NYHET2 maj 2018

Toppbetyg för privata hälsocentraler

Patienterna ger privatdrivna hälsocentraler höga betyg. Tendensen är densamma över hela landet. Av hälsocentralerna i Gävleborg går de sex toppbetygen till sådana som är privatägda. Först på plats sju kommer en hälsocentral som drivs i offentlig regi. Det visar den nationella patientenkäten från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.

Robert Hill, Oxtorgets Hälsocentral

Allra bäst i Gävleborg lyckas Oxtorgets Hälsocentral i Söderhamn.

– Kontinuitet och bra bemötande har gjort att många tycker om oss och ger oss höga betyg, säger Robert Hill, som är verksamhetschef och en av sex delägare i Doktorama AB där Oxtorgets Hälsocentral ingår.

Kontinuiteten ligger i att patienterna i största möjliga utsträckning får träffa samma läkare, samma sköterska eller samma kurator vid varje besök. Dessutom att Oxtorget har funnits länge.

– Företaget startades som en familjeläkarmottagning 1994 och omvandlades sedan till den nuvarande formen när hälsovalet infördes, berättar Robert Hill.

Han pekar också på att Oxtorget ägs och drivs av personer som hela tiden deltar aktivt i det praktiska arbetet som en framgångsfaktor.

Oxtorgets Hälsocentral har idag 17 medarbetare. Antalet listade patienter är ungefär 5 400. Robert Hill räknar inte med att det kommer att bli så värst många fler.

– Vi har resonerat om ett listningsstopp. Det stora problemet är att få tag på personal. Den fortsatta tillväxten kanske istället kommer att ske i Hudiksvall. Det är lättare att rekrytera till en kommun där det finns ett sjukhus, konstaterar Robert Hill.

Ensidiga satsning har lett till försämring

Robert Hill tycker att Region Gävleborg inte ägnat tillräckligt intresse åt primärvården.

– Den ensidiga satsningen på specialistvården har lett till att arbetsvillkoren och rekryteringsförutsättningarna för primärvården kraftigt försämrats de senaste åren. Regionen har räknat upp specialistvårdens ersättning med över 31 procent sedan 2010 medan motsvarande siffra för hälsovalet bara är drygt sju procent, säger Robert Hill.

Eira Hälsocentral i Gävle ligger också högt på topplistan. Den startade 2014 och har i nuläget cirka 6 800 listade patienter.

Andreas Puhlmann, Eira Hälsocentral

– Kontinuiteten är huvudförklaringen till vårt höga betyg, men vad som också spelar in är den höga tillgängligheten och att vi har en bra anda på arbetsplatsen, menar Andreas Puhlmann, verksamhetschef, specialistläkare och en av grundarna till Eira Hälsocentral inom Praktikertjänst.

Som en stor utmaning för verksamheten ser han den stora ökningen av antalet patienter och hur man på bästa sätt ska klara den.

– En annan utmaning är rekryteringen av personal i bristyrken. Jag tänker främst på distriktssköterskor och arbetsterapeuter. Ytterligare ett område är den snedvridna konkurrensen mellan privat och offentligt drivna primärvårdsenheter, där de offentliga gynnas ekonomiskt, betonar Andreas Puhlmann.

Ideologiskt färgad debatt

Diskussionerna om vinster i välfärden berör naturligtvis ett företag som Eira Hälsocentral.

– Debatten är ideologiskt färgad. Jag känner inte igen mig i argumenten om att privat driven vård tummar på kvalitet och arbetsmiljö till förmån för vinstuttag. Patientenkäten visar något helt annat. Förslagen som finns är ett hot för många privata verksamheter i välfärden, inom minst inom sjukvården, poängterar Andreas Puhlmann.

Aleris Hälsocentral Voxnadalen i Alfta finns också med bland dem som placerar sig mycket högt i patientenkäten i Gävleborg. Hälsocentralen startades 2010 och har idag drygt 2 000 listade patienter.

Verksamhetschefen Rakel Sundin menar att ett ständigt patientfokus är en viktig orsak till att så många är så nöjda.

Rakel Sundin, Aleris Hälsocentral

– En annan förklaring är att våra medarbetare håller en hög nivå i sin yrkeskompetens och erbjuder en mycket god tillgänglighet för våra patienter. Det är också viktigt att de närmaste cheferna med ett helhjärtat och engagerat ledarskap ger medarbetarna både frihet och ansvar att skapa det bästa för patienterna. Vi har en välkomnande mottagningsmiljö och ett personligt omhändertagande av varje patient, förklarar Rakel Sundin.

Aleris Hälsocentral Voxnadalen jobbar med en anpassning till en växande patienttillströmning.

– Vi behöver skapa arbetssätt som gör att vi kan ta emot fler patienter på vår lokalmässigt begränsade mottagning, säger Rakel Sundin.

Sören Karlsson

VälfärdVinster i VälfärdenEntreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist