NYHET26 mars 2018

60 miljarder skäl att satsa digitalt

Om inget förändras kommer landets kommuner gå med 60 miljarder i underskott 2022. Det går inte att lösa enbart med skattehöjningar. Smarta digitala lösningar måste till, om inte kvalitén ska försämras. Det menade Per Mosseby, en av föreläsarna på Svenskt Näringslivs inspirationsdag i Hässleholm. Där samlades ett 80-tal politiker och tjänstemän för att diskutera hur de kan skapa ett bättre företagsklimat.

Per Mosseby, tidigare kommunalråd i Vaxholm, var en av talarna vid Svenskt Näringslivs inspirationsdag i Hässleholm där ett 80-tal politiker och tjänstemän från sydöstra Sverige samlades för att diskutera företagsklimatet.

Dagen inleddes med att Per Mosseby, tidigare kommunalråd i Vaxholm, talade om hur digitaliseringen kommer att förändra mycket av det kommunerna gör i dag, i de flesta fall till det bättre. Genom att låta datorerna sköta rutinartade uppgifter frigörs tid för mer komplicerade uppgifter, eller för att höja kvalitén. Att hänga med på digitaliseringståget kommer, enligt Per Mosseby, vara nödvändigt för kommunerna, om inte annat av kostnadsskäl. 2022 beräknas underskotten i landets kommuner uppgå till över 60 miljarder kronor. Om det inte ska gå ut över kvalitén måste verksamheten effektiviseras, vilket också gör vardagen lättare för kunden. Per Mosseby exemplifierade med bygglov.

Deltagare vid inspirationsdagen i Hässleholm.

– Vi blir allt mer vana vid att kunna göra saker snabbt och smidigt via mobilen. Om det finns en färdig detaljplan, och ett nyckelfärdigt hus som vi vet passar in i detaljplanen, varför skulle man inte kunna få ett bygglov direkt med ett enkelt knapptryck, sa Per Mosseby.

En av de kommuner som uppmärksammats för sitt digitala arbete är Karlskrona kommun. Carl-Martin Lanér, kommundirektör i Karlskrona kommun, talade om vikten att fokusera resurserna rätt. Det digitala ramlar lätt över oss och blir stressande, hävdade han, och då gäller det att fundera på vad man själv kan dra nytta av i utvecklingen och satsa på det. Att ge olika servicegarantier till företagen såg han som ett bra sätt att skapa tryck i organisationen, och samtidigt öka nöjdheten.

Carl-Martin Lanér, kommundirektör i Karlskrona.

– Som företagare är det viktigt att det går snabbt och att man får besked. Det värsta som kan hända är att man tvingas vänta i ovisshet, det kan till och med vara värre än att få ett nej, sa Carl-Martin Lanér.

Rättviksmodellen är ett ord som många politiker i landet har hört. Främst har den kommit att förknippas med en avgiftsmodell, där kommunen enbart tar betalt efter att tillsynskontroller har gjorts. Men Martin Clarstedt, miljö- och byggchef i Rättvik, och Markus Svensson, hållbarhetsstrateg, förklarade att modellen handlar om betydligt mer, och framförallt om hur kommunen bemöter företagen när de utövar tillsyn.

Martin Clarstedt, miljö- och byggchef och Markus Svensson, hållbarhetsstrateg, båda i Rättviks kommun.

– I dag sprids information med ljusets hastighet. Det värsta som kan hända en restaurang är att någon blir sjuk av maten, för då sprids det omedelbart via Facebook och andra sociala medier. Företagen vill göra rätt, och vi i kommunerna sitter med massor av kunskap och kompetens som de efterfrågar, sa Markus Svensson.

Genom att fokusera på att arbeta tillsammans, och att ha dialog i första skedet snarare än att direkt hota med sanktionsavgifter och förbud, har Rättvik lyft sig rejält i Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet. Men de upplever också att reglerna efterlevs bättre och att det har blivit mer attraktivt att jobba som handläggare. Ändå har modellen fått mycket mothugg.

Markus Svensson, hållbarhetsstrateg Rättviks kommun.

– Jag tror det handlar mycket om kultur. Det finns en stark kultur kring rättstillämpning i Sverige och vi har börjat utmana den. Då väcker det känslor, sa Markus Svensson.

Som avslutning på dagen pratade Carin Stoeckmann, vd på Byggmästar’n i Skåne, om ledarskapets betydelse. Som vd för ett medelstort företag med 200 anställda är det en utmaning att få alla att gå åt samma håll, och sträva mot samma mål. För att nå dit tror Carin Stoeckmann att det måste finnas en förståelse i hela organisationen för de mål som är satta.

– Man måste förstå målen och själv vilja upp nå dem. Då kommer man automatiskt att börja röra sig i rätt riktning. Men om man inte förstår varför man har satt upp olika målsättningar så kommer folk börja röra sig i olika riktningar.

Carin Stoeckmann, Byggmästar'n i Skåne i diskussion med moderatorn Fredrik Berling.

Kompetens och enkelhet var två ledord som Carin Stoeckmann lyfte fram för att skapa en välfungerande organisation. De två ledorden hänger ihop. Om folk känner att de inte har tillräcklig kompetens försvinner också förmågan att ta egna beslut, och det är lätt att falla tillbaka i byråkrati och stela handledningsmanualer. Att våga lita på sina medarbetare kräver också högt i tak.

– Ett av de bästa betygen jag kan få är när någon av våra hantverkare ringer och skäller ut mig. Då vet jag att det är högt i tak och att man vågar diskutera problem öppet, sa Carin Stoeckmann.

Utöver dessa talare vill Svenskt Näringsliv också tacka de personer som höll i olika pass under dagen. Från Bromölla kommun höll Jenny Önnevik, kommunstyrelsens ordförande, Maria Block, näringslivsutvecklare, samt Per Anders Green, näringslivschef, i ett pass om hur man blir bättre på att göra företagsbesök. Från Markaryds kommun talade Bengt Germundsson, kommunstyrelsens ordförande, Bengt Göran Söderlind, näringslivschef, och Christel Fritiofsson, IR-chef på Nibe, talade om hur kommunen gått från att ligga i botten av Svenskt Näringslivs företagsranking till att ha fått det högsta omdömet någonsin. Thomas Davidsson, näringslivschef i Kalmar, berättade om hur de arbetat med målstyrning för att bli bättre i sitt näringslivsarbete.

Skriven avErik Hultgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist