NYHET19 mars 2019

Ockelbo lägger grunden för fortsatt stärkt företagsklimat

Ockelbos företagsklimat går framåt. Kommunen klättrade 30 placeringar i den senaste rankningen och bäst har utvecklingen varit på området ”tjänstemäns attityder till företagande”. Nu vill man fortsätta utveckla dialogen med företagare och jobba vidare med de insatser som påbörjats.

Magnus Jonsson (S), kommunstyrelsens ordförande, känner sig stolt över de arenor och arbetssätt för näringslivsarbetet som kommunen byggt upp, men poängterar samtidigt vikten av uthållighet för att fortsätta den positiva utvecklingen.

Vad har ni för mål för mandatperioden kopplat till företagsklimatet?

– Via kommunfullmäktige och utifrån vår vision 2030 har vi tagit fram sex strategier för att möta framtidens utmaningar. En av dessa sex strategier för kommunens arbete är att förbättra dialogen med företagare. Där har fullmäktige varit mycket tydliga.

Vilka är de viktigaste handlingspunkterna just nu kopplat till företagsklimatet?

– För att lyckas med detta har vi redan påbörjat flera åtgärder. Under 2018 har alla nyckelpersoner i kommunen gått SKLs utbildning ”Förenkla helt enkelt”. Det har varit en väldigt bra utbildning för att förstå varandras olika roller och har på flera sätt varit ett uppvaknande för alla oss förtroendevalda. Det blev tydligt hur många olika myndighetskontakter som en företagare har, oavsett om du är stor eller liten. En annan del som vi påbörjat är att inrätta rollen företagslots på näringslivskontoret. I praktiken innebär det att när ett företag hör av sig till oss så bjuder vi in alla involverade myndigheter till ett startmöte. Det här är en relativt enkel insats men som blivit mycket uppskattat eftersom det är en stor avlastning för det lokala näringslivet. Sedan några år tillbaka gör vi också kontinuerliga företagsbesök en gång i månaden där jag tillsammans med kommunchef och näringslivschef och en skribent besöker de lokala företagen. Det kommer vi att fortsätta med. Vi har också företagsdialogveckan varje år där alla förtroendevalda under en vecka åker ut tillsammans med kommunens tjänstemän och gör 60 företagsbesök. Vi har även inrättat nätverk där vi möter företagen regelbundet där företagen själva driver frågorna och vi finns med och för en kontinuerlig dialog. För två år sedan bildade vi ett näringslivsråd som träffas fyra gånger per år där det lokala näringslivet själva har utsett representanter. För att ha en bra dialog med skolan sitter även skolchefen och enhetschefen för AME-integration med i rådet. Vi har även ett nätverk som behandlar upphandlingar av lokalproducerad mat, där kostchefen sitter med. Genom dessa organiserade nätverk har vi gjort näringslivsfrågorna till en del av kommunens styrning och ledning.

Vilka är de viktigaste prioriteringarna under mandatperioden kopplat till företagsklimatet?

– Vi ska fortsätta de insatser som vi påbörjat. Vi ska också utveckla några av dem. Varje år arrangerar vi till exempel framtidsdagen för skolans årskurs 4-9. Företagen bjuds in för att presentera de olika yrken som finns. Det samarbetet vill vi utöka så att vi får till ett faddersystem där ungdomarna hälsar på företagen. Dessutom vill vi se över vår översiktsplan så att vi kan föra en mer offensiv markpolitik. När företagen knackar på och vill bygga ut kan de inte vänta två år. Vi har byggt upp arenor och arbetssätt för näringslivsarbetet som jag är stolt över, men nu handlar det om att vara uthålliga och hålla i det arbete som vi startat. Den här typen av samarbeten tar lång tid att bygga upp, men går snabbt att rasera. Vi som kommun ska jobba för att vara smörjmedlet som gör det lite enklare för företagen att verka här. Planen och arenan har vi så det gäller bara att jobba på. Klassiskt fotarbete.

Vad kan företagen själva göra om de vill bidra till förbättringen av företagsklimatet?

– Man måste alltid börja med sig själv, oavsett om du är egen företagare, tjänsteman eller förtroendevald. Vill jag förbättra dialogen med det lokala näringslivet måste jag börja med mig själv och ta ansvar för att det är bra processer. Detsamma gäller för företagen. Som företagare har du skyldighet att vara aktiv, närvarande och att höra av dig. Vi finns alltid till hands, så det är bara att ställa frågan. Vi har byggt upp bra arenor för dialog, men får vi inga frågor har vi inget att prata om.

”Kompetensförsörjning och kommunikationer kan förbättras”

Susanne Engström äger och driver webbyrån Ockelbo Webbdesign. Hon menar att det finns flera områden där Ockelbo kommun kan förbättra sig för att stärka företagsklimatet.

Vilka är dina förväntningar på kommunen kopplat till ett förbättrat företagsklimat kommande mandatperiod?

– Jag tycker att det är viktigt att man jobbar mer aktivt för att säkra företagens framtida behov av kompetensförsörjning. Detta genom att till exempel implementera samverkanskonceptet ”Trossen” vilket fungerar utmärkt i exempelvis Gävle. Man har till vårt gemensamma näringslivsråd i år bjudit in representanter både från skolan och AME vilket är positivt och en bra början. Det vi behöver få till är en dialog parterna emellan för att mer konkret diskutera hur vi på bästa sätt ska samverka för ett än bättre företagsklimat i Ockelbo kommun.

– Man behöver också förbättra kommunikationerna, primärt inom kommunen men även till och från kommunen. Har man anställda som inte har bil så kan man till viss mån anpassa sig till de få turer som går, samt använda sig utav skolskjutsar. Men det blir inte alltid bra. Med andra ord är det svårt att anställa rätt kompetenser om de inte har tillgång till bil eller körkort. Under många år har man från turismnäringen ställt frågan till kommunen om att hjälpa till med att ta fram någon form av lösning när det gäller att transportera turister till och mellan de olika turistmålen inom kommunen. Kunde man kombinera den frågan med behovet av bättre kommunikationer inom kommunen så vore det utmärkt.

Skriven avCecilia Klang
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist