Deltagare mötet
Foto: Krisztina Andersson

Hur kan företagsklimatet stärkas och bli bättre, vilka insatser krävs och vilka områden ska prioriteras? Det var några av de frågor som diskuterades på dialogmötet i Olofström.

Skapa bättre enhetlighet kring lagtolkningar

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Det ska vara lätt för företagen att göra rätt, man ska kunna förstå upphandlingsunderlag, tillståndsrestriktioner eller kravspecifikationer för att kunna göra de insatser som regelverket kräver.

Företagsklimatet och tillväxtfrämjande myndighetsutövning var temat när företag, politiker och tjänstemän möttes för att diskutera vad som krävs för att det ska bli bättre och enklare att driva företag i Olofström. Med utgångspunkt från resultatet i Svenskt Näringslivs senaste undersökning av det lokala företagsklimatet fördes en fördjupad dialog om nuläget och vad som bör åtgärdas.  

Vilka insatser krävs och vilka områden ska prioriteras när det gäller kommunens myndighetsutövning? 

Här lyftes Rättviksmodellen fram som en föredömlig metod. Rättvik var först ut med att bland annat införa efterfakturering för kommunal tillsyn, något som efterfrågas i allt fler kommuner. Modellen har framförallt inneburit att man arbetar mera tillväxtfrämjande och med ett fokus på bemötandet från kommunens sida. Nu finns även ett lagförslag om att alla kommuner ska införa obligatorisk efterfakturering från och med januari 2020.  

Kopplat till Rättviksmodellen tog Kjell Persson, näringslivschef i Olofströms kommun, upp Olofströms motsvarighet med Medborgarlöfte. 

– Medborgarlöfte när det gäller bygglov till exempel innebär att man som företagare ska få svar inom en vecka. Däremot, gäller det bygglov vid vatten, måste länsstyrelsen hantera ansökan i varje enskilt fall och då tar det längre tid, säger Kjell Persson.

Erik Olsson Ica Maxi Olofström

Erik Olsson, MAXI Ica Stormarknad i Olofström.

Foto: Krisztina Andersson

Erik Olsson, MAXI Ica Stormarknad, höll inte med. 

– Det låter alltid bra med att bygglovet ska vara utfärdat inom en vecka men man måste räkna in överklagandetiden på fyra veckor innan man faktiskt kan göra något. Så det blir aldrig en vecka ändå, det går snabbt upp till 1,5 månad från det att man skickar in sin ansökan till att man kan börja bygga, säger Erik Olsson.

Han hänvisar till attitydundersökningen och menar att frågan om handläggning får ett lägre betyg av honom pga att kommunen inte följer Rättviksmodellen.

– Sedan får vi se i år vad som händer med den nya tillståndsgivningen för tobaksförsäljning. Väljer man att gå på den tuffare modellen i Olofström så kommer det att bli sämre betyg nästa år i företagsklimatet. För där väljer varje kommun själv vilken avgift man vill ta i det nya tobakstillståndet, säger Erik Olsson. 

Olofströms kommunchef Irene Robertsson gav direkt information om status i frågan.   

– Det är inget som är klart ännu, det ligger ett förslag men inget är bestämt. Den nya lagen börjar gälla från den 1 juli i år och då är det frågan hur mycket skattekollektivet ska ta och hur mycket näringslivet ska ta, säger Irene Robertsson.  

Kristoffer Persson, Ingela Håkansson och Irene Robertsson
Foto: Krisztina Andersson

Kristoffer Persson, Tre D–Mekaniska, Ingela Håkansson, Techtank och Irene Robertsson, Olofströms kommun, i diskussion om det lokala företagsklimatet.

Här fanns en tydlig önskan från företagens sida att få svar, särskilt med tanke på de företag som redan uppbär tobakstillstånd och betalar varje år för att upprätthålla tillståndet. 

– Det här är något som vi skulle kunna diskutera på en företagsfrukost och informera om vad som ligger bakom taxorna. Det är inte bra om det uppfattas som att avgiften sätts slumpmässigt, säger Irene Robertsson.  

Det förslag på inriktning som diskuteras i dagsläget är att taxan för tobakshantering ska vara lika i Karlshamn, Sölvesborg och Olofström eftersom det är samma myndighet som svarar för den kommunala tillsynen i dessa kommuner.  

De flesta företag som hanterar tobaksförsäljning är små företag med få anställda och med låga resultat. En kostnadsökning skulle slå hårt för många mindre aktörer, menade Erik Olsson. 

I de fortsatta diskussionerna belystes den kommunala tillsynen och hur den fungerar. Lagen om kommunal tillsyn tolkas olika hos tillsynsmyndigheterna, vilket får konsekvenser för företagen. 

– I vår bransch upplevs det som att vi har olika regler att förhålla oss till. Det gör att det är svårt att bygga upp en svensk branschstandard om något som är tillåtet i en kommun inte är tillåtet i en annan. Lagen är densamma men tolkningen skiljer sig, säger Erik Olsson.

Erik Olsson föreslår samgående med andra kommuner för att få större enheter och resurser hos tillsynsmyndigheterna för att skapa bättre enhetlighet kring lagtolkningar.  

Andra näringslivsfrämjande insatser som diskuterades på dialogmötet var stärkt fokus på entreprenörprogrammen, stärkt samarbete mellan skola och näringsliv även i de lägre årskurserna och proaktivitet från kommunens sida när det handlar om information kring lagförändringar som påverkar företagen.  

Kickis cafe
Foto: Krisztina Andersson

Kicki och Patrik Olsson, Kickis Café, tycker att attityden gentemot företagen har blivit bättre.

Kjell Persson, näringslivschef i Olofströms kommun, menade att attitydundersökningen är ett verktyg för att mäta företagsklimatet och kunna göra förbättrande insatser, bland annat när det handlar om kommunikationen och informationen ut till företagen. 

– Vi måste bli bättra på att kommunicera vad som händer hos oss på näringslivskontoret och det vi gör från kommunens sida när det handlar om företagsbesök, nätverksträffar och liknande, säger Kjell Persson.  

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Krafttag behövs mot krisen – även lokalt

CORONA Försäljningen minskar för två av tre företag i Blekinge. Vart tredje bolag planerar att varsla. Det visar en ny undersökning bland Svenskt Näringslivs medlemmar. ”Läget är extremt allvarligt. Många företag som i grunden är livskraftiga har nu stora och akuta problem”, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Så vill Blekinges kommuner stötta företagen i coronakrisen

CORONA Från såväl nationellt som lokalt håll genomförs nu många åtgärder för att mildra krisen som följer i coronavirusets spår. Om du är intresserad av vad som görs i just din kommun så samlar vi här länkar till de åtgärder som är beslutade runt om i Blekinge.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

Företag och jobb måste räddas

CORONA Läget i näringslivet har försämrats dramatiskt under den senaste veckan i sviterna av corona/covid-19 och framförallt på grund av insatserna för att stoppa dess spridning.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Åtgärder mot coronakrisen på lokal nivå

CORONA Många företag drabbas nu hårt av den rådande coronakrisen. Det behövs kraftfulla och snabba åtgärder för att dämpa fallet. På lokal nivå finns det åtgärder som kommuner, regioner och länsstyrelser kan göra för att mildra effekterna av krisen. Vi har listat ett antal förslag till åtgärder.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Tid för konstruktiv samverkan

LIKVIDITET Svenskt Näringsliv skrev i måndags till regeringen och la fram en rad konstruktiva förslag som behöver komma på plats för att stötta företagen i den rådande kris som är på grund av covid-19.
NYHET Publicerad:

Alla elever borde få möjlighet att driva UF-företag

UNG FÖRETAGSAMHET Skola och näringsliv behöver fler arenor för möten och dialog för att kunna stärka och utveckla samarbetet. Det vittnar inte minst lärare och unga entreprenörer om. Tillfällen som frukostträffar stärker de ungas entreprenörskap.
NYHET Publicerad:

“Sorgligt med myndigheter som missbrukar möjligheterna att skapa företagsnytta”

REGELKRÅNGEL För lantbrukare som vill expandera sin verksamhet är proceduren om att godkännas som tillståndspliktig verksamhet oerhört kostsam och tidskrävande. Många företagare expanderar därför sin verksamhet upp till gränsen för tillståndsplikt. Detta skapar ett tillstånd för företagen som stannar i sin utveckling istället för att expandera. Per Brunberg som driver Björketorps gård utanför Ronneby delar bilden av den långa tillståndsprocessen. 
NYHET Publicerad:

Tobakslagen slår olika

FÖRETAGSKLIMAT Regeltillämpningen av den nya tobakslagen slår olika mot företagen. I vissa kommuner räcker det med att skicka in en blankett med ansökan om att få sälja tobaksvaror men det i andra kommuner krävs olika intyg tillsammans med ansökan.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Filip Wägbo, näringslivschef i Olofström

FÖRETAGSKLIMAT Att göra företagsbesök och lära känna många av Olofströms drivna entreprenörer är något som Olofströms nye vikarierande näringslivschef, Filip Wägbo, ser mycket fram emot i sin nya roll i kommunen. Läs vår korta intervju med honom här.
NYHET Publicerad:

Karlshamn deltar i utvecklingsprogram för att stärka företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Karlshamn är en av ett fåtal utvalda kommuner som under 2020 kommer att delta i Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram. Programmet, vars syfte är att förbättra det lokala företagsklimatet genom att utveckla kommunens arbete kring ledarskap, kommunikation, digitalisering och serviceinriktad myndighetsutövning, startar nu under våren. "Jag hoppas att vi med detta sänder ut tydliga signaler, både internt i organisationen och externt till våra företagare, att vi prioriterar de här frågorna", säger kommunstyrelsens ordförande Per-Ola Mattsson.
NYHET Publicerad:

Näringslivsarbetet måste genomsyra hela organisationen

KRÖNIKA "Det pratas ofta om hur skattekronorna ska fördelas, men fortfarande alldeles för sällan om hur de skapas. Våra företag skapar jobb som generar skatteintäkter till vår gemensamma välfärd. Partifärg borde inte spela någon roll när vi pratar om att Sveriges företag är viktiga, att Sveriges företag förtjänar goda förutsättningar och att Sveriges företag är våra välfärdsskapare." Så skriver Nina Andersson, Svenskt Näringsliv Blekinge, i sin krönika.
NYHET Publicerad:

”Infrastrukturen hänger inte med”

ELFÖRSÖRJNING Kapaciteten i elnäten räcker inte till och kommunerna ligger efter i säkerställandet av elförsörjningen. Det är ett allvarligt problem som påverkar näringslivsutvecklingen negativt och kan skapa bekymmer att uppnå klimatmålen. "För att kunna ladda den nya generationens bilar behöver vi tre gånger så mycket ström jämfört med tidigare", säger vd Anna Lindqvist.
NYHET Publicerad:

Modellen som lyfte Rättvik nu på väg till Blekinge?

RÄTTVIKSMODELLEN Rättviks kommun började arbeta mer rådgivande, de bytte avgiftssystem och fick bättre företagsklimat. Modellen lyfts fram som ett tydligt exempel på hur samverkan mellan näringsliv och kommun främjar näringslivsutvecklingen.
NYHET Publicerad:

Möten som ger näring för unga entreprenörer

UNG FÖRETAGSAMHET Initiativet till näringslivsfrukostar är uppskattade inslag i utvecklingen av Ung Företagsamhet för UF-elever. Frukosttillfällena ger UF-eleverna möjlighet att knyta värdefulla kontakter som inspirerar i deras fortsatta företagsamhet.
NYHET Publicerad:

”Behåll servicen så vi överlever”

FÖRETAGSAMHET Att fördela uppdragen i ett offentligt ramavtal på fler aktörer vinner både företagen och upphandlaren på.
NYHET Publicerad:

”Rättviksmodellen är så mycket mer än bara efterhandsdebitering” 

REGELKRÅNGEL Macken Gulf i Olofström har varit i familjens ägo sedan 1946. Deras fokus ligger på service och tillgänglighet, något som fått kunderna att fortsätta handla på macken. Men tiden de måste lägga på byråkrati och regelkrångel undanhåller verksamheten från utveckling, menar ägare Marcus Axelsson.