NYHET14 januari 2020

Frösö Park Hotels senaste investering ska föra gästerna samman

MoHo är arbetsnamnet för Frösö Park Hotels nya satsning. Ett tidigare logemente byggs om för att möta behovet hos besöksnäringens snabbast växande kundsegment.

”Framtidens lyx handlar inte om perfekt tillrättalagda sviter, det kommer istället handla om gemenskap och upptäckarglädje”, säger nya vd:n Jacob Dahlberg.

I mitten av augusti lämnade Jacob Dahlberg Stockholm och chefsjobbet på Scandics största hotell för att efterträda Björn Hemmingsson och Anders Wikberg som Frösö Park Hotels nya vd. 100 dagar senare står Dahlberg och hans 60 medarbetare redo att berätta om projektet MoHo som ska öka hotellets kapacitet med 20 procent och samtidigt visa vägen in i framtidens upplevelseturism.

– MoHo ska möta det kundsegment som jag ser som det snabbaste växande, människor som vill få mer pengar över till aktiviteter på resan men som samtidigt vill bo i en fräsch och inspirerande miljö. Ett av de tidigare logementen ska renoveras utifrån det förslag som går vinnande ur en väldigt omfattande arkitekttävling som avslutas den 27 december, ett par av de skisser som har kommit in är så snygga och innovativa att man svimmar, säger Jacob Dahlberg entusiastiskt.

Ny syn på vad som är lyx

Lovorden är både stora och uppbackade av en diger meritlista inom ämnet design och innovation. Närmast kommer nämligen Dahlberg från en chefsposition på den Stockholmsbaserade Scandic-satsningen Downtown Camper som utsågs till Sveriges mest nydanande hotell år 2019.

– Downtown Camper blev utfallet av tre års samarbete mellan psykologer, konceptbyråer, arkitekter och oss på Scandic. Slutsatsen vi drog, och det vi byggde Downtown Camper utifrån, var att en mindre tillrättalagd miljö främjar gemenskap, kreativitet, nyfikenhet och upptäckarglädje. Förr handlade lyx om perfekta sviter och det gör det fortfarande för en mindre minoritet, men det man ser är att lyx för alltfler handlar om generositet, samvaro, inspiration och upplevelser. Den traditionella ultralyxen finns fortfarande men den tappar marknadsandelar.

Lite kaos med kvalitet skapar innovation

Många upplevelseresor, med bland annat vandring i Jämtland, har också bidragit till Dahlbergs teorier kring vad som för människor samman och som skapar upplevelser med bestående minnen.

– MoHo är också ett resultat av att jag har rest väldigt mycket som privatperson, när jag reser bor jag nästan uteslutande på Hostel som ligger i anslutning till bra aktivitetsutbud som surfing eller berg. Jämtlandsfjällens koncept med sovsalar är helt fantastiskt, här möts främlingar och det skapar en gemenskap. Den sammanhållning som skapas i den boendeformen tror jag faktiskt att väldigt få företag lyckas uppnå mellan deras medarbetare i många konferensmiljöer som traditionellt sett är ganska statiska och trista. Lite kaos men med kvalitet skapar innovation på konferensen och gemenskap på upplevelseresan - det är vad vi söker.

Betydande investering

Ekonomiskt handlar MoHo om en betydande investering som ökar bäddutbudet med 20 procent och personalstyrkan med 5 – 10 procent. Den snabba implementeringsfasen av MoHo förklaras med ett bra och smidigt bemötande från kommunen samt att Dahlberg tillträdde sin chefsroll i ett redan välskött företag. Björn Hemmingsson och Anders Wikberg får en rejäl skopa beröm.

– Jag är jätteimponerad av det arbete Björn och Anders har gjort. Nu går vi vidare in i en mognadsfas för att kunna växa in i framtiden. Frösö Park Hotell ska ses som en självständig destination i framtiden. Familjer, träningsgrupper och konferensgäster ska ges tillgång till ett så brett och kvalitativt aktivitetsutbud att hela vistelsen kan förläggas i och runt hotellets miljö, säger Jacob Dahlberg.

Logistiken en nyckelfråga

När Jacob Dahlberg pratar framtidsvisioner så ser han efter 100 dagar som vd och jämtlänning egentligen bara en kritisk faktor som blir viktig att jobba med för att få ut Frösö Park Hotels och hela Jämtlands fulla potential.

– Logistiken, det bör först och främst bli enklare att ta sig till och från Östersund. Bland annat skulle en snabbare motorväg från Trondheim kunna ge enorma resultat för Östersunds besöksnäring. För vår del är också bussförbindelserna in till stan en kärnfråga, vi har sedan 2014 adderat 35 000 gästnätter och 60 årsverken utöver det som då redan fanns i regionens hotellnäring. Vi ska fortsätta investera och har potential att komma upp i 100 000 gästnätter förutsatt att vi inte hindras av logistiska frågor. Bra logistiska lösningar under ständig utveckling blir en nyckelfråga.

Visoner om stadsdel Frösö Park

År 2018 lämnades ett planprogram in innehållandes visioner om att skapa stadsdel Frösö Park. Planprogrammet har arbetats fram utifrån en framtidsbild om 4 000 invånare år 2040. Om projektet blir verklighet ser Jacob Dahlberg positivt på ökad rörelse, han ser att ett naturligare idrotts- och föreningsliv ökar aktivitetsutbudet och att hotellet i ett sådant scenario blir det centrala navet i ett större bostadsområde.

– Det är en naturlig utveckling. Utifrån hur fantastiskt fint området ligger, med utsikt och rekreationsmöjligheter inpå knuten, så är det självklart väldigt underutnyttjat i dagsläget. Ett omfattande bostadsområde skulle ge möjligheter att koppla på hotellets tjänster till ett större sammanhang.

Entreprenörskap
Skriven avMattias Bångman
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist