LogoLogo
LogoLogo
NYHET4 januari 2017

Ta inte bort mångfalden i välfärden

Som företagare i välfärdsbranschen kan jag stolt säga att vi har varit en del av att driva utvecklingen framåt för hemtjänst. Den utvecklingen riskerar att omkullkastas genom Ilmar Reepalus väntande förslag om begränsningar av vinster i välfärden.

Åsa Storm, Stormtrivs
Foto: Sven Magnusson

Många av oss som arbetar i branschen kommer från det kommunala där nytänkande har vart oändligt svårt att få genom. När lagen om valfrihet trädde i kraft år 2009 fick vi plötsligt chansen att driva våra egna företag och med det har vi bidragit till att hemtjänsten har utvecklats oerhört de senaste åren. Det är otroliga investeringar som det privata gör i välfärden, som stat och landsting riskerar att gå miste om ifall förslaget genomförs.

Idag får kunden välja fritt vilken hemtjänst hen vill ha. Om mitt företag inte sköter sig väljer kunden ett annat alternativ och då faller vi bort automatiskt. Tack vare att det finns konkurrens måste mitt företag vara på tårna och prestera vårt allra bästa hela tiden. Det gör hemtjänsten bättre, både i det privata och det offentliga.

Att privata aktörer får bedriva hemtjänst har också lett till en större mångfald i branschen. Kunderna får möjlighet att välja det som passar bäst för just dem.

Vi måste värna valfriheten och vikten av att kunna välja själva. Om förslaget på vinstbegränsning skulle gå genom kommer många av aktörerna försvinna från marknaden.

Argumentet att företag inte borde få tjäna pengar på välfärdstjänster håller inte. Byggnation av skolor och sjukhus görs också för skattepengar. Varför ska den mansdominerande byggbranschen få tjäna pengar på skattefinansierad verksamhet om inte vi i kvinnodominerade yrken får göra det?

Det skulle vara ett otroligt hårt slag mot kvinnligt företagande om vinstmöjligheterna begränsas. Vi kvinnor måste få samma rätt och möjlighet som män har att påverka i de fält där vi verkar. Vi måste få driva företag på lika villkor som män.

Ett ord som skapats i den här debatten och sedan använts flitigt är ”övervinst”. Hur definieras övervinst? Häromåret gick Jönköping kommun back tre miljoner för hemtjänsten. Är det att gå med ”undervinst”? Nej, företag kan gå med vinst eller förlust. Det finns ingenting däremellan, trots att Reepalu försöker få det att låta så. Det man kallar övervinster mäter inte vilken kvalitet vi som privata aktörer levererar.

När kommunen inte klarar sig på sin budget tillskjuts pengar från en annan del. Om privata företag går med förlust måste vi tillskjuta pengar från egen kassa. Den risken är vi välfärdsföretagare beredda att ta. Men om man utsätter sig för en sådan risk måste man också rimligtvis belönas om man lyckas göra det bra.

Vi i den privata sektorn har blivit experter på att undvika förluster i välfärden. Kommunerna borde fråga oss hur vi gör. Och regeringen borde uppmuntra oss välfärdsföretagare istället för att bestraffa oss.

Åsa Storm, grundare av Stormtrivs

Svenskt Näringsliv
Skriven avAnna Gillek
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist