NYHET18 februari 2019

Leksand vill fortsätta växa

Leksands kommun har satt upp ett mål om 18000 invånare år 2025. "Det är en rimlig befolkningsmängd om vi ska kunna behålla offentlig service och handel och klara kompetensförsörjningen till företagen", säger kommunalrådet Ulrika Liljeberg (C).

– Vi vill vara en kommun där folk vill bo, där de vill starta företag och där det finns bra skolor, säger Ulrika Liljeberg, kommunalråd i Leksand.
Foto: Eric Bowes

Leksand placerade sig på plats 74 av landets 290 kommuner i Svenskt Näringslivs senaste rakning. Två av de viktigaste frågorna under den kommande mandatperioden är bostadsbyggande och kompetensförsörjning.

– Vi jobbar efter vårt bostadsförsörjningsprogram för att ta fram nya bostadsområden och även områden för företag och industrimark. När det gäller kompetensförsörjningen så märks det inom många branscher, men det största bristyrket just nu är behöriga lärare. Det är en fråga som vi måste lösa för att skapa en attraktiv kommun, dels genom att försöka locka fler behöriga lärare att flytta hit, men kanske också genom att använda de befintliga tjänsterna smartare. Vi kommer att titta på det, säger Ulrika Liljeberg.

Med sina tio år på posten är hon det kommunalråd i Dalarna som suttit längst på sin post. När hon tillträdde 2008 pratade kommunstyrelsen ”bara om pengar”, konstaterar hon.

– Det var under finanskrisen. Nu har pendeln svängt och den fråga som alla pratar om nu är kompetensförsörjning.

För att lösa den frågan har Leksands kommun antagit en vision om 18000 invånare år 2025. Siffran i dag är strax över 15600 och kommunen har växt med ungefär 6000 invånare de senaste åren.

– Förenklat så kan man säga att när två personer går i pension i Leksand så går en ut gymnasiet. Vi behöver fylla på med invånare för att hjälpa företagen med kompetensförsörjningen, men också för att kommunen ska klara sitt personalbehov och för att vi ska kunna behålla handel och service. Vi har en kostym som klarar 18000 invånare och vi tycker att det är ett rimligt mål.

Kommunen har också valt att prioritera tillväxt i befintliga företag framför nyetableringar.

– Om valet står mellan att hjälpa ett befintligt företag eller att få hit ett nytt, då vill vi hjälpa det befintliga företaget i första hand. Många kommuner pratar om att locka nya företag, men vi tror att det är minst lika viktigt att hjälpa de företag som finns att utvecklas. Det är förmodligen enklare att få ett företag som redan finns att nyanställa mellan 15 och 50 personer, än att förmå ett företag i samma storlek att flytta hit.

Under åren som Ulrika Liljeberg har varit kommunalråd har hon sett hur kontakten med företagen förändrats.

– Jag har kontakt med långt fler än för tio år sedan, tack vare sociala medier. Mötena sker ofta digitalt och jag försöker vara tillgänglig och svara så snabbt jag kan. Sedan har jag också upptäckt att de samråd vi hållit med näringslivet en gång i månaden har spelat ut sin roll. Tidigare var det där som det största informationsutbytet skedde, men nu finns i stället ett behov av att träffa företagare i samma bransch, hellre än på samma gata. Därför har vi börjat med branschmöten inom flera branscher.

En annan utmaning är att få den lokala handeln att klara konkurrensen från e-handeln.

– Vi har gjort Leksands centrum mer tillgängligt för att skapa fler mötesplatser. Jag tror att det driver mer handel om det finns till exempel caféer och bio i centrum. Och så ska man kunna ta sig fram med barnvagn och rullstol förstås. Vi har också en dialog med fastighetsägarna om matchning av lokaler utifrån den efterfrågan som finns. Men där handlar det förstås också om att fastighetsägarna måste få verksamheten att gå runt. Vi ser också att stora evenemang driver kundströmmar tillhandeln och där har vi ju bland annat Melodifestivalen och Putte i Parken i år.

För att nå målet på 18000 invånare tror Ulrika Liljeberg att det är viktigt att skapa framtidstro.

– Det måste finnas positiva saker som folk pratar om, om det så är Leksands IF eller Melodifestivalen eller något annat. Vi vill vara en kommun där folk vill bo, där de vill starta företag och där det finns bra skolor. Det kan vara en så enkel sak som att ett skidspår gör att lockar en behörig lärare att vilja flytta hit. Allt hänger ihop och vi jobbar vidare för att stärka vår attraktionskraft.

Företagarkommentar: Sakarias Winberg, Excel Education

Sakarias Winberg, Excel Education

”Kommunpolitikerna bör fortsätta utveckla Leksand med utbyggnation av god infrastruktur lokalt samt satsa på kommunikationer. En väl fungerande infrastruktur som för information, människor, varor och tjänster från lokalplanet ut såväl regionalt, nationellt som internationellt är viktigt för att kunna agera lokalt och samtidigt vara attraktiv på en global marknad.

Det är också av stor betydelse att kommunen fortsätter att investera i det goda samhället där inte minst barn och unga får tillgång till meningsfulla fritidsaktiviteter. Kvalitativ barnomsorg, äldreomsorg och utbildning är faktorer som påverkar även näringslivsklimatet då livet hänger ihop, både arbetsliv och privatliv. Utöver dessa tre områden så är ett förhållningssätt som genomsyras av nyfikenhet och en vilja att nå längre något som främjar all utveckling.”

Leksands mål för mandatperioden:

  • Fortsätta jobba efter visionen om 18000 invånare till 2025
  • Ta fram nya planer för bostäder och företag i enlighet med bostadsförsörjningsprogrammet
  • Locka fler behöriga lärare till kommunen
  • Behålla valfrihet inom förskolan och äldrevården
  • Fortsätta med UF i gymnasieskolan

Läs mer om Leksands näringslivsstrategi

Välkommen till ett dialogmöte om företagsklimatet i Leksands kommun den 24 maj 2019

Skriven avKarin Janson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist