NYHET27 september 2017

Dialog och sunt förnuft bakom rankinglyftet i Hofors

Företagsklimatet i Hofors blir bättre och bättre. På bara tre år har kommunen avancerat 165 placeringar i Svenskt Näringslivs ranking, från plats 281 bland Sveriges 290 kommuner till 116 i den alldeles färska undersökningen. Hofors är bäst i Gävleborgs län och har aldrig tidigare lyckats så här bra i rankingen.

– En ständig dialog mellan företagare, politiker och tjänstemän är en viktig förklaring till det allt bättre företagsklimatet. Mer av sunt förnuft i kommunens myndighetsutövning är en annan orsak, säger Kjell Johansson.

Han är vd för Entré Hofors, den ekonomiska förening som Hofors valt istället för ett traditionellt näringslivskontor. I styrelsen för Entré Hofors sitter företrädare både för näringslivet och kommunen, men som en markering är det näringslivet som har flest platser.

– Majoriteten för näringslivet har nog mest en mental betydelse som visar att det finns alla möjligheter att påverka politiken och på bästa sätt tillgodose företagens önskemål, förklarar Kjell Johansson.

Många menar att Kjell Johansson personligen spelat en huvudroll i ansträngningarna med att lyfta Hofors i rankingen.

– Naturligtvis vet jag vad det innebär att driva företag efter 28 år som egen företagare. Den hjälplöshet som man ibland kan känna i sina myndighetskontakter har jag egen erfarenhet av, men vi är jättemånga som varit med och gjort jobbet som lett till en rejäl förbättring av det lokala företagsklimatet. Utan detta teamwork hade vi inte kommit så här långt, fastslår Kjell Johansson.

Förankra ny strategi

Det nuvarande näringspolitiska arbetet baseras på en strategi för åren 2015 till 2017. Nu pågår jobbet med att hos politiker, tjänstemän och företagare förankra strategin för perioden fram till 2021.

Parallellt med denna näringspolitiska strategi är en 10-årig framtidsstrategi för Hofors kommun på väg att ta form.

– Också här blir näringslivsfrågorna ett prioriterat område, påpekar Kjell Johansson.

Någonting som han själv sätter högt på agendan är kortare handläggningstider för alla ärenden som kan vara aktuella för företagen liksom en snabb återkoppling och ett bra bemötande i samband med kontakter med kommunens handläggare.

– Vi fortsätter med frukostmöten och lunchmöten för företagare. Kommunalrådet och kommunchefen satsar stort på sina företagsbesök. Allt det här ingår i dialogen, säger Kjell Johansson.

För att bredda företagsbesöken finns det planer på att någon gång under nästa år ordna en politikerdag och bjuda in alla fritidspolitiker till studiebesök på företag i kommunen.

– Vi måste lära oss mer om varandra, betonar Kjell Johansson.

Mycket mer av samsyn

– Vi har fått mycket mer av samsyn när det gäller näringslivsfrågorna i Hofors. Nu verkar också kommunens tjänstemän vara med på tåget. Deras attityd till företagen har blivit mer positiv, säger Tobbe Johansson som sedan 12 år tillbaka driver Tobbe Johansson Reklam & Design AB med Hoforsbladet som kärnan i verksamheten.

Detta annonsblad distribueras varannan vecka till alla hushåll och företag i Hofors och har dessutom många mottagare i grannkommunerna Sandviken och Hedemora. Tobbe Johansson har tidigare under flera år varit engagerad i styrelsen för Företagarna i Hofors, bland annat som ordförande.

Han har gott hopp om att den näringspolitiska medvinden för Hofors håller i sig och att kommunen ska kunna klättra vidare på rankingen.

– Vi är inne i en uppåtgående spiral. Entré Hofors är en betydelsefull aktör i sammanhanget. Kjell Johansson och andra driver angelägna frågor och har en förmåga att lyfta fram det positiva.

Tobbe Johansson tycker att det är en fördel att verka i en liten kommun där alla känner alla eller åtminstone nästan alla.

En naturlig närhet

– Det finns en naturlig närhet mellan företagare och politiker. Den som varit med tillräckligt länge vet vilka personer man ska trycka på för att det ska hända något, konstaterar han.

Men Tobbe Johansson påminner också om de problem som finns i en liten kommun, bland annat med handelns dåliga kundunderlag.

– Stora köpcentra lockar i Gävle, Sandviken, Falun och Borlänge, alltså ganska nära Hofors. Det är tufft för de lokala butikerna att överleva. Vi borde kanske handla mer på hemmaplan. Det gäller också den offentliga upphandlingen. Där har de små lokala företagen ofta svårt att hävda sig, framhåller Tobbe Johansson.

Sören Karlsson

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist