NYHET24 april 2019

Dialog mellan kommun och näringsliv i fokus i Gislaved

Ny mandatperiod innebär nya förutsättningar för näringslivet. Vi har pratat med Carina Johansson (C), ny på posten som kommunstyrelsens ordförande i Gislaved, och tagit del av hennes tankar om företagsklimatet.

Efter att 2016 ha slutat på plats 193 av landets 290 kommuner i Svenskt Näringsliv ranking av det lokala företagsklimatet är Gislaved nu på väg uppåt igen. 2018 förbättrade man för andra året i rad sitt resultat och var en av fyra kommuner i Jönköpings län som klättrade uppåt i rankingen. Det sammanfattande omdömet ligger nu på Sverigesnittet och man slutade på plats 157 i hela landet, en klättring på 36 placeringar på två år.

— Näringslivet utvecklas starkt i kommunen avseende vinst, ökad omsättning, och antal nyanställda, säger Carina Johansson. Vi har under 2018 upplevt en ökning av antalet nystartade verksamheter och en minskning av antalet konkurser och företag på obestånd.

Företagarna har en framtidstro och investerar i sina verksamheter och vilket gör att de står starka inför en återgång i konjunkturen. De tar till sig ny teknik och nya synsätt för att öka effektiviteten och göra företagen smartare.

Det viktigaste för att kunna fortsätta utveckla näringslivet tror Carina är strategiska markfrågor för investeringar, etablering och bostäder. Det gäller att stärka infrastrukturen för att skapa en grund att bygga på. Dessutom är det viktigt att arbeta med kompetensutveckling och kompetensförsörjning, både på kort och lång sikt. Att koppla samman skola med näringslivet och samverka med högskolor och universitet för att säkra upp för framtiden.

Carinas egna hjärtefråga är att fortsätta förbättra dialogen med näringslivet och förbättra uppföljningen kring information, service och bemötande. Redan nu har kommunen startat en dialog med näringslivet som resulterat i konkreta punkter som de arbetar med och ger feedback kring.

— Det handlar helt enkelt om att utveckla kundrelationen.

Svenskt Näringslivs undersökning av det lokala företagsklimatet tycker Carina är ett bra verktyg men påpekar också att det är viktigt att ta den för vad den är, en av flera mätningar som används analysen kring företagsklimat. Kommunens utveckling och engagemang speglas inte alltid i det resultatet.

— Det viktigaste är att veta vilka frågor som är viktiga för näringslivets utveckling och arbeta med det man kan påverka, säger hon. Man måste lära av historien och se framtiden an med de verktyg som behövs för att förstärka och bygga vidare, med en beredskap för förändring.

Text: Mathilda Linnander

Skriven avAnna Gillek
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist