Svenskt Näringsliv logoSvenskt Näringsliv logo
LogoLogo
LogoLogo
NYHET1 november 2021

Krisen blev den nystart Göthes behövde 

Motvilligt började Håkan Östlund på sin pappas företag Göthes Järn 1983. Efter snart 40 år med både mot- och medgångar kan den evige optimisten konstatera att han trots allt blev det han är född till och att grossistföretaget idag står stabilare än någonsin. 

”Sveriges välstånd bygger på det privata företagandet och politikerna borde jobba för att företagen alltid ska gynnas”, säger Håkan Östlund. Foto: Wilma Orr  

När Håkan Östlund var 10 år köpte hans pappa den anrika järnhandeln Göthes Järn AB i Falun. Från den dagen kände Håkan att hans framtid var utstakad.  

– Min pappa kunde vara ganska auktoritär och sträng, och det var tydligt att jag som äldste son skulle skolas in i företaget för att sedan ta över, säger han. 

Men Håkan hade andra drömmar. Han ville bli arkitekt. De drömmarna krossades när betygen inte räckte till för att ta sig in på utbildningen. I stället blev det ekonomistudier, och sedan kometkarriär på revisions- och konsultföretaget Price Waterhouse och jobb i Stockholm. 

När hans far ringde 1983 och sa att ”antingen gör du mig glad och flyttar hem eller så stannar du kvar och blir en tråkig revisor” jobbade Håkan sju dagar i veckan och var aldrig hemma med familjen.  

– Det var framför allt min fru som tyckte att livet som vi levde då inte var hållbart. Så jag tog tjänstledigt och vi flyttade hem till Dalarna, säger han. 

Han trodde att han kom för att jobba med ekonomin på Göthes. Men pappa hade andra planer. En dag gick han bara hem från kontoret och lämnade allt till Håkan. 

– Jag förstod inte då att pappa planerat detta. Så här i efterhand var det ändå det bästa som kunde hända, annars hade jag nog bara grottat ned mig i det ekonomiska. Nu tvingades jag bli det jag insett att jag är född till: att vara säljare och handelsman, säger Håkan. 

Nystart efter kris 

Företaget Göthes startades som en liten järnhandel 1861 när Jean Abraham Göthe började importera smidesvaror från bland annat England och Tyskland. Då var sortimentet begränsat. I dag är Göthes Industribeslag AB en multifabrikantgrossist som marknadsför ett 50-tal varumärken från Asien och Europa och som fokuserar på OEM-marknaden, det vill säga dörr-, fönster- och fasadtillverkare. Utöver Sverige har Göthes marknad i övriga Norden, Baltikum och Polen. 

När Håkan klev in i företaget hade de en ganska spretig portfölj, de var grossister för både byggvaror och järnmaterial, och de ägde även järnhandels- och kastrullföretag och var låssmeder. Den ekonomiska krisen i början av 1990-talet gjorde att de fick ta till drastiska åtgärder för att överleva. 

– Vi tvingades banta och slimma organisationen för att frigöra rörelsekapital. Vi rensade upp kring en frisk kärna i företaget: lås och beslag, och så sålde vi av allt annat. 

Krisen blev en nystart med fullt fokus på grossistverksamheten. 

– Runt år 2000 var vi skuldfria och sedan dess har vi kunnat sköta oss själva utan att behöva lånefinansiera för investeringar. Vi har kunnat göra allt med egna positiva kassaflöden, säger Håkan. 

Rätt i tiden 

Göthes-koncernen består av tre affärsområden: industribeslag, teknik och säkerhet. 2021 kommer de att omsätta cirka 300 miljoner kronor, och företaget har ökat sin e-handel under pandemin med över 40 procent. 3 miljoner kronor har satsats på att utveckla webbutiken, bland annat genom att bygga en ny fotostudio. De hävdar nu att de har en av Nordens bästa e-handel för lås och beslag. 

Varje dag hanteras fem ton lås och beslag på huvudlagret i Falun och Håkan är övertygad att grossistverksamhet är en bransch för framtiden. 

– Det kommer alltid att finnas behov av lås och beslag. Dessutom ligger vi rätt i tiden, som ett klimatsmart och hållbart alternativ. Väljer du att handla av oss får du en leverans i en transport i stället för flera leveranser, säger Håkan. 

Trots att företaget håller på med hårda metaller är det de mjuka värdena Håkan lyfter som företagets hjärta. Det är medarbetarna och det som kallas ”Göthes-andan” som är grunden i företaget. 

– ”Göthes-andan” innebär att vi har en stark vi-känsla och att vi är ett lag. Vi vill vara ett företag där alla känner att de är lika mycket värda och där allas arbete lika viktigt. 

Nästa generation 

Efter nästan 40 år som företagare tycker Håkan att regelverken blivit alltmer komplicerade och det tar onödigt mycket tid att hålla reda på allt. Han menar också att dagens politiska osäkerhet skapar onödig oro för företagen. 

– Sveriges välstånd bygger på det privata företagandet och politikerna borde jobba för att företagen alltid ska gynnas. Att straffbeskatta så att fler lägger sina bolag utomlands och tvingas ägna mycket tid åt skatteplanering tror jag inte är rätt väg att gå. 

Håkan Östlund har hunnit fylla 67 år och även om han fortfarande känner stor entusiasm och brinner för Göthes ser han också att tiden som företagare börjar närma sig sitt slut. Med två söner som jobbar i företaget talar allt för att det blir en ny Östlundare som kommer att ta koncernen in i framtiden. 

– Det är lätt att tro att man är oersättlig, men så är det ju inte. Jag är till exempel ganska analog men ser att företaget behöver utvecklas ännu mer mot det digitala. Mina barn är dessutom mer välutbildade än mig. De har vuxit upp med Göthes och tycker att det är ett företag med många fantastiska medarbetare. När jag tog över var det tuffare och det känns bra att kunna lämna över ett välmående företag. 

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist