverige när Svenskt Näringsliv mäter det lokala företagsklimatet.Tjänstemän brister många gånger i kunskap och vad som gäller för de kommunala inköpen. Något som får konsekvenser för företagen, menar Nina Andersson, projektledare Svenskt Näringsliv Blekinge

Sölvesborgs kommun köper in varor och tjänster för 400 miljoner kronor varje år. Inköp som överstiger 586 000 kronor, måste annonseras enligt LoU, Lagen om offentlig upphandling. Inköp som understiger detta belopp, så kallade direktupphandlingar, behöver inte annonseras utan styrs med andra regelverk.

För att få en samordning och kontroll över direktupphandlingar har Sölvesborgs kommun infört en digital modul något som även främjar företagen. Vilka upphandlingar inkluderat direktupphandlingar som är aktuella kan företagen enkelt hitta via kommunens hemsida här

– Vi ser att det görs direktupphandlingar ute i förvaltningar och verksamheter. Även om en enda förvaltning inte gör inköp som överstiger beloppet för direktupphandling så blir det ganska stora summor när flera förvaltningar köper in samma varor eller tjänster utan någon samordning. Det är totalen av inköpen man måste titta på. Med den nya direktupphandlingsmodulen kan vi kvalitetssäkra inköpen och skapa bättre möjligheter för företagen att komma in med anbud genom att annonsera ut direktupphandlingar, säger Anna Karin Landgren, upphandlare i Sölvesborgs kommun.

– Kommunen behöver höja kompetensen om vilka riktlinjer man som tjänsteman med inköpsrätt har att förhålla sig till, information borde finnas med i introduktionen vid varje nyanställning, avsluta Anna-Karin Landgren.

Läs mer om företagsklimatet i Sveriges kommuner på www.foretagsklimat.se.

Krisztina Andersson

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Så vill Blekinges kommuner stötta företagen i coronakrisen

CORONA Från såväl nationellt som lokalt håll genomförs nu många åtgärder för att mildra krisen som följer i coronavirusets spår. Om du är intresserad av vad som görs i just din kommun så samlar vi här länkar till de åtgärder som är beslutade runt om i Blekinge.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

Företag och jobb måste räddas

CORONA Läget i näringslivet har försämrats dramatiskt under den senaste veckan i sviterna av corona/covid-19 och framförallt på grund av insatserna för att stoppa dess spridning.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Åtgärder mot coronakrisen på lokal nivå

CORONA Många företag drabbas nu hårt av den rådande coronakrisen. Det behövs kraftfulla och snabba åtgärder för att dämpa fallet. På lokal nivå finns det åtgärder som kommuner, regioner och länsstyrelser kan göra för att mildra effekterna av krisen. Vi har listat ett antal förslag till åtgärder.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Tid för konstruktiv samverkan

LIKVIDITET Svenskt Näringsliv skrev i måndags till regeringen och la fram en rad konstruktiva förslag som behöver komma på plats för att stötta företagen i den rådande kris som är på grund av covid-19.
NYHET Publicerad:

Alla elever borde få möjlighet att driva UF-företag

UNG FÖRETAGSAMHET Skola och näringsliv behöver fler arenor för möten och dialog för att kunna stärka och utveckla samarbetet. Det vittnar inte minst lärare och unga entreprenörer om. Tillfällen som frukostträffar stärker de ungas entreprenörskap.
NYHET Publicerad:

“Sorgligt med myndigheter som missbrukar möjligheterna att skapa företagsnytta”

REGELKRÅNGEL För lantbrukare som vill expandera sin verksamhet är proceduren om att godkännas som tillståndspliktig verksamhet oerhört kostsam och tidskrävande. Många företagare expanderar därför sin verksamhet upp till gränsen för tillståndsplikt. Detta skapar ett tillstånd för företagen som stannar i sin utveckling istället för att expandera. Per Brunberg som driver Björketorps gård utanför Ronneby delar bilden av den långa tillståndsprocessen. 
NYHET Publicerad:

Tobakslagen slår olika

FÖRETAGSKLIMAT Regeltillämpningen av den nya tobakslagen slår olika mot företagen. I vissa kommuner räcker det med att skicka in en blankett med ansökan om att få sälja tobaksvaror men det i andra kommuner krävs olika intyg tillsammans med ansökan.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Filip Wägbo, näringslivschef i Olofström

FÖRETAGSKLIMAT Att göra företagsbesök och lära känna många av Olofströms drivna entreprenörer är något som Olofströms nye vikarierande näringslivschef, Filip Wägbo, ser mycket fram emot i sin nya roll i kommunen. Läs vår korta intervju med honom här.
NYHET Publicerad:

Karlshamn deltar i utvecklingsprogram för att stärka företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Karlshamn är en av ett fåtal utvalda kommuner som under 2020 kommer att delta i Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram. Programmet, vars syfte är att förbättra det lokala företagsklimatet genom att utveckla kommunens arbete kring ledarskap, kommunikation, digitalisering och serviceinriktad myndighetsutövning, startar nu under våren. "Jag hoppas att vi med detta sänder ut tydliga signaler, både internt i organisationen och externt till våra företagare, att vi prioriterar de här frågorna", säger kommunstyrelsens ordförande Per-Ola Mattsson.
NYHET Publicerad:

Näringslivsarbetet måste genomsyra hela organisationen

KRÖNIKA "Det pratas ofta om hur skattekronorna ska fördelas, men fortfarande alldeles för sällan om hur de skapas. Våra företag skapar jobb som generar skatteintäkter till vår gemensamma välfärd. Partifärg borde inte spela någon roll när vi pratar om att Sveriges företag är viktiga, att Sveriges företag förtjänar goda förutsättningar och att Sveriges företag är våra välfärdsskapare." Så skriver Nina Andersson, Svenskt Näringsliv Blekinge, i sin krönika.
NYHET Publicerad:

”Infrastrukturen hänger inte med”

ELFÖRSÖRJNING Kapaciteten i elnäten räcker inte till och kommunerna ligger efter i säkerställandet av elförsörjningen. Det är ett allvarligt problem som påverkar näringslivsutvecklingen negativt och kan skapa bekymmer att uppnå klimatmålen. "För att kunna ladda den nya generationens bilar behöver vi tre gånger så mycket ström jämfört med tidigare", säger vd Anna Lindqvist.
NYHET Publicerad:

Modellen som lyfte Rättvik nu på väg till Blekinge?

RÄTTVIKSMODELLEN Rättviks kommun började arbeta mer rådgivande, de bytte avgiftssystem och fick bättre företagsklimat. Modellen lyfts fram som ett tydligt exempel på hur samverkan mellan näringsliv och kommun främjar näringslivsutvecklingen.
NYHET Publicerad:

Möten som ger näring för unga entreprenörer

UNG FÖRETAGSAMHET Initiativet till näringslivsfrukostar är uppskattade inslag i utvecklingen av Ung Företagsamhet för UF-elever. Frukosttillfällena ger UF-eleverna möjlighet att knyta värdefulla kontakter som inspirerar i deras fortsatta företagsamhet.
NYHET Publicerad:

”Behåll servicen så vi överlever”

FÖRETAGSAMHET Att fördela uppdragen i ett offentligt ramavtal på fler aktörer vinner både företagen och upphandlaren på.
NYHET Publicerad:

”Rättviksmodellen är så mycket mer än bara efterhandsdebitering” 

REGELKRÅNGEL Macken Gulf i Olofström har varit i familjens ägo sedan 1946. Deras fokus ligger på service och tillgänglighet, något som fått kunderna att fortsätta handla på macken. Men tiden de måste lägga på byråkrati och regelkrångel undanhåller verksamheten från utveckling, menar ägare Marcus Axelsson.
NYHET Publicerad:

Karlskronaföretagare: ”Låt företagen bidra”

FÖRETAGSKLIMAT Använd företagens kompetenser i försörjningsutvecklingen och öka kommunernas attraktivitet. Det var ett av budskapen från företagen på dialogmötet om det lokala företagsklimatet i Karlskrona nyligen.