Det ska vara lätt för företagen att göra rätt, man ska kunna förstå upphandlingsunderlag, tillståndsrestriktioner eller kravspecifikationer för att kunna göra de insatser som regelverket kräver.
Företagsklimatet och tillväxtfrämjande myndighetsutövning var temat när företag, politiker och tjänstemän möttes för att diskutera vad som krävs för att det ska bli bättre och enklare att driva företag i Olofström. Med utgångspunkt från resultatet i Svenskt Näringslivs senaste undersökning av det lokala företagsklimatet fördes en fördjupad dialog om nuläget och vad som bör åtgärdas.
Vilka insatser krävs och vilka områden ska prioriteras när det gäller kommunens myndighetsutövning?
Här lyftes Rättviksmodellen fram som en föredömlig metod. Rättvik var först ut med att bland annat införa efterfakturering för kommunal tillsyn, något som efterfrågas i allt fler kommuner. Modellen har framförallt inneburit att man arbetar mera tillväxtfrämjande och med ett fokus på bemötandet från kommunens sida. Nu finns även ett lagförslag om att alla kommuner ska införa obligatorisk efterfakturering från och med januari 2020.
Kopplat till Rättviksmodellen tog Kjell Persson, näringslivschef i Olofströms kommun, upp Olofströms motsvarighet med Medborgarlöfte.
– Medborgarlöfte när det gäller bygglov till exempel innebär att man som företagare ska få svar inom en vecka. Däremot, gäller det bygglov vid vatten, måste länsstyrelsen hantera ansökan i varje enskilt fall och då tar det längre tid, säger Kjell Persson.
Erik Olsson, MAXI Ica Stormarknad, höll inte med.
– Det låter alltid bra med att bygglovet ska vara utfärdat inom en vecka men man måste räkna in överklagandetiden på fyra veckor innan man faktiskt kan göra något. Så det blir aldrig en vecka ändå, det går snabbt upp till 1,5 månad från det att man skickar in sin ansökan till att man kan börja bygga, säger Erik Olsson.
Han hänvisar till attitydundersökningen och menar att frågan om handläggning får ett lägre betyg av honom pga att kommunen inte följer Rättviksmodellen.
– Sedan får vi se i år vad som händer med den nya tillståndsgivningen för tobaksförsäljning. Väljer man att gå på den tuffare modellen i Olofström så kommer det att bli sämre betyg nästa år i företagsklimatet. För där väljer varje kommun själv vilken avgift man vill ta i det nya tobakstillståndet, säger Erik Olsson.
Olofströms kommunchef Irene Robertsson gav direkt information om status i frågan.
– Det är inget som är klart ännu, det ligger ett förslag men inget är bestämt. Den nya lagen börjar gälla från den 1 juli i år och då är det frågan hur mycket skattekollektivet ska ta och hur mycket näringslivet ska ta, säger Irene Robertsson.
Här fanns en tydlig önskan från företagens sida att få svar, särskilt med tanke på de företag som redan uppbär tobakstillstånd och betalar varje år för att upprätthålla tillståndet.
– Det här är något som vi skulle kunna diskutera på en företagsfrukost och informera om vad som ligger bakom taxorna. Det är inte bra om det uppfattas som att avgiften sätts slumpmässigt, säger Irene Robertsson.
Det förslag på inriktning som diskuteras i dagsläget är att taxan för tobakshantering ska vara lika i Karlshamn, Sölvesborg och Olofström eftersom det är samma myndighet som svarar för den kommunala tillsynen i dessa kommuner.
De flesta företag som hanterar tobaksförsäljning är små företag med få anställda och med låga resultat. En kostnadsökning skulle slå hårt för många mindre aktörer, menade Erik Olsson.
I de fortsatta diskussionerna belystes den kommunala tillsynen och hur den fungerar. Lagen om kommunal tillsyn tolkas olika hos tillsynsmyndigheterna, vilket får konsekvenser för företagen.
– I vår bransch upplevs det som att vi har olika regler att förhålla oss till. Det gör att det är svårt att bygga upp en svensk branschstandard om något som är tillåtet i en kommun inte är tillåtet i en annan. Lagen är densamma men tolkningen skiljer sig, säger Erik Olsson.
Erik Olsson föreslår samgående med andra kommuner för att få större enheter och resurser hos tillsynsmyndigheterna för att skapa bättre enhetlighet kring lagtolkningar.
Andra näringslivsfrämjande insatser som diskuterades på dialogmötet var stärkt fokus på entreprenörprogrammen, stärkt samarbete mellan skola och näringsliv även i de lägre årskurserna och proaktivitet från kommunens sida när det handlar om information kring lagförändringar som påverkar företagen.
Kjell Persson, näringslivschef i Olofströms kommun, menade att attitydundersökningen är ett verktyg för att mäta företagsklimatet och kunna göra förbättrande insatser, bland annat när det handlar om kommunikationen och informationen ut till företagen.
– Vi måste bli bättra på att kommunicera vad som händer hos oss på näringslivskontoret och det vi gör från kommunens sida när det handlar om företagsbesök, nätverksträffar och liknande, säger Kjell Persson.