NYHET7 november 2019

Strategi ska förbättra företagsklimatet i Laholm

Laholms kommun har med hjälp av Svenskt Näringsliv, Företagarna och Offensiva Laholm tagit fram en strategi för att aktivt arbeta med att förbättra företagsklimatet i kommunen.

Laholm ligger idag på plats 100 på Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i svenska kommuner. De tappade 11 placeringar gentemot 2018 men har nu bestämt sig för att göra ett ordentligt lyft och har lagt fram en 3-årsstrategi för att förbättra företagsklimatet.

Peter Severin Larsson är Näringslivschef i Laholms kommun och beskriver initiativtagandet till strategin som en gemensam process från hela kommunen

— Vi såg att vi tappat i index och placeringar i företagsklimatsrankingen och kommunstyrelsen tog ett beslut på att vi måste lägga större fokus på vårt företagsklimat. Kommunens vision är att vi ska bli fler i kommunen för att skapa en starkare framtid; livskvalité och tillväxt ska förenas för en hållbar utveckling i kommunen. För att nå detta vill ha fler företagsetableringar och fler människor i arbete. En del för att nå detta är att mäta kommunens serviceutövande (tillståndsprocesser) samt myndighetsutövande (inspektioner). Vi har satt upp mätbara mål i form av index från SKLs löpande mätning Insikt och index på tillstånd och tillsyn från Svenskt Näringslivs mätningar, säger Peter Severin Larsson.

Kommunen har tagit fram en lista på sju punkter för att förbättra sitt företagsklimat. Tydligt ledarskap, omvärldsbevakning/benchmarking, processkartläggning, dialog, attityd och service, effektiv förvaltning och kommunikation är huvudrubrikerna, som är fyllda med tydliga tillvägagångssätt för att skapa ett bättre företagsklimat. Man ska arbeta för en närmare och tydligare kontakt mellan företag och kommun och mäta kommunens handläggningstider i ärenden gällande exempelvis bygglov.

Kommunen har också börjat med sambesök vid miljö- och livsmedelskontroller, då såväl inspektör som rådgivare är med som kan hjälpa det kontrollerade företaget att finna entreprenad till sina eventuellt krävda åtgärder, allt för att förenkla för företagen.

— Vi ser över vårt arbete och har funnit en del egna lösningar, men tittar också på hur andra arbetar, exempelvis i Rättvik, Solna och Falkenberg. Rättvik har högst index i tillstånd och tillsyn, vilket är delar vi arbetar hårt med. Personal från Rättvik har varit hos oss i Laholm och utbildat kommunen i sitt arbete. Solna har ett väldigt bra utbildningspaket som vi tagit del av, dels har jag varit uppe hos dem och sett hur det fungerar, dels har vi tagit in en del av de konsulter Solna använt i framtagandet av deras utbildningspaket. Falkenberg är dels intressant ur ett geografiskt perspektiv men också för att se utvecklingen de gjort. För några år sedan var de hos oss i Laholm och nu åker vi till dem. De har framförallt fått ett väl fungerande samarbete mellan politiker, tjänstemän och företag; de har insett att de måste göra saker tillsammans för att utvecklas, menar näringslivschefen.

Det är inte bara näringslivsenheten i Laholm som arbetar för förändring, utan hela kommunen har företagsklimatet som prioriterat ämne.

— Kommunstyrelsen börjar varje sammanträde men kort företagspresentation på ungefär 15 minuter, då företag har möjlighet att berätta om sin verksamhet och politikerna kan ställa frågor.

— Vi från näringslivsenheten är också nu med under planprocesser för att finna attraktiva områden företag skulle kunna vara intresserade av. Ett hotell ger exempelvis inte bara själva hotellet, utan har flera effekter på kommunen. Hotellet lockar anställda som behöver boenden. Med fler unga människor som arbetar på hotellet och fler turister i området kommer det behövas finnas plats för fler caféer och restauranger i kommunen; en verksamhet kommer sällan ensam och det måste man ha planerat för, förklarar Severin Larsson.

På frågan om vad som kommer hända härnäst svarar Peter;

— Vi fortsätter arbetet med att öka förståelsen och tilliten mellan kommunens politiker, tjänstemän och kommunens företagare. En del i detta är att sprida hur vi arbetar till så många anställda som möjligt i kommunen för att göra alla till ”företagslotsar” och platsmarknadsförare.

Text: Mathilda Ohlsson Larsson

Svenskt NäringslivLokalt Företagsklimat
Skriven avKristian Ryberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist