Krisberedskap en viktig faktor även i små företag

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Det händer mycket tragiska olyckor och kriser runt om i världen. Vi matas varje dag med budskap från medierna att det är ekonomisk kris, teknisk kris, politisk kris och det ena med det andra - vilket gör att ordet kris nog är ett av de mest missbrukade orden som används.

Malin Burman

Malin Burman, Kriskonsulterna AB

På grund av det ständigt pågående informationsflödet och att vi blir mottagare för mängder av negativ information, finns också en tendens att vi ”stänger av” och inte längre registrerar allt som händer. I värsta fall går det så långt att vi slutar reflektera över vår egen verksamhet och vad som kan hända, att det inte finns någon beredskap alls för att klara eventuella svåra situationer som kan tänkas uppstå.

En av de vanligaste invändningarna till att svenska företag inte arbetar aktivt med sin krishantering är att det finns ett resonemang om att ”det händer inte oss” eller att ”det har ju aldrig hänt något”. Enligt en undersökning saknar 7 av 10 svenska företag krisberedskap trots skärpta krav från bland annat Arbetsmiljöverket. Det finns fortfarande ett kunskapsglapp hos svenska företagare och arbetsgivare när det gäller vilka skyldigheter som finns när det gäller säkerhetsarbete, där föreskriften om första hjälpen och krisstöd är en sådan som lätt glöms bort.

Syftet med att arbeta förebyggande mot att olyckor och kriser kan inträffa är att ha en förberedelse, både mental och strategisk, för att klara av att hantera det som sker under så goda förhållanden som möjligt. Det handlar om att värna dels personalen inom verksamheten men också dels om verksamhetens varumärke.

Svenskt Näringsliv har tidigare rapporterat om brottsligheten i Jämtlands län, där hela 44 procent av företagen i länet upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget. Vi kan till stor del stärka säkerheten via diverse säkerhetssystem, larm, övervakningskameror eller vad det nu kan handla om - men det som är så lätt att glömma är att den individ eller den företagare som utsatts för brott också blir utsatt på emotionell nivå.

En bra krisberedskapsplan tar höjd och hänsyn till både det fysiska och det psykiska, hur vi organiserar hjälp och stöd till den som till exempel utsatts för brott, vilka rutiner har vi att följa, hur ser försäkringarna ut och så vidare. Krisen behöver inte ens ha inträffat i den egna verksamheten för att den ska drabba personalen som arbetar inom den - se på händelserna vid attentatet i Stockholm tidigare i år. Det var många människor som normalt sett inte bor och verkar i Stockholm som ändå påverkades av attentatet. När dessa människor sedan kommer tillbaka till sina ordinarie arbeten och tillbaka till hemorten måste arbetsgivaren se till att de får tillgång till det stöd och den hjälp de behöver. Goda rutiner och ett strukturerat arbete med dessa saker gör att personerna snabbt kommer tillbaka till arbete igen.

Många resonerar att både krishantering och arbetsmiljörelaterade insatser endast är en kostnad och att det inte finns någon uppsida för att arbeta med det. Det är snarare tvärt om: studier har visat att verksamheter som aktivt arbetar med sin krisberedskap och sin arbetsmiljö har lägre kostnader för bland annat sjukskrivningar. De har också en kortare återhämtningstid efter att en kris inträffat och får på så sätt lägre produktionsbortfall jämfört med verksamheter som inte har krisberedskap.

Så, bli efterklok på förhand och investera i krisberedskap innan det värsta händer. För det är inte en fråga OM det händer, utan NÄR det händer.

Malin Burman, Kriskonsulterna AB

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kraftfullt agerande av flera jämtländska kommuner

CORONAKRISEN Coronakrisen har på några få veckor raserat framtidsutsikterna för många företag. Verksamheter som i slutet av februari hade fullt i orderböckerna står idag helt utan jobb.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Alla vinner på bättre upphandlingar

UPPHANDLING Varje år upphandlas varor och tjänster för cirka 700 miljarder kronor i Sverige och totalt annonseras årligen 18 000 upphandlingar. Svenskt Näringsliv bjöd in till ett lunchseminarium med syfte att fortbilda företagare och upphandlare om hur en bra upphandling ska gå till.
NYHET Publicerad:

Jämtländskt skogsföretag har tuff konkurrens från kommun

OSUND KONKURRENS Skellefteå kommuns bolag Solkraft har anmälts till Konkurrensverket för att det säljer ved till underpris. Detta dumpar priserna och bidrar till en osund konkurrens, vilket slår särskilt hårt mot Qvarnsjö Skogstjänster i Jämtland.
NYHET Publicerad:

Många kommuner saknar fortfarande valfrihet

VÄLFÄRD Lagen om valfrihet har nu funnits i över tio år. Denna frihetsreform har gett människor möjligheten att själva påverka sin vård och omsorg och den har gett medarbetare i vården och omsorgen fler arbetsgivare att välja mellan. Detta är värt att fira, men fortfarande finns mycket kvar att göra. I Jämtlands län finns valfrihet i knappt hälften av länets kommuner.
NYHET Publicerad:

Krokom deltar i utvecklingsprogram för att stärka sitt företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Krokom är en av elva kommuner som deltar i Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram under 2020. Fokus ligger på ledarskap, kommunikation, digitalisering och serviceinriktad myndighetsutövning. Målet är att förbättra det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Högre kompetens när Berg och Härjedalen slog ihop verksamheter

SAMORDNINGSVINSTER I början av 2019 beslutade kommunerna Berg och Härjedalen att slå ihop verksamheterna miljö och bygg samt vatten och avfall. Nu är de nya organisationerna på plats och några samordningsvinster är förbättrad kompetensförsörjning, ökad tillgänglighet och effektivitet.
NYHET Publicerad:

Bra glid för Hillebergs nya fjällpulkor

NY PRODUKT Tälttillverkaren Hilleberg ligger bakom Jemtlander – en nyutvecklad kollektion fjällpulkor som lanserades i mitten av december. Trion bakom projektet, Bo Hilleberg, Lennart Mörtsell och Rolf Hilleberg, är nöjda med sin nya pulka.
NYHET Publicerad:

Mattias Holmström ny näringspolitisk rådgivare 

NY PÅ JOBBET Den 1 februari börjar Mattias Holmström som näringspolitisk rådgivare på Svenskt Näringsliv med placering i Sundsvall. Mattias kommer att arbeta i de fem norra regionerna Västernorrland, Dalarna, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten.
NYHET Publicerad:

Länsstyrelsen uppmanar företagare till dialog

FÖRETAGSKLIMAT Långa beslutstider, egna agendor och myndighetsaktivism – det är upplevelser företagare i länet har i sina kontakter med länsstyrelsen, visar en undersökning som Svenskt Näringsliv gjort. "Vi mäter löpande handläggningstiderna för att se var vi har våra svaga punkter och hur vi kan förbättra vårt arbetssätt", säger Susanna Löfgren, länsråd på länsstyrelsen i Jämtland.
NYHET Publicerad:

Växtkraft med ved när familjeföretaget satsar för framtiden

TILLVÄXT Dahlbergs Skogsvård drivs sedan flera år av familjen Dahlberg i Aspås och har hittills främst sysslat med röjning av kraftledningsgator. Nu utökar de verksamheten och investerar i en toppmodern vedfabrik för att producera brasved i stor skala. Och utvecklingsplanerna stannar inte där.
NYHET Publicerad:

Gällöborna gillar sin privata tandvårdsklinik

VÄLFÄRD När regionen beslutade att lägga ner folktandvården i Gällö valde några av medarbetarna att ta över verksamheten. Redan första året vändes underskott till plusresultat och nyligen fick Gällökliniken en utmärkelse för sin fina service. "Våra patienter är våra bästa medarbetare och att de har röstat fram oss betyder jättemycket", säger Lisa Skylare, vd och tandläkare.
NYHET Publicerad:

Frösö Park Hotels senaste investering ska föra gästerna samman

BESÖKSNÄRINGEN MoHo är arbetsnamnet för Frösö Park Hotels nya satsning. Ett tidigare logemente byggs om för att möta behovet hos besöksnäringens snabbast växande kundsegment. ”Framtidens lyx handlar inte om perfekt tillrättalagda sviter, det kommer istället handla om gemenskap och upptäckarglädje”, säger nya vd:n Jacob Dahlberg.
NYHET Publicerad:

Härjedalens kommun erkänner upphandlingsfel

UPPHANDLING Härjedalens kommun ställs inför rätta sedan Konkurrensverket bedömer att kommunen inte har följt regelverket i samband med upphandlingar värda 3,5 miljoner kronor. Kommunens tjänstemän erkänner att man har förhandlat utanför ramavtalet och accepterar följderna av en eventuell dom.
NYHET Publicerad:

Trangia i Trångsviken fortsätter växa

FRAMGÅNGRIKT FÖRETAGANDE November 2019 var en ny rekordmånad för friluftskökstillverkaren i Jämtland och de maskininvesteringar och nyanställningar Trangia gjort under 2019 är fortsatt välinvesterade pengar. Företaget som gjorde sitt första spritkök 1951 är i allra högsta en pågående framgångssaga, såväl i Sverige som Japan, och belönades nyligen med ett regionalt företagarpris.
NYHET Publicerad:

Stefan Ax lärarhjärta bultar för UF

ENTREPRENÖRSKAP Ung Företagsamhet är det perfekta sättet att lära ut företagande, om du frågar Stefan Ax. Han är lärare på Jämtlands Gymnasium Wargentin i Östersund och har peppat många årskullar UF-företagare att förverkliga sina idéer.
NYHET Publicerad:

Bräckes miljöchef vill fortsätta ta betalt i förskott

FÖRETAGSKLIMAT Debitering efter utfört tillsynsarbete. Det är ett förslag som ligger hos Livsmedelsverket. Nyligen fick frågan uppmärksamhet i länet efter att en företagare riktat kritik mot hur Bräcke kommun levererar sin tillsynstjänst. "Vi är tveksamma att tillämpa modellen med efterhandsdebitering", konstaterar miljöchef Tomas Jonsson.
NYHET Publicerad:

Nu kan företagare utmana Bräcke kommun

FÖRETAGSKLIMAT Bräcke kommun inför utmaningsrätt som en del i arbetet för att stimulera företagandet i kommunen. Utmaningsrätt innebär att en entreprenör kan utmana kommunen att bedriva kommunal verksamhet på ett bättre sätt, både utifrån kostnader och kvalitet.