PostNord borde kunna leverera effektivare – inte försämra servicen!

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Vi fick en ny Postförordning 1 januari i år. Det innebär rejäla försämringar av postleveranser, särskilt för företag utanför storstäder. Jag som mångårig företagsledare i norra Sverige upplever detta som skandalöst. Hur kan den svenska regeringen tillåta så olika förutsättningar i olika delar av landet? Var finns den innovationskraft som skulle göra att PostNord kan leverera snabbare och effektivare med mindre resurser – inte försämra servicen?!

Johan Redhe

Johan Redhe

PostNord har haft svårt att leverera resultat. Därför tillsatte regeringen en utredning som skulle ge förslag på åtgärder. Utredningen resulterade i en ny Postförordning som trädde i kraft 2018. Den har lett till rejäla försämringar. Tidigare var kravet att 85 procent av alla förstaklassbrev skulle delas ut senast nästföljande arbetsdag. Numera ska 95 procent av försändelserna delas ut senast efter två arbetsdagar. Resultatet av den nya Postförordningen är alltså sämre servicen i allmänhet – men i praktiken blir det svårast för företag och invånare i Norrland. Vilka brev som ska delas ut snabbast utgår nämligen från postnummer. Och det gynnar INTE företag och invånare norr om Dalälven.

Vi sätts på läktaren

Jag anser att det är väldigt nedlåtande mot alla invånare och företagare i norra Sverige som nu inte har möjlighet att skicka varor på lika villkor som invånare och företagare i övriga landet.

För mitt företag är korta och effektiva ledtider en nyckel till framgång – en väldigt stark och i många fall avgörande USP som nu försvagas rejält genom ett, i mina ögon, lättvindigt och enkelt beslut från regeringens sida genom den nya Postförordningen. Beslutet påverkar en stor del av landet, men föga förvånande inte de mer centrala delarna av landet.  Företagen där får nu en helt egen spelplan medan vi andra sätts på läktaren och ställs inför fullbordat faktum…

Försämringar i smyg

Den här försämringen har redan trätt i kraft lite i smyg. Det är nämligen sedan drygt två år tillbaka väldigt svårt för PostNord att leverera förstaklassbrev över natten. Det räcker med att våra kunder har sina verksamheter lite avsides (strax utanför Stockholm, Göteborg och Malmö) för att leveranserna ofta ska försenas med en dag. Det är en realitet då vi har daglig kontakt med våra kunder som saknar sina brev eller REK. Med nya Postförordningen är min farhåga att det kommer att ta tre dagar för förstaklassbrev att nå fram. 

Gömmer sig bakom miljöfrågan

Det som är PostNords uppdrag, snabba och effektiva transporter av brev och paket, har hamnat i skuggan när regeringen försöker lösa strukturella lönsamhetsproblem genom att försämra servicen. Dessutom gömmer de sig bakom miljöfrågan. Med den nya förordningen säger PostNord att de fått möjlighet att minska på flygtransporterna, vilket är viktigt ur miljösynpunkt.  Men är det verkligen möjligt att gå över till järnväg i den utsträckning att flyget kan ersättas utan att biltransporterna samtidigt ökar? Om biltransporterna ökar torde den miljömässiga vinsten bli betydligt mindre. Jag tror att med bibehållen struktur och storlek på PostNord så krävs det ökade biltransporter för att försörja den centraliserade sorteringen.

Resultatet och åtgärden av utredningen andas uppgivenhet och total avsaknad av innovationskraft. Innovationskraft som kan leda till att PostNord ska kunna leverera snabbare och effektivare med mindre resurser – inte försämra servicen! Nu när e-handeln ökar kraftigt borde i stället frågan vara hur man kan halvera leveranstiderna och samtidigt minska miljöbelastningen!

Johan Redhe, vd Schalins ringar

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kraftfullt agerande av flera jämtländska kommuner

CORONAKRISEN Coronakrisen har på några få veckor raserat framtidsutsikterna för många företag. Verksamheter som i slutet av februari hade fullt i orderböckerna står idag helt utan jobb.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Alla vinner på bättre upphandlingar

UPPHANDLING Varje år upphandlas varor och tjänster för cirka 700 miljarder kronor i Sverige och totalt annonseras årligen 18 000 upphandlingar. Svenskt Näringsliv bjöd in till ett lunchseminarium med syfte att fortbilda företagare och upphandlare om hur en bra upphandling ska gå till.
NYHET Publicerad:

Jämtländskt skogsföretag har tuff konkurrens från kommun

OSUND KONKURRENS Skellefteå kommuns bolag Solkraft har anmälts till Konkurrensverket för att det säljer ved till underpris. Detta dumpar priserna och bidrar till en osund konkurrens, vilket slår särskilt hårt mot Qvarnsjö Skogstjänster i Jämtland.
NYHET Publicerad:

Många kommuner saknar fortfarande valfrihet

VÄLFÄRD Lagen om valfrihet har nu funnits i över tio år. Denna frihetsreform har gett människor möjligheten att själva påverka sin vård och omsorg och den har gett medarbetare i vården och omsorgen fler arbetsgivare att välja mellan. Detta är värt att fira, men fortfarande finns mycket kvar att göra. I Jämtlands län finns valfrihet i knappt hälften av länets kommuner.
NYHET Publicerad:

Krokom deltar i utvecklingsprogram för att stärka sitt företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Krokom är en av elva kommuner som deltar i Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram under 2020. Fokus ligger på ledarskap, kommunikation, digitalisering och serviceinriktad myndighetsutövning. Målet är att förbättra det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Högre kompetens när Berg och Härjedalen slog ihop verksamheter

SAMORDNINGSVINSTER I början av 2019 beslutade kommunerna Berg och Härjedalen att slå ihop verksamheterna miljö och bygg samt vatten och avfall. Nu är de nya organisationerna på plats och några samordningsvinster är förbättrad kompetensförsörjning, ökad tillgänglighet och effektivitet.
NYHET Publicerad:

Bra glid för Hillebergs nya fjällpulkor

NY PRODUKT Tälttillverkaren Hilleberg ligger bakom Jemtlander – en nyutvecklad kollektion fjällpulkor som lanserades i mitten av december. Trion bakom projektet, Bo Hilleberg, Lennart Mörtsell och Rolf Hilleberg, är nöjda med sin nya pulka.
NYHET Publicerad:

Mattias Holmström ny näringspolitisk rådgivare 

NY PÅ JOBBET Den 1 februari börjar Mattias Holmström som näringspolitisk rådgivare på Svenskt Näringsliv med placering i Sundsvall. Mattias kommer att arbeta i de fem norra regionerna Västernorrland, Dalarna, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten.
NYHET Publicerad:

Länsstyrelsen uppmanar företagare till dialog

FÖRETAGSKLIMAT Långa beslutstider, egna agendor och myndighetsaktivism – det är upplevelser företagare i länet har i sina kontakter med länsstyrelsen, visar en undersökning som Svenskt Näringsliv gjort. "Vi mäter löpande handläggningstiderna för att se var vi har våra svaga punkter och hur vi kan förbättra vårt arbetssätt", säger Susanna Löfgren, länsråd på länsstyrelsen i Jämtland.
NYHET Publicerad:

Växtkraft med ved när familjeföretaget satsar för framtiden

TILLVÄXT Dahlbergs Skogsvård drivs sedan flera år av familjen Dahlberg i Aspås och har hittills främst sysslat med röjning av kraftledningsgator. Nu utökar de verksamheten och investerar i en toppmodern vedfabrik för att producera brasved i stor skala. Och utvecklingsplanerna stannar inte där.
NYHET Publicerad:

Gällöborna gillar sin privata tandvårdsklinik

VÄLFÄRD När regionen beslutade att lägga ner folktandvården i Gällö valde några av medarbetarna att ta över verksamheten. Redan första året vändes underskott till plusresultat och nyligen fick Gällökliniken en utmärkelse för sin fina service. "Våra patienter är våra bästa medarbetare och att de har röstat fram oss betyder jättemycket", säger Lisa Skylare, vd och tandläkare.
NYHET Publicerad:

Frösö Park Hotels senaste investering ska föra gästerna samman

BESÖKSNÄRINGEN MoHo är arbetsnamnet för Frösö Park Hotels nya satsning. Ett tidigare logemente byggs om för att möta behovet hos besöksnäringens snabbast växande kundsegment. ”Framtidens lyx handlar inte om perfekt tillrättalagda sviter, det kommer istället handla om gemenskap och upptäckarglädje”, säger nya vd:n Jacob Dahlberg.
NYHET Publicerad:

Härjedalens kommun erkänner upphandlingsfel

UPPHANDLING Härjedalens kommun ställs inför rätta sedan Konkurrensverket bedömer att kommunen inte har följt regelverket i samband med upphandlingar värda 3,5 miljoner kronor. Kommunens tjänstemän erkänner att man har förhandlat utanför ramavtalet och accepterar följderna av en eventuell dom.
NYHET Publicerad:

Trangia i Trångsviken fortsätter växa

FRAMGÅNGRIKT FÖRETAGANDE November 2019 var en ny rekordmånad för friluftskökstillverkaren i Jämtland och de maskininvesteringar och nyanställningar Trangia gjort under 2019 är fortsatt välinvesterade pengar. Företaget som gjorde sitt första spritkök 1951 är i allra högsta en pågående framgångssaga, såväl i Sverige som Japan, och belönades nyligen med ett regionalt företagarpris.
NYHET Publicerad:

Stefan Ax lärarhjärta bultar för UF

ENTREPRENÖRSKAP Ung Företagsamhet är det perfekta sättet att lära ut företagande, om du frågar Stefan Ax. Han är lärare på Jämtlands Gymnasium Wargentin i Östersund och har peppat många årskullar UF-företagare att förverkliga sina idéer.
NYHET Publicerad:

Bräckes miljöchef vill fortsätta ta betalt i förskott

FÖRETAGSKLIMAT Debitering efter utfört tillsynsarbete. Det är ett förslag som ligger hos Livsmedelsverket. Nyligen fick frågan uppmärksamhet i länet efter att en företagare riktat kritik mot hur Bräcke kommun levererar sin tillsynstjänst. "Vi är tveksamma att tillämpa modellen med efterhandsdebitering", konstaterar miljöchef Tomas Jonsson.
NYHET Publicerad:

Nu kan företagare utmana Bräcke kommun

FÖRETAGSKLIMAT Bräcke kommun inför utmaningsrätt som en del i arbetet för att stimulera företagandet i kommunen. Utmaningsrätt innebär att en entreprenör kan utmana kommunen att bedriva kommunal verksamhet på ett bättre sätt, både utifrån kostnader och kvalitet.