PostNord borde kunna leverera effektivare – inte försämra servicen!

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Vi fick en ny Postförordning 1 januari i år. Det innebär rejäla försämringar av postleveranser, särskilt för företag utanför storstäder. Jag som mångårig företagsledare i norra Sverige upplever detta som skandalöst. Hur kan den svenska regeringen tillåta så olika förutsättningar i olika delar av landet? Var finns den innovationskraft som skulle göra att PostNord kan leverera snabbare och effektivare med mindre resurser – inte försämra servicen?!

Johan Redhe

Johan Redhe

PostNord har haft svårt att leverera resultat. Därför tillsatte regeringen en utredning som skulle ge förslag på åtgärder. Utredningen resulterade i en ny Postförordning som trädde i kraft 2018. Den har lett till rejäla försämringar. Tidigare var kravet att 85 procent av alla förstaklassbrev skulle delas ut senast nästföljande arbetsdag. Numera ska 95 procent av försändelserna delas ut senast efter två arbetsdagar. Resultatet av den nya Postförordningen är alltså sämre servicen i allmänhet – men i praktiken blir det svårast för företag och invånare i Norrland. Vilka brev som ska delas ut snabbast utgår nämligen från postnummer. Och det gynnar INTE företag och invånare norr om Dalälven.

Vi sätts på läktaren

Jag anser att det är väldigt nedlåtande mot alla invånare och företagare i norra Sverige som nu inte har möjlighet att skicka varor på lika villkor som invånare och företagare i övriga landet.

För mitt företag är korta och effektiva ledtider en nyckel till framgång – en väldigt stark och i många fall avgörande USP som nu försvagas rejält genom ett, i mina ögon, lättvindigt och enkelt beslut från regeringens sida genom den nya Postförordningen. Beslutet påverkar en stor del av landet, men föga förvånande inte de mer centrala delarna av landet.  Företagen där får nu en helt egen spelplan medan vi andra sätts på läktaren och ställs inför fullbordat faktum…

Försämringar i smyg

Den här försämringen har redan trätt i kraft lite i smyg. Det är nämligen sedan drygt två år tillbaka väldigt svårt för PostNord att leverera förstaklassbrev över natten. Det räcker med att våra kunder har sina verksamheter lite avsides (strax utanför Stockholm, Göteborg och Malmö) för att leveranserna ofta ska försenas med en dag. Det är en realitet då vi har daglig kontakt med våra kunder som saknar sina brev eller REK. Med nya Postförordningen är min farhåga att det kommer att ta tre dagar för förstaklassbrev att nå fram. 

Gömmer sig bakom miljöfrågan

Det som är PostNords uppdrag, snabba och effektiva transporter av brev och paket, har hamnat i skuggan när regeringen försöker lösa strukturella lönsamhetsproblem genom att försämra servicen. Dessutom gömmer de sig bakom miljöfrågan. Med den nya förordningen säger PostNord att de fått möjlighet att minska på flygtransporterna, vilket är viktigt ur miljösynpunkt.  Men är det verkligen möjligt att gå över till järnväg i den utsträckning att flyget kan ersättas utan att biltransporterna samtidigt ökar? Om biltransporterna ökar torde den miljömässiga vinsten bli betydligt mindre. Jag tror att med bibehållen struktur och storlek på PostNord så krävs det ökade biltransporter för att försörja den centraliserade sorteringen.

Resultatet och åtgärden av utredningen andas uppgivenhet och total avsaknad av innovationskraft. Innovationskraft som kan leda till att PostNord ska kunna leverera snabbare och effektivare med mindre resurser – inte försämra servicen! Nu när e-handeln ökar kraftigt borde i stället frågan vara hur man kan halvera leveranstiderna och samtidigt minska miljöbelastningen!

Johan Redhe, vd Schalins ringar

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Jag ser hur ungdomarna växer”

SOMMARLOVSENTREPRENÖRER Det vanligaste är att gymnasieungdomar sommarjobbar på sommarlovet. Men Krokoms kommun bedriver för sjunde året i rad en verksamhet där ungdomar får möjlighet att testa på att driva ett eget företag under sommarlovet.
NYHET Publicerad:

Krisen tar inte semester

KRÖNIKA "Vi lever i ett län som präglas av företagsamhet, efter sommaren tar vi nya tag och återstartar Sverige", skriver Ola Toftegaard.
NYHET Publicerad:

Osäkra regler ledde till varsel

CORONAKRISEN "Vi kan inte bygga vår verksamhet med tron om att vi har gjort en ekonomisk besparing om det senare inte visar sig vara fallet", säger Krister Blomgren, vd för Engcon.
NYHET Publicerad:

Corona och företagsklimat viktiga uppgifter för ny näringslivschef

FÖRETAGSKLIMAT Åre-andan, den starka drivkraft som finns bland företagarna i Åre kommun, kommer att hjälpa området att komma tillbaka efter corona. Det menar den nya näringslivschefen Johan Bürger Hyllienmark. Nu när det mest akuta arbetet kring corona har lagt sig finns det också andra frågor för nya chefen att ta tag i – förbättringar av det lokala företagsklimatet till exempel.
NYHET Publicerad:

Viktigt att hjälpa hjulen att börja snurra igen

CORONAKRISEN Nyligen genomfördes Svenskt Näringslivs stämma och framtidsmöte, som på grund av rådande omständigheter för första gången skedde digitalt.  Fokus låg på hur Sverige och det svenska näringslivet ska överleva och komma tillbaka efter krisen.Vi har pratat med några företagare som deltog.
NYHET Publicerad:

Corona stoppar nöjescentrets högsäsong

CORONAKRISEN Multi Challenge i Östersund är ett av Sveriges största nöjescenter. Sommarmånaderna med början i maj brukar vara den tid när företaget får intäkter för hela året. Men som en följd av coronakrisen prövas nu hela verksamheten och företagets ekonomichef är kritisk till hur stöden har utformats. 
NYHET Publicerad:

Bergs kommun får bäst sammanfattande omdöme i länet

FÖRETAGSKLIMAT Idag publicerar Svenskt Näringsliv den årliga attitydundersökningen av företagsklimatet i Sveriges kommuner. Den visar att företagarna i Bergs kommun är mest nöjda med företagsklimatet 2020 jämfört med länets övriga kommuner.
NYHET Publicerad:

Seger för brukanderätten

ÄGANDERÄTTEN När staten fattar beslut om att skydda skog blir den obrukbar för ägaren. Sedan 2016 har Skogsstyrelsen stoppat utbetalningar av ersättning för sådan skog, men nu slår alltså mark- och miljööverdomstolen fast att de skogsägare som drabbas ska ersättas ekonomiskt.
NYHET Publicerad:

Jämtländskt industriföretag masstillverkar skyddsvisir

CORONAKRISEN Lindevalls Industri AB i Östersund har under coronakrisen snabbt ställt om sin verksamhet. Nu tillverkar företaget omkring 1 500 skyddsvisir om dagen och efterfrågan är stor.
NYHET Publicerad:

Dramatisk svår situation för jämtländska företag

KONJUNKTUREN Svenskt Näringslivs senaste konjunkturrapport visar att framtiden ser mörk ut när företagen blickar framåt. "Siffrorna för Jämtlands län är ytterst allvarliga. För att vi ska kunna undvika en massarbetslöshet och de oerhörda konsekvenser det skulle innebära för länet är det av yttersta vikt att de åtgärder regeringen föreslagit snabbt kommer på plats", säger Ola Toftegaard, regionchef Svenskt Näringsliv Jämtland.
NYHET Publicerad:

Engelska skolan i startblocket – stort intresse för lärartjänster

FRISKOLA I augusti slår Internationella Engelska Skolan, IES, upp dörrarna i Östersund. Elva klasser drar igång, från förskoleklass till sjuan. Rektor Mika Reunanen är ny i sin roll men säger att kontakterna med Östersunds kommun varit välkomnande – på tvärs med den debatt som ibland förekommit i medierna.
NYHET Publicerad:

Effekterna av coronakrisen allt svårare för företag i Jämtland 

OROVÄCKANDE SIGNALER Corona-krisen påverkar många företag i Jämtland. Bara 14 procent av företagen anser att de har en normal produktionskapacitet. Hela 56 procent av företagen i länet upplever finansierings- och likviditetsproblem.
NYHET Publicerad:

Sandra Lundqvist tar över ratten som ny vd för Taxi Östersund

PÅ NY POST Hon har en bred bakgrund inom affärsutveckling och ledarskap, både i regionala och internationella bolag. I slutet av april tar Sandra Lundqvist över som vd i ett anrikt Östersundsföretag – samtidigt som bolaget skakas av corona och det råder stor osäkerhet om framtiden.
NYHET Publicerad:

Allt tunnare orderbok för Åre Produktion

CORONAKRISEN Åre Produktion är vana vid att ha en fulltecknad orderbok för 6-8 veckor framåt. Nu är den nere på 2-3 veckor och framtiden är oviss till följd av coronakrisen. De åtgärder som hittills vidtagits av regeringen har inte lugnat bolagets vd.
NYHET Publicerad:

TSL redo att stötta vid omställning

OMSTÄLLNING Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Carin Edholm på Trygghetsfonden TSL i Region Norr.
NYHET Publicerad:

Kommunala åtgärder under coronakrisen

Vad kan kommuner göra för att fler företag ska klara sig igenom coronakrisen?
NYHET Publicerad:

Kraftfullt agerande av flera jämtländska kommuner

CORONAKRISEN Coronakrisen har på några få veckor raserat framtidsutsikterna för många företag. Verksamheter som i slutet av februari hade fullt i orderböckerna står idag helt utan jobb.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.