LogoLogo
LogoLogo
NYHET16 juli 2020

Det blir inte alltid som man har tänkt sig

Det blir inte alltid som man har tänkt sig. Det här året gäller också det i högre grad än annars. Enligt Ungdomsbarometern (UB) säger tre av tio gymnasieungdomar att deras framtidsplaner förändrats på grund av coronapandemin. Oftast handlar det om inställda resor och utlandsstudier och att fler valt att söka utbildning till hösten, trots att de hellre velat jobba. Enligt UB svarar även drygt hälften av sistaårseleverna att deras möjligheter att få jobb till hösten är ganska eller mycket dåliga.

Billdcollage med porträtt av Johan Olsson samt skolungdomar
Foto: Mostphotos/Ernst Henry Photography AB

Det gör att fler kommer studera och utbildning är alltid viktig, men i sämre tider är det ännu viktigare att det också är rätt utbildning. Vad som är rätt kan såklart betyda olika saker. Men det är viktigt att välja något man är intresserad av, som också är relevant och att det både är efterfrågat på arbetsmarknaden samt att utbildningen sker i samarbete med arbetslivet. För det är avgörande att företagen hittar rätt kompetens. Oavsett konjunkturläge är det svårt för företag att hitta rätt medarbetare och ungefär var femte rekryteringsförsök misslyckas. Matchningen på arbetsmarknaden behöver förbättras och trösklarna till det första jobbet behöver sänkas.

Människors kreativitet, mod och initiativkraft är det som lägger grunden för ökad ekonomisk utveckling och ökat välstånd. Ett vitalt näringsliv med många entreprenörer skapar jobb och de skatteintäkter som finansierar välfärden. Det är också avgörande för att lösa många av de problem vi ser idag, inte minst med miljö och klimat.

Därför är Ung Företagsamhet viktigt. Elever som drivit UF-företag på gymnasiet startar oftare eget företag, tjänar bättre och har lägre arbetslöshet än andra. Eleverna utvecklar också förmågor som inte bara har med företagandet att göra, exempelvis samarbete, planering, ansvarstagande och självförtroende. Idag är det ungefär en tredjedel av en årskurs som driver ett UF-företag. Det borde bli fler.

Framtiden ska vara ljus och inspirerande. Det är därför högst bekymmersamt att ungas oro för framtiden nu ökar. Enligt UB uppger hälften av gymnasieungdomarna att de är oroliga inför framtiden, att jämföra med tre av tio när de ställde samma fråga hösten 2019.

För framtiden blir inte ljus av sig självt. Vi skapar den tillsammans och unga måste vara både involverade och engagerade. Unga måste få möjlighet att skaffa sig verktyg att lösa problem, dagens såväl som framtidens. Kunskap, kreativitet och initiativkraft är viktigt - och företagande skapar möjligheter.

Svenskt Näringslivkrönika
Skriven avJohan Olsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist