NYHET12 februari 2019

Smedjebacken vill utveckla besöksnäringen

Efter några år på botten i Svenskt Näringslivs ranking har Smedjebackens kommun vänt uppåt i statistiken. För att behålla den positiva utvecklingen vill kommunalrådet Fredrik Rönning (S) satsa på nyetableringar och turism. – Vi vill inte bli jättestora inom besöksnäringen, men det finns potential att växa.

Fredik Rönning, kommunalråd i Smedjebackens kommun
Foto: Martina Huber

För fyra år sedan låg Smedjebacken på sista plats i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Men utvecklingen har vänt och nu har kommunen klättrat upp till plats 162. Företagarna som svarat på enkäten är mer positiva inom en rad områden, bland annat när det gäller kontakten med kommunpolitiker och tjänstemän, kommunens tillämpning av lagar och regler och service till företag. Kommunalrådet Fredrik Rönning (S) tror att placeringen har att göra med utvecklingen i stort.

– Vi jobbar inte mot rankingen över huvud taget, men det är så klart kul om vi går framåt. Jag tror att det beror på att vi har en bra utveckling generellt, företagen har god tillväxt och arbetslösheten sjunker. Det i sin tur tror jag spelar in i hur företagen ser på kommunen.

Enligt rankingen tycker en majoritet av Smedjebackens företagare att lägre skatter och avgifter är en viktig fråga.

– Där vill jag inte prata om skatter, utan om utveckling i stort. Det handlar om att få fler företag till regionen och att driva på besöksnäringen, säger Fredrik Rönning.

Just besöksnäring och turism är en prioriterad fråga för kommunen den närmaste tiden.

– Inom besöksnäringen är vi små i dag och vi vill inte bli jättestora, men det finns potential att växa. Bland annat jobbar vi tillsammans med Högskolan Dalarna och Visit Dalarna för att utveckla friluftsområdet Malingsbo Kloten. Kommunen stöttar många evenemang sommartid och det finns en politisk diskussion om att utveckla sportfältet, säger Fredrik Rönning.

Ett annat fokusområde är etableringar. Kommunen har nyligen köpt in ett markområde som planlagts för företagande och industri. Nästa steg är att presentera marken för företag.

Precis som många andra kommuner har Smedjebacken en framtida utmaning i att hitta arbetskraft. Många företagare har lyft fram frågan i Svenskt Näringslivs enkät, men Fredrik Rönning tycker att kommunen redan gör mycket.

– Vi har teknikcollege och omsorgscollege i närområdet och vi samarbetar med grannkommunerna för att bredda arbetsmarknaden och göra hela regionen attraktiv för inflyttning.

Han påpekar att det inte minst är en viktig fråga för företagen att lyfta.

– En del har börjat ställa om till att det är arbetskraftsbrist nu, något vi inte har haft i Sverige på länge, men långt ifrån alla. Många vill ha multikompetent arbetskraft, när man i stället måste fråga sig vilken arbetskraft man över huvud taget kan få tag i. Företagen kan möta det här genom att till exempel internutbilda personal och jobba med sin attraktionskraft som arbetsgivare. Men jag känner igen problemet från kommunen, vi är en stor arbetsgivare och behöver också fundera på vilken kompetens som är ett måste och vad som är ”bra att ha”. Till exempel när vi efterfrågar körkort inom äldreomsorgen fast bilkörning kanske inte ingår i tjänsten.

Varje vecka gör Fredrik Rönning företagsbesök tillsammans med näringslivskontoret.

– Vi försöker hitta olika modeller för dialog, men min bild är att möten där vi träffar ett företag i taget ger mest effekt. Då hinner vi prata och jag kan få en bra bild av verksamheten. Just nu går det bra för många företag i kommunen, men det är viktigt att vi är rustade för omställning i en lågkonjunktur. Det finns flera exempel på lokala företag som tappat stora ordrar och lyckats hitta nya marknader. Sådant är kul att se, då sätts verkligen entreprenörskapet på prov.

Företagarröst: Johan Högdahl, Ica Nära Bärkehallen

Johan Högdahl, Ica Nära Bärkehallen

”Jag tycker att vi har ett bra företagsklimat i Smedjebacken. Vi har en näringslivsenhet som jobbar aktivt mot företag och ett kommunalråd som förstår hur viktigt det är med en bra mix och mångfald bland företagen i kommunen. Men jag tycker kommunen borde satsa på en kontaktperson som företag kan vända sig till för att få all hjälp de behöver vid kontakter inom kommunens avdelningar. En riktig spindel i nätet som hjälper till med till exempel bygglovsansökningar och tillståndsansökningar. Jag tror det är många enmansföretagare som drar sig för att expandera för att det tar mycket tid med sådana handlingar och för att det är en krånglig byråkrati.”

Mål för mandatperioden:

  • Kommunen ska aktivt arbeta för att bredda näringslivet genom att främja och skapa förutsättningar för tjänsteföretag och besöksnäring.
  • Kommunen ska prioritera att förädla, förtäta och bygga ut befintliga handels- och industriområden, samt planlägga mark för nya typer av verksamheter, bland annat lagring, lager och besöksnäring. Därutöver beakta möjligheterna till utökning av industrimark i anslutning till befintliga områden, företrädesvis i Vilmoren och Söderbärke.
  • Vid planering av framtida industriområden ska närhet till gods- och persontransporter beaktas.
  • Arbetsplatsområden ska anslutas till gemensamt VA och bredband.
  • Vid detaljplanering av industrimark i riksvägsläge ska krav på bebyggelse och restriktioner mot synliga upplag finnas.
  • Kommunen ska arbeta för att tillgodose behovet av kompetensförsörjning och verka för att höja utbildningsnivån.
  • För att bredda arbetsmarknaden och tillgången på arbetskraft ska möjligheterna till in- och utpendling förbättras.

Läs mer om Smedjebackens Näringslivsstrategi (sid 37-40)

Välkommen till ett dialogmöte om företagsklimatet i Smedjebackens kommun den 27 maj 2019

Skriven avKarin Janson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist