Coronakrisen får taxi- och bussföretagens beställningar att störtdyka. De flesta aktörer talar om en ren katastrof. Halverade intäkter är inget ovanligt. För en del är en räddningsplanka att hitta helt nya jobb åt sina medarbetare.
– Vi har tappat intäkter på mellan 50 och 60 procent. Det enda som hittills fungerat ungefär som vanligt är skolkörningarna. Alla andra typer av beställningar har minskat, till och med sjukresorna, konstaterar Peter Jansson, platschef på Gävle Taxi.
Sammanlagt kör 53 bilar för Gävle Taxi. För 30 av dessa har man egna förare.
– Det rör sig om 40 tillsvidareanställda egna förare och cirka 20 extraanställda. Tyvärr, säger Peter Jansson, kommer vi att tvingas till korttidspermitteringar om vi ska klara lönerna.
För att minska kostnaderna har man också valt att ställa av ett antal av sina bilar.
– Vi kommer att göra vårt yttersta för att rida ut stormen, betonar Peter Jansson.
Frågan är om inte Gävle Taxi just nu står inför sina tuffaste utmaningar under företagets 98-åriga historia.
Stefan Alm började som vd på X-läns Taxiservice AB med säte i Hudiksvall så sent som i förra veckan. Det är ett serviceföretag med 20 anställda och med fyra taxibolag som huvudsakliga kunder. Man har inga egna bilar.
– Vi märker av en rejäl nedgång. Det har blivit betydligt färre beställningssamtal. För sjukresor och skolskjutsar verkar det lite stabilare, men det är minskningar också där, säger Stefan Alm.
Omedelbart efter påskhelgen kommer X-läns Taxiservice att korttidspermittera medarbetare.
Något ljus i tunneln har Stefan Alm svårt att se.
– Det går inte att ha någon uppfattning om när det vänder, menar han.
Maria Wallner representerar den fjärde generationen i Wallners Buss i Valbo. Hon är sonsondotter till grundaren Olof Waller och driver företaget tillsammans med sin sambo Mats Henriksson.
– Vi drabbas i allra högsta grad av coronakrisen. Vi lever på beställningstrafik och nu har beställningarna slagit i botten. Det finns inga företag eller idrottsföreningar som behöver våra tjänster. Det står alldeles stilla, säger Maria Wallner.
Av företagets sex bussar är fem avställda.
– Det är bara den minsta bussen som vi har i drift för några lokala turer åt Gävle kommun, berättar Maria Wallner.
Trots det besvärliga läget har hon hopp om att företaget ska lyckas överleva krisen genom att medarbetare lotsats till andra jobb.
– Min sambo kör entreprenadmaskin på heltid. Några anställda har börjat köra sopbil. Det sänker förstås våra kostnader mycket märkbart, säger Maria Wallner.