För företag som berörs av kommunal livsmedelskontroll kommer nu glädjande besked. Inom en snar framtid blir efterhandsdebitering av avgifter för livsmedelskontroll obligatoriskt. ”Det är glädjande nyheter. Detta är ett steg på vägen mot att all kommunal debitering sker i efterhand efter genomförd tillsyn”, konstaterar Kristian Ryberg regionchef Svenskt Näringsliv.
För lite mindre än en vecka sedan beslutade regeringen om en ny förordning kring avgifter inom livsmedelskontrollen, där obligatorisk efterhandsdebitering införs.
Detta innebär att de berörda företagen endast behöver betala sin avgift efter det att en kontroll har genomförts. Idag betalar många i början av varje kalenderår, något som blir högst problematiskt i de fall som kontroller aldrig utförs.
Regeringen hoppas att det genom efterhandsdebitering ska bli tydligare för företagen vad de betalar för och att man därmed ska uppleva systemet som mer rättvist. En logik som Kristian Ryberg regionchef Svenskt Näringsliv Halland håller med om.
— Vi har länge drivit på att debitering från offentliga ska ske som i övriga samhället, det vill säga att man tar betalt efter genomförd tjänst och att det då också tydligt framgår vad man betalar för. Detta är ett steg på vägen mot att all kommunal debitering sker i efterhand efter genomförd tillsyn, säger Kristian Ryberg.
Efterhandsdebitering blir obligatorisk tidigast från år 2022. För att kommunerna ska hinna fatta nödvändiga taxebeslut och ställa om sin verksamhet kommer det att vara möjligt att tillämpa nuvarande bestämmelser om årlig avgift till och med december 2023. Läs mer här.