NYHET7 oktober 2016

Seglivad process om näringslivsskylt i Hylte

Under flera år har en reklamskylt utmed riksväg 26 både engagerat och enat kommun och näringsliv i Hylte. För dem är det en viktigt att kunna visa upp att det finns ett stort utbud av lokala företag i Hyltebruk. ”Detta är en fråga som är viktig för alla parter”, säger Mathias Magnuson, Magnusons Herrekipering.

Foto: Per Berglund 2015

Hylte kommun ansökte hos Länsstyrelsen under 2014 om tillstånd för att sätta upp en reklamskylt utmed riksväg 26, Nissastigen. Syftet var att kunna marknadsföra de lokala företagen som finns i Hyltebruk och för att locka till handel för de 2 600 fordon som passerar per dygn.

– För oss i kommunen är det viktigt att visa upp de lokala företagen och visa på allt vi har att erbjuda. Det är många som pendlar till och från kusten, och om fler känner till vårt utbud så tror vi att fler väljer att handla längs med vägen, säger Ronny Löfquist (S), kommunstyrelsens ordförande i Hylte kommun.

Trafikverkets remissvar i början av 2015 avslog dock ansökan. Deras bedömning är att skylten är placerad i en trafikmiljö där föraren uppmärksamhet bör riktas mot vägen och att en reklamskylt skulle distrahera föraren vilket då vore olämpligt. Vidare anser man att reklamskylten inte är acceptabel med alldeles för många logotyper till olika företag, som blir för informativ för trafikanterna.

– Alla de som kör förbi får aldrig chansen att förstå att det finns en levande centrumhandel i Hyltebruk. Vi måste alla bidra – företag och kommun – för att visa upp vad vi faktiskt har och vara stolta över det. Kanske kan finns det bättre sätt att utforma skylten så att det kan förverkligas i framtiden, fortsätter Mathias Magnuson.

En annan anledning till avslaget är placeringen av skylten som anses vara för nära en korsning. Där ska förarna främst ta till sig vägvisningsinformation och anpassa hastigheten. Därför anses skylten äventyra trafiksäkerheten på ett sådant sätt att ett tillstånd inte medges.

– Jag har bjudit in Trafikverket för en dialog om skyltfrågan igen. Min förhoppning är att vi kan hitta en ny och bättre lösning som medför att vi inom en snar framtid kan sätta upp en skylt som är bra både utifrån trafiksäkerhetssynpunkt, och framförallt för våra lokala företagare, avslutar Ronny Löfquist.

Skriven avCharlotte Schéle
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist