Svenskt Näringslivs granskning av medias rapportering

NYHET Publicerad

RAPPORT. Frågan om att höja eller sänka skatten är en vanlig debatt inom politiken. Det finns många aspekter att ta hänsyn till när det gäller vår gemensamma välfärd, men det är sällan effektivisering av de skattemedel som redan finns uppmärksammas i dessa sammanhang. ”Vi har därför specialgranskat halländsk media under 2018, och där finns mer att önska för att lyfta denna viktiga samhällsfråga”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.

Elin W, studentmedarbetare.jpg
Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland

Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland

Under hösten har Elin Wärm haft praktik på Svenskt Näringslivs regionkontor i Halland. Under hennes praktik skrev hon en rapport om hur Hallandsposten och Hallands Nyheter rapporterade om upphandlingar, vinster i välfärden samt statliga och kommunala bidrag under året 2018. Bakgrunden till rapporten grundar sig i den demografiska utvecklingen som indikerar på att skattekraften måste förstärkas. Med ett allt större andel unga och äldre behövs det en god grund att stå på för att klara av finansieringen av den välfärd som krävs.

– För att det ska bli tydligt om vilka utmaningar vi står inför måste media uppmärksamma problemet. En del av det arbetet är att rapportera om uppföljning av upphandlingar. Upphandlingar som inte sker på rätt sätt eller ramavtal som inte följs resulterar till slut i stora summor skattepengar som används på helt fel sätt. Därför måste media ta sitt ansvar och granska kommuner och regioner för att säkerställa att allt fungerar som det ska, säger Elin Wärm.

Resultatet av rapporten visar att Hallandsposten och Hallands Nyheter rapporterar om vilka upphandlingar som görs, men artiklarna är av en förhållandevis konstaterande karaktär. Artiklarna nämner vanligtvis vad projekten kostar, vilka som ska utföra arbetet, vilket typ av arbete det är som ska utföras och varför det är viktigt att arbetet utförs.

– Det finns dock artiklar som är mer reflekterande. I de fallen handlar det ofta om uttalanden från berörda personer, eller personer som har någon annan koppling till projekten. Reflektion över kostnaderna sker alltså till största del på individnivå från personer som är insatta i projekten, fortsätter Elin.

Politiker har en förhållandevis stor inverkan på innehållet som finns i nyhetstidningarna. Innehållet i media består till stor del av vad som pågår i den politiska sfären. I debatterna om att höja eller sänka skatten är det därför rimligt att flytta fokus till att effektivisera skatten. När vi står inför de utmaningar som den demografiska utvecklingen medför, måste vi se till att ta utnyttja de resurser som redan finns.

– Det här är ett problem som kräver flera lösningar, på olika nivåer. Att politiker börjar inse värdet av den här frågan – och våga prata mer om ekonomisk uppföljning och effektivisering – är ett viktigt steg i rätt riktning. Sedan behöver även media ha en mer granskande roll mot offentlig sektor. Framförallt förvaltningar med väldigt stor budget. Så hur offentlig sektor förvaltar våra gemensamma skattepengar bör få större fokus i framtiden. Där har självklart media en väldigt viktig roll att spela, och där finns mycket mer att önska, avslutar Charlotte Schéle.

Text: Elin Wärm

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

HallandsHamnar viktig hubb för svensk konkurrenskraft

KONKURRENSKRAFT Sveriges hamnar är oerhört viktiga för utrikeshandeln. Över 90 procent av vår import och export går via en svensk hamn. ”Vi är tillväxtmotorn i regionen och en plats där bil, båt och järnväg möts. Det skapar stora möjligheter för tillväxt och varje fartyg är lastat med arbetstillfällen. För framtiden vill vi minska beroendet av konjunkturen genom att skriva långsiktiga avtal kopplat till investeringar”, säger Björn Alvengrip, VD på HallandsHamnar.
NYHET Publicerad:

Hylte gör sin egen version av Rättviksmodellen

FÖRETAGSKLIMAT Hyltes kommun har gjort omfattande förändringar de senaste fem åren för att öka tillväxten och förbättra det lokala företagsklimatet. ”Vi har förbättrat dialogen, och vi har beslutat om att tillsätta ett tillväxtutskott. Vi kommer även att utreda möjligheterna för att implementera ”Rättviksmodellen”, säger Ronny Löfquist (s), kommunstyrelsens ordförande.
NYHET Publicerad:

Internationell handel stärker företagen i Halland

HANDEL Import och export skapar nya möjligheter för företagare. ”Det skapar fantastiska förutsättningar för att säkra sitt företags framtida värde eftersom man är verksam på flera marknader och därmed har en större kundkrets. Det handlar också om att man vässar sitt sin verksamhet och sina produkter, man blir helt enkelt ett bättre företag”, säger Ellen Källberg, strateg på Region Halland.
NYHET Publicerad:

Nytt reformförslag för svensk skola

RAPPORT Trots en arbetslöshet på 5,9 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Halland. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Därför föreslår Svenskt Näringsliv höjda krav på lärarutbildningarna, en nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Kungsbacka – bäst rustade kommunen för framtiden

FÖRETAGSKLIMAT Kungsbacka är den bäst rustade kommunen inför framtiden, enligt konsultföretaget WSP:s rankning ”Regionernas Kamp”. Rapporten kartlägger hur väl förberedda Sveriges kommuner är för kommande utmaningar, enligt en robusthetsanalys.
NYHET Publicerad:

Ny regionchef på Svenskt Näringsliv i Halland

SVENSKT NÄRINGSLIV. Efter sommaren får Svenskt Näringsliv i Halland en ny regionchef. Efter fyra år i Halland och över 12 år i organisationen lämnar Charlotte Schéle tjänsten för att satsa på sitt eget företag. Kristian Ryberg, nuvarande biträdande regionchef Svenskt Näringsliv Västra Götaland tillträder 1 september.
NYHET Publicerad:

Tack för fint samarbete genom åren – nu är det dags för mig att gå vidare!

KRÖNIKA Efter närmare 13 år i Svenskt Näringsliv har jag valt att säga upp mig för nya spännande utmaningar i eget bolag. Min kollega Kristian Ryberg tar över som regionchef 1 september. Då kommer han fortsätta arbeta för ett bättre företagsklimat för mig – och alla andra företagsamma personer – i Halland.
NYHET Publicerad:

Hallänning - ny vice ordförande i Svenskt Näringsliv

SVENSKT NÄRINGSLIV. Sven-Olof Gudmundsson har arbetat inom motorbranschen i över 40 år, varav 20 år som företagare. Därtill har han länge varit engagerad inom Svenskt Näringsliv och opinionsbildning för företagandets villkor. Nu axlar han rollen som ordförande för SME-kommittén och därmed vice ordförande i Svenskt Näringsliv. ”Det är ett jättehedrande uppdrag”, säger Sven-Olof Gudmundsson, ägare Circle K Sannarp.
NYHET Publicerad:

Så funkar Europaparlamentsvalet 2019

EU Snart är det dags för val, men inte vilket val som helst. Mellan den 23:e och 26:e maj 2019 väljer medborgarna i EU:s 27 medlemsländer sina ledamöter till Europaparlamentet. Valet är ett av de största valen i världen och är av stor betydelse för svenskars vardag. Trots det ser vi en oroande utveckling med ett sjunkande valdeltagande.
NYHET Publicerad:

Enkätsläpp 2019 - Så tycker företagen om företagsklimatet i Halland

FÖRETAGSKLIMAT Rekordmånga kommuner i Sverige får i år ett bra betyg för sitt företagsklimat. Det visar Svenskt Näringslivs nya enkätundersökning med svar från totalt över 30 000 företag. ”Falkenberg är den enda kommunen i Halland som når upp till de betygen”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
NYHET Publicerad:

Näringslivet står högt på agendan i Laholm

FÖRETAGSKLIMAT De senaste åren har Laholms företagsklimat gjort en resa som innefattat både toppar och dalar. ”Vi arbetar för att förbättra företagsklimatet, bland annat genom ett projekt som ska öka förståelsen mellan kommun och företag. Dessutom har vi börjat implementera ”Rättviksmodellen” och vi har kommit en bra bit på väg”, säger Erling Cronqvist (c), kommunstyrelseordförande i Laholm.
NYHET Publicerad:

Anonymt men världsledande säkerhetsföretag – från Halmstad

JOBBSKAPARNA Ett anonymt, men världsledande, företag finns sedan en tid i Halmstad med hela världen som arbetsfält med visionen att rädda liv. ”Säkerhet, utveckling och kvalitet är grunden i vårt företag. Det har varit grunden sedan företaget startades 1938.”, säger Anders Sandell, CEO Holmbergs Safety System.
NYHET Publicerad:

Nyanlända lyfte arbetsmoralen på Bröderna Jansson

INTEGRATION Efter några veckors praktik erbjöd Bröderna Jansson-Nissavarvet två nyanlända svetsare från Syrien anställning. Det är ett lyft för kulturen och arbetsmoralen, enligt vd:n Christin Jansson.
NYHET Publicerad:

700 näringslivsutvecklare till Halland

KRÖNIKA Bra kan bli bäst, men för det krävs ett långsiktigt och metodiskt arbete för att nå dit. Det blev tydligt när jag, tillsammans med Hallands näringslivschefer, besökte Solna Stad som har legat på plats 1 på vår ranking över det lokala företagsklimatet – 11 år i rad.
NYHET Publicerad:

Ökad förståelse ska förbättra Länsstyrelsens myndighetsutövning

LÄNSSTYRELSEN Många företagare i Halland efterfrågar att Länsstyrelsen ska ha en större förståelse för deras verklighet. “Vi vill fortsätta föra en dialog med er, och kom gärna med förslag på hur vi kan göra det. Genom att förstå varandra är alla vinnare”, säger Lena Sommestad, Landshövding i Halland.
NYHET Publicerad:

Halländska företagare inspirerade elever

VÄLFÄRDSSKAPARNA På Kattegattsgymnasiet i Halmstad fick elever på fordonsprogrammet och industriprogrammet ta del av två företagares erfarenheter av hur det är att vara ägare till ett företag. Under föreläsningen berättade Sven-Olof Gudmundsson, ägare av Circle K Sannarp, och Thomas Jansson, ägare av AB BR JANSSON-NISSAVARVET, om deras bästa tips och råd till ungdomar som vill starta ett eget företag.
NYHET Publicerad:

Halmstad: ”Vi siktar mot att bli bäst i Sverige”

FÖRETAGSKLIMAT. I Halmstad är förhoppningarna stora om att göra företagsklimatet ännu bättre. ”Målet vi siktar mot är att bli bäst i Sverige. Svenskt Näringslivs rankning är viktig eftersom den ger en generell bild av företagsklimatet, vilket har påverkan på nyetableringen av företag i kommunen. Om företagen mår bra mår även Halmstad bra", säger Jonas Bergman (m), kommunstyrelsens ordförande i Halmstad.
NYHET Publicerad:

Konjunkturtoppen passerad i Sverige, tillväxten saktar in

KONJUNKTUR Den svenska ekonomin har befunnit sig i högkonjunktur sedan 2016. Toppen är nu nådd och tillväxttakten kommer att sakta in framöver. BNP-tillväxten bedöms sjunka från 2,3 procent i fjol till 1,4 procent i år respektive 1,5 procent 2020. ”Inbromsningen drivs dels av en avmattning i den internationella konjunkturen, dels av svaga bostadsinvesteringar. Det rör sig däremot inte om något dramatiskt fall i tillväxttakten utan snarare en mildare avmattning i konjunkturen”, säger Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
NYHET Publicerad:

Familjeföretaget: ”Viktigt att man förstår våra förutsättningar”

JOBBSKAPARNA På Hallands ”östkust”, vid sjön Bolmen, finns familjeföretaget Tiraholm Fisk. Där finns den viktiga råvaran insjöfisken, ett stenkast från gästen. ”Vi är verkligen allt med hållbar landsbygdsutveckling – matproduktion, turism, arbetstillfällen, lokalt engagemang och ett bidrag till ett levande landskap. Och vi är tacksamma att verka i en liten kommun där vi känner varandra väl”, säger Malin Ekwall, Tiraholms Fisk AB.
NYHET Publicerad:

Kungsbacka gör det enklare för företagen genom att införa ny modell

FÖRETAGSKLIMAT. Företagsklimatet i Kungsbacka fungerar bra idag, men det finns behov av förbättringar. ”Företagen är viktiga för Kungsbacka och vi vill ge bra service till dem. Därför satsar vi stort på att förbättra vår näringslivsservice.”, säger Hans Forsberg (m), kommunstyrelseordförande i Kungsbacka.