NYHET3 oktober 2017

"Företagare inga udda fåglar längre"

Jag har precis firat ”guldklocka” – 25 års företagande. Så många fantastiska år har jag haft tillsammans med andra företagare och kunder. Oj, vad det har varit omtumlande och roligt.

Foto: www.photographyandstories.se

Företagandet började 1992 när jag blev tillfrågad att sälja rådgivning till företagare. Min plan var enkel. Jag skulle tjäna pengar och någon gång äga ett företag med minst tio anställda. Sedan dess har jag i allt väsentligt jobbat med att utveckla företag, affärer och ledare. Jag har haft olika roller som ägare, konsult, styrelseordförande eller ledamot. Jag har varit med i tidiga stadier, i mogna bolag och när det gått riktigt bra och åt pipsvängen.

Har det hänt något på 25 år? Den mest grundläggande förändringen handlar om attityd. Det är mer ”normalt” att vara företagare idag. Vi är inte udda fåglar utan rent av bra för samhället.

Tidigare kunde jag få en del negativa kommentarer om svarta pengar. Till exempel när sönerna var små och skulle på hockey cup, och jag betalade resan. Då fick jag höra att jag som företagare så klart hade mycket pengar i fickan. Sådana påhopp är tack och lov sällsynta nu för tiden. Något som envist dröjer sig kvar är däremot den kluvna inställningen till vinst. Många anser fortfarande att vi skor oss på andras bekostnad och att allt handlar om pengar.

Något som har förbättrats är framväxten av affärsänglar och mer riskvilligt kapital. 2017 tar vi det för givet, men det var obefintligt på 90-talet. Å andra sidan räckte det med att jag var igenkänd på banken. Affärsplaner och budget var inte alltid nödvändigt, men som okänd var det svårt att få en idé finansierad.

Hur har företagandet utvecklats ur ett jämställdhetsperspektiv? På 90-talet var den allmänna bilden att kvinnor startade hantverksföretag, omsatte 100 000 per år och valde företagande för att förverkliga sig själva. Det stämde inte då heller. Ungefär en tredjedel av företagarna var kvinnor, vi fanns i de flesta branscher då, men vi var totalt osynliga.

Andelen kvinnor som är företagare är inte så mycket högre idag, men fler syns och har egna profiler. Fler kvinnor driver större företag, och vi finns i alla branscher. När vi tittar på ägande och inflytande är vi tyvärr inte alls jämställda. Ansvaret för att driva utvecklingen bärs tungt av kvinnor, men fortfarande 2017 kan man göra som man alltid gjort, föreslå en man till styrelsen. Den kvinna som tar tag i situationen får adjektiv kletat på sig. Om jag är bitter? Nej då, vi rör på oss och jag bidrar så gott jag kan.

Hur tror jag att företagandet ser ut 25 år framåt, 2042? Vilken värld kommer mina barn att driva företag i?

Mina förhoppningar är att vi har ett hållbart samhälle som inte är oljeberoende. Jag tror att dubbelt så många är företagare i Sverige jämfört med i dag, hälften är kvinnor. Jag tror att världen är mer jämlik, och att den digitala utvecklingen har skenat iväg ännu mer. Men vad vet jag? Jag har hängt med hittills. Jag har förverkligat mina drömmar och har nya på gång. Och en sak är alldeles säker, det har aldrig varit roligare att vara företagare än nu.

Kerstin Arnemo

Fakta:

Kerstin Arnemo driver företaget Ledningen.com som hjälper företag och ledare som vill förändra, förbättra eller växa. Utöver det har Kerstin flera styrelseuppdrag, bland annat för Jämtkraft, Scandem, Realbridge, Sekab och Landshypotek.

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist