NYHET21 april 2020

Sandra Lundqvist tar över ratten som ny vd för Taxi Östersund

Hon har en bred bakgrund inom affärsutveckling och ledarskap, både i regionala och internationella bolag. I slutet av april tar Sandra Lundqvist över som vd i ett anrikt Östersundsföretag – samtidigt som bolaget skakas av corona och det råder stor osäkerhet om framtiden.

Östersundarnas taxibolag fyller hundra i år, ända sedan 1920 har dess bilar transporterat stadsbor och på senare år även resenärer i andra delar av länet. Numera kör bolaget under varumärket Sverigetaxi Åre Östersund och med 50-talet egna bilar hör det till ett av de större persontransportföretagen i regionen. Nya vd:n Sandra Lundqvist blir den första kvinnan på sin post och har en lite annan profil än sina företrädare:

– De två vd:arna före mig har haft militär bakgrund. Jag har jobbat med marknadsföring, försäljning och affärsutveckling – både i privata bolag och inom allmännyttan, säger Sandra Lundqvist som närmast kommer från en position som kundservicechef på Östersundshem.

I ett pressmeddelande skriver företaget att Lundqvist med sitt kund- och varumärkesfokus är helt rätt person att ta företaget vidare till nästa utvecklingsfas. Nu, med en global pandemi, ställs agendan lite på ända. Vi återkommer till det.

Vad lockade dig att söka jobbet?

– Jag tillfrågades och blev nyfiken när jag läste på. Taxi Östersund är inte längre ”många entreprenörer som äger sina egna bilar” utan ett riktigt företag med egna anställda – och därmed blir uppdraget mycket intressantare.

– Sen är branschen spännande för att det verkligen handlar om samhällsnytta: taxi spelar en så stor roll i vardagen för många, och även i förhållande till andra branscher, inte minst turism. Plus att utvecklingen inom transportsektorn går snabbt, att taxi kan vara ett bra jobb för nyanlända – kort sagt en mängd saker som kommer vara otroligt intressanta framöver.

Vad tar du med dig från tidigare uppdrag?

– Grundtanken är ju att jag med min bakgrund ska arbeta med att stärka varumärket och öka vår kundförståelse. Företaget har så klart jobbat mot kund även tidigare, men kanske med annat perspektiv när det bestod av en samling entreprenörer. Nu när vi är ett företag blir fokus annorlunda. Så mitt jobb handlar bland annat om att stärka vår identitet utåt, men också öka teamkänslan.

Hur är du som ledare?

– Oj, svår fråga. Men jag är nog en inlyssnande och delegerande chef. Jag vill att mina medarbetare har tydliga ansvarsområden och ser till att de har mandat och känner sig delaktiga. Sen har jag mycket engagemang och energi, vilket ju också är viktigt i en chefsroll – att gå i bräschen och ha kraft.

Sandra Lundqvist har smugit igång i bolaget redan en månad i förväg. Eftersom Corona kommer att påverka verksamheten så hon vill vara med redan nu, förklarar hon.

Om man bortser från viruset, ser du några utmaningar i bolaget och branschen?

– Lokalt tror jag att vi behöver bevisa att vi fungerar – omställningen från många entreprenörer till ett företag kostade på; varumärket tog en del skada. Det finns en speciell förväntning på företag i vår bransch: vi ska bara finnas där när man behöver oss annars blir man jättearg – samtidigt som ingen skulle komma på att skälla ut frisören för att det är fullbokat. Vi behöver jobba på att få tillbaka förtroendet.

– Sen behöver vi följa med i vår tid: Det kommer nya typer av konkurrenter, kraven på hållbarhet växer, jag tror vi får se nya sätt att samåka – vi måste vara på tårna och det finns mycket roligt att utveckla.

Och Corona – har du någon uppfattning om hur det påverkar företaget och din roll framöver?

– Just nu är det katastrof, vi har tappat 60 procent av våra körningar. Inställda flyg och vikande besöksnäring är en stor del, men också färdtjänst minskar när äldre håller sig hemma. Vi har varit tvungna att säga upp våra behovsanställda, så det har drabbat oss och dem väldigt hårt.

– Om regeringen även stänger skolorna så att skolskjutsarna upphör och vi behöver göra ytterligare minskningar… ja, det kommer att bli riktigt tufft.

Vilka frågor driver Svenskt Näringsliv som engagerar dig?

– Rent allmänt så är det viktigt att arbeta med att förbättra företagsklimatet, företag ska våga satsa och anställa. Bland annat LAS behöver ses över och moderniseras. I dag upplever jag den hämmande och stoppar många företagens utveckling och därigenom nya jobb etc. Hållbarhetsfrågor, jämställdhet och samverkan är andra frågor som engagerar mig.

Svenskt NäringslivCorona
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist