NYHET30 juni 2017

Krisberedskap en viktig faktor även i små företag

Det händer mycket tragiska olyckor och kriser runt om i världen. Vi matas varje dag med budskap från medierna att det är ekonomisk kris, teknisk kris, politisk kris och det ena med det andra - vilket gör att ordet kris nog är ett av de mest missbrukade orden som används.

På grund av det ständigt pågående informationsflödet och att vi blir mottagare för mängder av negativ information, finns också en tendens att vi ”stänger av” och inte längre registrerar allt som händer. I värsta fall går det så långt att vi slutar reflektera över vår egen verksamhet och vad som kan hända, att det inte finns någon beredskap alls för att klara eventuella svåra situationer som kan tänkas uppstå.

En av de vanligaste invändningarna till att svenska företag inte arbetar aktivt med sin krishantering är att det finns ett resonemang om att ”det händer inte oss” eller att ”det har ju aldrig hänt något”. Enligt en undersökning saknar 7 av 10 svenska företag krisberedskap trots skärpta krav från bland annat Arbetsmiljöverket. Det finns fortfarande ett kunskapsglapp hos svenska företagare och arbetsgivare när det gäller vilka skyldigheter som finns när det gäller säkerhetsarbete, där föreskriften om första hjälpen och krisstöd är en sådan som lätt glöms bort.

Syftet med att arbeta förebyggande mot att olyckor och kriser kan inträffa är att ha en förberedelse, både mental och strategisk, för att klara av att hantera det som sker under så goda förhållanden som möjligt. Det handlar om att värna dels personalen inom verksamheten men också dels om verksamhetens varumärke.

Svenskt Näringsliv har tidigare rapporterat om brottsligheten i Jämtlands län, där hela 44 procent av företagen i länet upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget. Vi kan till stor del stärka säkerheten via diverse säkerhetssystem, larm, övervakningskameror eller vad det nu kan handla om - men det som är så lätt att glömma är att den individ eller den företagare som utsatts för brott också blir utsatt på emotionell nivå.

En bra krisberedskapsplan tar höjd och hänsyn till både det fysiska och det psykiska, hur vi organiserar hjälp och stöd till den som till exempel utsatts för brott, vilka rutiner har vi att följa, hur ser försäkringarna ut och så vidare. Krisen behöver inte ens ha inträffat i den egna verksamheten för att den ska drabba personalen som arbetar inom den - se på händelserna vid attentatet i Stockholm tidigare i år. Det var många människor som normalt sett inte bor och verkar i Stockholm som ändå påverkades av attentatet. När dessa människor sedan kommer tillbaka till sina ordinarie arbeten och tillbaka till hemorten måste arbetsgivaren se till att de får tillgång till det stöd och den hjälp de behöver. Goda rutiner och ett strukturerat arbete med dessa saker gör att personerna snabbt kommer tillbaka till arbete igen.

Många resonerar att både krishantering och arbetsmiljörelaterade insatser endast är en kostnad och att det inte finns någon uppsida för att arbeta med det. Det är snarare tvärt om: studier har visat att verksamheter som aktivt arbetar med sin krisberedskap och sin arbetsmiljö har lägre kostnader för bland annat sjukskrivningar. De har också en kortare återhämtningstid efter att en kris inträffat och får på så sätt lägre produktionsbortfall jämfört med verksamheter som inte har krisberedskap.

Så, bli efterklok på förhand och investera i krisberedskap innan det värsta händer. För det är inte en fråga OM det händer, utan NÄR det händer.

Malin Burman, Kriskonsulterna AB

Arbetsmiljö
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist