Tillsammans med Anders Edholm, chef på Svenskt Näringslivs kontor i Bryssel, besökte vi möbelföretaget Karl Andersson & Söner, som i dag drivs av fjärde generationen.
Andreas Wadskog, som driver Karl Andersson & Söner i dag, började med att berätta om företagets historia som tog sin början år 1898. Han visade också upp olika möbler som följt med genom tiderna, men även möbler som gått ur tiden.
— Vi har en radiomöbel i vår utställning här, men det är en sådan möbel som ingen köper längre. Till och med TV-möbeln börjar minska i popularitet, säger Andreas Wadskog.
I dag är det mest bord som säljs, enligt Wadskog, och något som är viktigt för företagets överlevnad är att de jobbar mycket med design som är unik.
— Vi måste sticka ut och tänka nytt, berättar Andreas Wadskog.
I takt med teknikens utveckling där allt mer blir globalt, börjar också design att se likadan ut överallt. Enligt Wadskog är det ändå fortfarande populärt med skandinavisk design.
Just nu jobbar Andreas Wadskog och de andra på företaget med frågor som eventuell flytt, personalbehov och brist på passande utbildningar i närheten. Många av de som jobbar på företaget börjar nå pensionsåldern och på grund av att alla hantverksutbildningar har lagts ner i länet kommer det i framtiden att finnas ett personalbehov som kan bli svårt att lösa. Speciellt tufft är det att hitta ersättare till de som jobbar på specialavdelningar, där djupare och mer specialiserade kunskaper krävs.
— Just nu är det inget problem. Men, vi hoppas ändå på att en vuxenutbildning eller liknande ska öppna i närheten så att vi i framtiden kan fortsätta att anställa duktiga hantverkare till företaget, avslutar Andreas Wadskog.
Text: Maja Ottosson
Svenskt Näringsliv