NYHET25 februari 2019

Svenskt Näringslivs granskning av medias rapportering

Frågan om att höja eller sänka skatten är en vanlig debatt inom politiken. Det finns många aspekter att ta hänsyn till när det gäller vår gemensamma välfärd, men det är sällan effektivisering av de skattemedel som redan finns uppmärksammas i dessa sammanhang. ”Vi har därför specialgranskat halländsk media under 2018, och där finns mer att önska för att lyfta denna viktiga samhällsfråga”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.

Under hösten har Elin Wärm haft praktik på Svenskt Näringslivs regionkontor i Halland. Under hennes praktik skrev hon en rapport om hur Hallandsposten och Hallands Nyheter rapporterade om upphandlingar, vinster i välfärden samt statliga och kommunala bidrag under året 2018. Bakgrunden till rapporten grundar sig i den demografiska utvecklingen som indikerar på att skattekraften måste förstärkas. Med ett allt större andel unga och äldre behövs det en god grund att stå på för att klara av finansieringen av den välfärd som krävs.

– För att det ska bli tydligt om vilka utmaningar vi står inför måste media uppmärksamma problemet. En del av det arbetet är att rapportera om uppföljning av upphandlingar. Upphandlingar som inte sker på rätt sätt eller ramavtal som inte följs resulterar till slut i stora summor skattepengar som används på helt fel sätt. Därför måste media ta sitt ansvar och granska kommuner och regioner för att säkerställa att allt fungerar som det ska, säger Elin Wärm.

Resultatet av rapporten visar att Hallandsposten och Hallands Nyheter rapporterar om vilka upphandlingar som görs, men artiklarna är av en förhållandevis konstaterande karaktär. Artiklarna nämner vanligtvis vad projekten kostar, vilka som ska utföra arbetet, vilket typ av arbete det är som ska utföras och varför det är viktigt att arbetet utförs.

– Det finns dock artiklar som är mer reflekterande. I de fallen handlar det ofta om uttalanden från berörda personer, eller personer som har någon annan koppling till projekten. Reflektion över kostnaderna sker alltså till största del på individnivå från personer som är insatta i projekten, fortsätter Elin.

Politiker har en förhållandevis stor inverkan på innehållet som finns i nyhetstidningarna. Innehållet i media består till stor del av vad som pågår i den politiska sfären. I debatterna om att höja eller sänka skatten är det därför rimligt att flytta fokus till att effektivisera skatten. När vi står inför de utmaningar som den demografiska utvecklingen medför, måste vi se till att ta utnyttja de resurser som redan finns.

– Det här är ett problem som kräver flera lösningar, på olika nivåer. Att politiker börjar inse värdet av den här frågan – och våga prata mer om ekonomisk uppföljning och effektivisering – är ett viktigt steg i rätt riktning. Sedan behöver även media ha en mer granskande roll mot offentlig sektor. Framförallt förvaltningar med väldigt stor budget. Så hur offentlig sektor förvaltar våra gemensamma skattepengar bör få större fokus i framtiden. Där har självklart media en väldigt viktig roll att spela, och där finns mycket mer att önska, avslutar Charlotte Schéle.

Text: Elin Wärm

RAPPORT
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist