NYHET3 februari 2020

Brist på lönsamhet en utmaning för logistikbranschen

Frakter och logistik får inte kosta pengar, det ska bara finnas och det ska fungera. Tyvärr är det en bild många har av en bransch som går på knäna för att överleva. ”Fler måste förstå att branschen har stora utmaningar på grund av bristen på lönsamhet”, säger Anna Gåsste som är CFO hos DalaFrakt.

Anna Gåsste, CFO vid DalaFrakt.

E-handeln växer explosionsartat med gratis frakter och fria returer. Virke ska köras billigt från skog till förädling och priser pressas vid upphandlingar av transport- och logistiktjänster. Att det finns företagare bakom varje transport, individer som har krav att förhålla sig till, glöms ofta bort.

På DalaFrakt som ägs av 110 lokala åkerier ser man allvarligt på utvecklingen. En åkeriägare måste betala marknadsmässiga löner till sina chaufförer, följa arbetslagstiftningen och jobba för att implementera miljömässigt bra fordon. Men när sista raden visar rött är det inte lätt att göra rätt.

– Många åkeriägare är själva ute och kör sina fordon och tar inte ut en vettig lön. De har långa arbetsdagar och jobbar obetalt på helgerna med att reparera och underhålla sina maskiner. Det är en arbetsmiljöfråga och en företagsklimatsfråga som inte är bra, säger DalaFrakts Anna Gåsste.

DalaFrakt är ett transport- och logistikföretag i Dalarna vars delägare använder bolaget som ett outsourcingbolag. Det innebär att DalaFrakt tar in affärer och fördelar jobben till sina delägare, med provision på de jobb som dessa utför. Dessutom har DalaFrakt ett antal täkter där de producerar och säljer grus- och sandmaterial, samt ett dotterbolag som utför entreprenadtjänster.

– Med låga marginaler kan vi inte utföra vårt jobb enbart med provisioner utan har behövt klättra på värdekedjan för att skapa bättre marginaler. Vi märker både hos oss och hos våra delägarföretag att man måste vara kreativ för att nå framgång, säger Anna Gåsste.

Alla som idag köper transporttjänster bidrar till att pressa priserna, samtidigt som de har höga krav på miljö och arbetsmiljö. Branschen har inte lyckats prisdifferentiera på miljö, utan miljöhänsyn förväntas vara en hygienfaktor. Och då är det till syvende och sist bara priset som avgör vem som får affären.

– Som kund vill man inte betala för transporter. Jag har själv suttit på andra sidan och vet hur svårt det är när man kommer till sitt miljöbokslut; transporterna är svåra att räkna hem.

Problemet, förklarar Anna Gåsste, är att nödvändiga omställningskostnader lämpas över på transportbranschen, medan kunderna fortsätter att pressa priset.

– Det är en ekvation som inte går ihop och jag hoppas att fler får upp ögonen för de utmaningar vi har, säger Anna Gåsste.

Transport
Skriven avHelena Engberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist